Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

    heb al veel goed gelezen over de nikon 300mm F4 .
    iederéén die één heeft, stoeft erover . zelfs met gebruik van een 1.4 en 1.7 TC .

    aangezien ik graag vogels , eenden , enz... fotografeer , kom ik met mijn huidige nikon 70-300 VR lens in veel gevallen tekort .
    ook is de nikon 70-300 mm boven de ... laat ons zeggen 200 − 230 mm niet haarscherp meer , allee nogwel scherp maar eerder soft .

    heb hier ook een nikon 70-200 F2.8 VR II liggen, en die is op 200 mm nog steeds haarscherp , maar is dan met zijn 200 mm nog meer beperkt als het om afstand gaat .

    nu mijn vragen :

    wat kan ik beste doen, een TC 2.0 kopen voor met de 70-200 te gebruiken.
    dan zou ik op 400 mm komen .

    of

    een nikon 300 mm F4 met een 1.4 of 1.7 TC, dan kom ik aan 420 −500 mm.


    welke van de twee combinatie's gaat me het beste - scherpste beeld opleveren ?

    is de nikon 300 mm F4 even scherp op F4 als de nikon 70-200 op 200 mm op F4 ?

    ik weet ook , dat ik met 400 mm nog steeds dikwijls te kort zal komen , maar dat is volgens mij de énige ' betaalbare ' oplossing om verder dan 300 mm te komen en goed scherp beeld behouden . ( of een tent natuurlijk )

    ik wil gerust wat geld spenderen, maar 7000 − 8000 en meer euro's voor een lens gaat me dan toch wel iets te ver .

    er is ook nog de nikon 80 − 400 mm VR ... , maar als bovenstaande combinatie's beter-scherper beeld opleveren , dan toch liefst één van die twee .
    Last edited by am-staff; 10 april 2011, 15:28.
    2 body's en wat lenzen ..

    older and wiser ... my arse

  • #2
    Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

    De Nikon 300mm 4.0 AFS is echt wel perfect. De 70-200mm 2.8 VRII heb ik ook, maar de 300mm wordt meer gebruikt. De TC1.7 gebruik ik enkel met de Nikon 300mm. Het beeld is dan nog vrij scherp, maar zonder haarscherp.

    Enkele voorbeelden met de Nikon TC 1.7 kan je vinden op :
    http://johnnyfotografie.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

      Oorspronkelijk geplaatst door Johnnydc Bekijk bericht
      De Nikon 300mm 4.0 AFS is echt wel perfect. De 70-200mm 2.8 VRII heb ik ook, maar de 300mm wordt meer gebruikt. De TC1.7 gebruik ik enkel met de Nikon 300mm. Het beeld is dan nog vrij scherp, maar zonder haarscherp.

      Enkele voorbeelden met de Nikon TC 1.7 kan je vinden op :
      http://www.johnnydeceulaerde.be/vogels/

      Hey Johnny ,

      Bedankt voor je reactie
      mooi foto's van vogels op je site .

      ben bijna zeker om de nikon 300 mm F4 te bestellen ( aan 1080 euro )
      weet alleen nog niet welke TC ik erbij ga nemen , de 1.4 of de 1.7
      moeilijk zenne
      2 body's en wat lenzen ..

      older and wiser ... my arse

      Comment


      • #4
        Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

        Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
        Hey Johnny ,

        Bedankt voor je reactie
        mooi foto's van vogels op je site .

        ben bijna zeker om de nikon 300 mm F4 te bestellen ( aan 1080 euro )
        weet alleen nog niet welke TC ik erbij ga nemen , de 1.4 of de 1.7
        moeilijk zenne
        Am-staff, waar kan je deze lens zo (relatief) goedkoop kopen ?

        Comment


        • #5
          Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

          Oorspronkelijk geplaatst door Johnnydc Bekijk bericht
          De Nikon 300mm 4.0 AFS is echt wel perfect.
          Niet echt: de statiefring is niet bruikbaar en ik had met mijn exemplaar problemen met de rubberen ring onder de zonnekap.

          Optisch gezien zijn de prestaties wel goed, van dichtbij tot veraf heel scherp, en dat vanaf f/4. Met de 1,4 erop iets minder scherp met vooral verlies aan kwaliteit in de hoeken. Iets afstoppen en de lens is terug heel scherp. Met de 1,7TC heb ik geen ervaring, maar kwaliteit zal wellicht nog iets minder zijn dan met de 1,4 en ik verwacht dat dit voor mij niet meer zou voldoen.

          Autofocus is goed en trefzeker. Schijnt op een D90 wel wat trager te gaan dan op een D300(s). Ook bouwkwaliteit lijkt goed (buiten de eerder vermelde euvels dan), maar dat resulteert wel in een zware lens.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

            heb vandaag de bestelling gedaan toch maar de 1.4 TC erbij genomen .




            je kan er op die site ook Swinghead statiefkop + lensplate bijkopen in een combodeal .

            betreft een NatureStuff Swinghead Statiefkop NEK-4 +Naturestuff Lensplate SP-3 .

            mijn vraag : heb je zo'n swinghead echt nodig voor deze lens ?
            is dit een degelijk 'ding ' van bovenstaand merk ?

            uit de hand fotograferen met deze lens zal moeilijk zijn zonder VR ?

            voldoet een monopod in de meeste gevallen ook voor deze lens ?
            iemand een betaalbare aanrader voor een monopod ?

            nu zie ik ( te laat ) dat er geen zonnekap bij in de doos zit .
            iemand een aanrader van een betaalbare zonnekap ?
            2 body's en wat lenzen ..

            older and wiser ... my arse

            Comment


            • #7
              Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

              De zonnekap zit vast op de lens en is uitschuifbaar, de lens is best wel uit de hand te gebruiken als je de sluitertijd hoog genoeg houdt. Wanneer je de lens aan langere sluitertijden op statief wil gebruiken (pakweg trager dan 1/100) zul je toch nog trillingen hebben door de slecht ontworpen statiefring. Best is dat je alles eens uittest en dan ziet wat je best ligt. Ik heb een aangepaste statiefring van Kirk bijgekocht.

              Verder: proficiat met je aankoop. Het is alles samen genomen een erg goede lens.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                Als je geen fullframe camera hebt, dan heb je een prima keuze gemaakt om voor de 1.4x teleconverter te kiezen. Want bij de 1.7x heb je een groot contrastverlies en ook het scherpteverlies is veel groter.
                Bij mijn 300mm F4 had ik met een 1.7x teleconveter ook veel last van back of frontfocus, weet het niet meer precies. Daardoor waren mijn beelden ook onbruikbaar geworden. (Tenzij ik een D300 zou hebben, waarbij dat dit regelbaar is)
                De 300mm F4 in combinatie met een 1.7x teleconverter is enkel goed op een fullframe camera. (Dat is toch zo met mijn exemplaar. Ik weet niet of daar veel verschil tussen zit)

                En dat probleempje met die statiefgondel kan je ook al grotendeels verbeteren door een kurk van een wijnfles tussen de lens en de voet te steken. Best een milimetertje te groot afsnijden, zodat de kurk goed vast zit. Dit is een goedkope oplossing die goed werkt. Natuurlijk zal die statiefgondel van Kirk beter zijn, maar ja, de prijs is er ook naar hé
                Last edited by JasperVDH; 11 april 2011, 14:31.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                  bedankt allemaal voor jullie reactie's

                  met een beetje geluk, heb ik ze donderdag of vrijdag thuis geleverd .
                  als het weer dan nog een beetje meevalt ...

                  direkt testen op de D300s en D7000 , met en zonder extender ...
                  weet weeral wat doen

                  lens word overal beschreven als zeer scherpe lens , hopelijk krijg ik ook zo'n scherp exemplaar .

                  zo'n Swinghead Statiefkop, is dat makkelijk werken ?
                  is dat eigenlijk nodig voor de 300 m F4 , of is de lens daar eigenlijk aan de kleine kant voor ?
                  2 body's en wat lenzen ..

                  older and wiser ... my arse

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                    Ik gebruik de mijne gewoon op een markins M10 balhoofd; die draagt dat probleemloos. Ik zou zo'n schommelkop enkel overwegen bij een 300 f/2.8 of zwaarder.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Ik gebruik de mijne gewoon op een markins M10 balhoofd; die draagt dat probleemloos. Ik zou zo'n schommelkop enkel overwegen bij een 300 f/2.8 of zwaarder.

                      ok , dan ga ik eerst aanzien met mijn statief en eventueel een monopod bijkopen.
                      2 body's en wat lenzen ..

                      older and wiser ... my arse

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                        am-staff, wat een mooi onderwerp heb je gestart. Zit namenlijk met hetzelfde 'dilemma' als jij, maar ik heb dan niet de 70-200VR II thuis liggen.

                        Ben benieuwd naar je bevindingen, en vooral, ga je de zoom missen van de vaste 300mm.

                        In de vrije natuur zal dat laatste wel niet, maar voor in dierentuinen lijkt me de zoom weer heel handig.

                        Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit of het de 300 F4 gaat worden met 1.4, óf de 70-200 VR II met de nieuwste 2.0 converter.

                        Ben benieuwd naar jouw ervaring ermee!

                        PS: je had het over 1080 euro, maar is toch duurder uitgevallen zie ik? Ruim 1200 euro nu voor lens alleen.
                        Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                          Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                          heb vandaag de bestelling gedaan toch maar de 1.4 TC erbij genomen .

                          Zeer strakke prijzen daar precies
                          Melodic Pixels

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                            Bij Kamera-express is hij 140 euro voordeliger, alleen niet op voorraad.
                            Het is jammer dat ik de keus nog niet heb kunnen maken, tussen de 70-200 VR II en de 300 F4, anders zou ik hem nu gelijk bestellen denk ik.

                            Grote kans dat als ze hem weer op voorraad krijgen, dat de prijs óók omhoog gaat. Als je hem nu zou bestellen krijg je hem voor de prijs die op de site staat.
                            Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 300mm F4 vs 70-200 F2.8 + TC

                              Oorspronkelijk geplaatst door congo Bekijk bericht
                              am-staff, wat een mooi onderwerp heb je gestart. Zit namenlijk met hetzelfde 'dilemma' als jij, maar ik heb dan niet de 70-200VR II thuis liggen.

                              Ben benieuwd naar je bevindingen, en vooral, ga je de zoom missen van de vaste 300mm.

                              In de vrije natuur zal dat laatste wel niet, maar voor in dierentuinen lijkt me de zoom weer heel handig.

                              Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit of het de 300 F4 gaat worden met 1.4, óf de 70-200 VR II met de nieuwste 2.0 converter.

                              Ben benieuwd naar jouw ervaring ermee!

                              PS: je had het over 1080 euro, maar is toch duurder uitgevallen zie ik? Ruim 1200 euro nu voor lens alleen.
                              de nikon 300mm f4 is ondertussen iets duurder geworden zie ik op verschillende sites .

                              de 300mm f4 + TC 1.4 werkt zeer goed ! ben zeer tevreden.
                              van het niet kunnen zoomen... heb er niet zo'n last van . soms mis ik het wel maar meestal niet .
                              zou ze zo terug kopen .

                              maar vooral voor vogels is 420 mm eigenlijk meestal te weinig .
                              dus mijn 70-200 f2.8 VRII gebruik ik daar niet voor . in een dierentuin zal deze lens wellicht wel voldoen . is ook een zeer goede en snelle lens !

                              ik ga wellicht de nikon 500mm f4 bijkopen , en die in combinatie met de TC II 1.4
                              gebruiken . kom ik op 700 mm en dat zal dan nog dikwijls te kort zijn , maar daar kan je toch al heel wat mee doen .
                              dus op één body de 300mm gemonteerd voor het geval er dichterbij moet getrokken worden, en op de andere de 500mm +TC voor verderweg .
                              2 body's en wat lenzen ..

                              older and wiser ... my arse

                              Comment

                              Working...
                              X