Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bridge of spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bridge of spiegelreflex

    Ik loop al een tijdje rond met het idee mij een spiegelreflex aan te schaffen omdat mijn compactje me te vaak teleurstelt. Niet snel genoeg, niet genoeg zoom, ...

    Na heel wat surfen en op dit forum te lezen zie ik eigenlijk de bomen door het bos niet meer. Eerst was het de bedoeling dat één van deze toestellen het zou worden :

    - NIKON D3100 met 18-55 en 55-200 VR
    - NIKON D5000 met 18-105
    - CANON EOS 550D

    Door op dit forum rond te neuzen begin ik er meer van overtuigd te geraken dat een bridgetoestel meer iets voor mij is.

    Ik neem graag het toestel mee als ik ga wandelen. Ik neem dus foto's van zowat van alles wat voorbij komt als het ware. Ik denk dat een bridge mij het gemak kan geven van een compact toestel en het "bereik" van een spiegelreflex. Ik ga ook al eens graag naar een automeeting of een airshow.

    Wat een bridgetoestel betreft kwam deze in beeld :

    -Sony DSC-HX100V
    -Panasonic Lumix DMC-FZ45
    -Panasonic Lumix DMC-FZ100

    Ik had graag wat advies gekregen en eventueel ook willen weten wat jullie ervaring is met de betere bridgetoestellen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar Sony omdat ik tot 20% korting krijg bij deze en dat is toch handig meegenomen.

    Budget 700 à 800 euro

    Alvast bedankt
    Last edited by COSSY; 10 april 2011, 12:11.

  • #2
    Re: bridge of spiegelreflex

    De voordelen van een bridgecamera zullen je wel duidelijk zijn. Die liggen voornamelijk op het gebied van gewicht en omvang. Daarnaast is het zombereik zo groot dat je bijna alles er mee kan fotograferen.

    Omdat een bridgecamera een kleinere sensor heeft zal je altijd meer last hebben van ruis bij hogere ISO's. Een tweede gevolg van een kleine beeldsensor is dat je meer scherptediepte hebt. Je kan dus minder spelen met de scherptediepte.

    Is werken bij hoge ISO's bij jou belangrijk en is beperken van scherptediepte onderdeel van je stijl van fotografie dan vraag ik me af of een bridgecamera de juiste keuze is.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: bridge of spiegelreflex

      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
      De voordelen van een bridgecamera zullen je wel duidelijk zijn. Die liggen voornamelijk op het gebied van gewicht en omvang. Daarnaast is het zombereik zo groot dat je bijna alles er mee kan fotograferen.

      Omdat een bridgecamera een kleinere sensor heeft zal je altijd meer last hebben van ruis bij hogere ISO's. Een tweede gevolg van een kleine beeldsensor is dat je meer scherptediepte hebt. Je kan dus minder spelen met de scherptediepte.

      Is werken bij hoge ISO's bij jou belangrijk en is beperken van scherptediepte onderdeel van je stijl van fotografie dan vraag ik me af of een bridgecamera de juiste keuze is.
      Ik ben een leek dus als ik mis ben corrigeer me aub, maar vermits ik praktisch altijd bij gewoon daglicht foto's maak zijn die hoge ISO's minder belangrijk?

      Comment


      • #4
        Re: bridge of spiegelreflex

        Als je flitst bij weinig licht kan je met een lage ISO werken. Dus dan is het voor jou geen argument om geen bridgecamera te kopen.

        Hoe zit het met (beperken) van scherptediepte bij de opname?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: bridge of spiegelreflex

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Als je flitst bij weinig licht kan je met een lage ISO werken. Dus dan is het voor jou geen argument om geen bridgecamera te kopen.

          Hoe zit het met (beperken) van scherptediepte bij de opname?
          Foto's met wazige diepte zijn idd wel mooi maar is voor mij geen prioriteit. Je kan dat softwarematig ook wel fixen (de echte fotograaf zal me nu wel willen doodschieten).

          Ik zoek gewoon een goed toestel waarmee ik goede foto's kan maken en een goed bereik heb. Ik denk dat ik dan beter een top bridgetoestel koop dan een instap reflex.

          Alleen weet ik niet of een bridge goed genoeg is om bvb foto's van auto's te maken die in beweging zijn?

          Comment


          • #6
            Re: bridge of spiegelreflex

            Heb net m'n Nikon D60 met lenzen (een reflex dus) verkocht aan een BD-lid omdat ik een bridge wil kopen.
            Was ik dan niet tevreden van m'n D60 ?
            Absoluut wel, prachtige, scherpe foto's. En natuurlijk de snelheid.

            Ik heb 'm verkocht omdat het fotografievirus me toch niet zodanig te pakken heeft gekregen maar vooral omdat ik niet meer een zware tas met lenzen wou meesleuren. Met een superzoom of bridge ga je van macro naar (soms belachelijk groot) telebereik. Makkelijk.
            Je verliest iets aan snelheid (hoewel een top bridge zich wel mag meten met de goedkoopste instapreflexen) en de viewfinder is elektronisch, en natuurlijk kan je de lens niet veranderen. Dit zijn voor mij althans de grootste verschillen tussen een bridge en een reflex.
            Die hoge ISO's ja, maar veel hangt af wat je ermee wil doen. Voor mij is het 90% van de tijd om kiekjes te nemen bij uitstapjes met de kinderen en het gezin naar pretparken, dierenparken, de zee, korte reisjes, enz. En 'k heb in m'n leven nog nooit foto's laten afdrukken groter dan 10x15. En dan moet je al goed kijken om ruis waar te nemen. Een fotografiekenner zal ruis zien, ik zal er op dezelfde foto geen zien.
            My 2 cents.

            Wat de bridge betreft, de FZ-serie van Panasonic heeft een heel goede reputatie, tot en met de FZ45. Maar 'k zou tweemaal nadenken vooraleer je de FZ100 koopt.
            Ik weet er ook maar zoveel over als wat ik in reviews lees, maar de beeldkwaliteit waar de FZ's zo voor gekend waren, is bij de FZ100 blijkbaar niet meer zo goed.
            Heb die ook overwogen, ook al omdat hij heel snel blijkt te zijn, maar als de beeldkwaliteit niet vet is (en blijkbaar scoort hij ook slecht bij low light) dan hoeft het voor mij niet.
            Voor mij gaat het nu tussen de Fuji HS20 en de Sony HX100. Van geen van beide toestellen is er al een deftige review uit, dus afwachten.
            Ook de nieuwe Olympus SZ30 MR (geen echte bridge maar wel superzoom) lijkt me wel wat, maar tot nu toe niets dan previews. Ook afwachten...
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: bridge of spiegelreflex

              Als je twijfel over de snelheid van AF je laatste twijfel is dan zou ik naar de winkel gaan en dat gewoon uitproberen. Voor veel winkels rijden auto's. Eventueel laptop meenemen, vergemakkelijkt het beoordelen.

              Succes met je aankoop!
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: bridge of spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                Als je twijfel over de snelheid van AF je laatste twijfel is dan zou ik naar de winkel gaan en dat gewoon uitproberen. Voor veel winkels rijden auto's. Eventueel laptop meenemen, vergemakkelijkt het beoordelen.

                Succes met je aankoop!
                Saturn of Mediamarkt zijn hier ideaal voor...
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: bridge of spiegelreflex

                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: bridge of spiegelreflex

                    bridge toestellen hebben heel veel voordelen toz van outbollige DSLR's, die zwaar onhandig en lomp in gebruik zijn.
                    voordeel van DSLR is dat beeldkwaliteit beter is, dat je snellere autofocus hebt en dat je objectieven kunt wisselen.
                    de meer geavanceerde cameraproducenten zoals panasonic/olympus hebben ingezien dat er nood is aan testellen die eigenschappen van de 2 combineren en zijn met de micro 4/3 systemen op de markt gekomen, samsung is gevolgd met NX reeks en sony met nex 3 en 5
                    als ik jou was zou ik die toestellen eens bekijken, mogelijk is het dat waarnaar je op zoek bent.

                    Deze toestellen gebruiken sensor welke even groot zijn als deze van DSLR's wat maakt dat de beeldkwaliteit evengoed of zelfs beter is. Je kunt objectieven wisselen op deze toestellen welke doorgaans ook nog ban betere kwaliteit zijn dan de gewone merkobjectieven van DSLR's

                    je kunt ook dit eens bekijken
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: bridge of spiegelreflex

                      Ik overweeg ook heel sterk de SOny DSC-HX100 (heb hierover ook topic geopend) en heb wel interesse in die 20% korting.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: bridge of spiegelreflex

                        Tja, zo'n bridge. Voor de een de ideale, perfecte oplossing, voor een ander mossel noch
                        vis. Het zal wel ten alle tijde een discussie blijven. Maar veel hangt van jezelf af. Ben je
                        zo iemand voor wie kwaliteit belangrijk is: ga voor een DSLR, of desnoods een 4/3. Vind
                        je gebruiksgemak belangrijker: kies dan een bridge.
                        Vergeet echter niet dat er nog altijd een goede reden is waarom mensen met lenzen en
                        toestel lopen te leuren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bridge of spiegelreflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Tja, zo'n bridge. Voor de een de ideale, perfecte oplossing, voor een ander mossel noch
                          vis. Het zal wel ten alle tijde een discussie blijven. Maar veel hangt van jezelf af. Ben je
                          zo iemand voor wie kwaliteit belangrijk is: ga voor een DSLR, of desnoods een 4/3. Vind
                          je gebruiksgemak belangrijker: kies dan een bridge.
                          Vergeet echter niet dat er nog altijd een goede reden is waarom mensen met lenzen en
                          toestel lopen te leuren.
                          Wat is een 4/3?

                          Comment


                          • #14
                            Re: bridge of spiegelreflex

                            Oorspronkelijk geplaatst door JTTT Bekijk bericht
                            Ik overweeg ook heel sterk de SOny DSC-HX100 (heb hierover ook topic geopend) en heb wel interesse in die 20% korting.....
                            Ik zal eens navragen via mijn werkgever welke de prijs is voor dit toestel. Ikzelf ben nog niet overtuigd, twijfel nog .... zelfs tussen DSLR of BRIDGE
                            Last edited by COSSY; 11 april 2011, 10:33.

                            Comment


                            • #15
                              Re: bridge of spiegelreflex

                              Volgens mijn weten is het nog niet beschikbaar in België...

                              Comment

                              Working...
                              X