Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bewegingsonscherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bewegingsonscherpte

    moet voor opdrachtcursus bewegingsonscherpte maken. Dit op Canonstand TV ik stel de sluitersnelheid lang in maar het diafragma past zich daaraan . Van de foto's die ik ging nemen zijn de bewegende onderwerpen even scherp als de niet bewegende??????
    iemand tips??
    DANK
    Sien
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

  • #2
    Re: bewegingsonscherpte

    wat noem je een lange sluitertijd ? Misschien voorbeeldfoto, met inbegrip van exif of je sluitertijd en diafragma vermelden onder de foto.
    Cheers, Ben

    Comment


    • #3
      Re: bewegingsonscherpte

      Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
      moet voor opdrachtcursus bewegingsonscherpte maken. Dit op Canonstand TV ik stel de sluitersnelheid lang in maar het diafragma past zich daaraan . Van de foto's die ik ging nemen zijn de bewegende onderwerpen even scherp als de niet bewegende??????
      iemand tips??
      DANK
      Sien
      Zet je camera op M en stel sluitertijd en diafragma apart in. Simpel toch, op die manier past het diafragma zich niet meer automatisch aan op je sluitertijd.

      Comment


      • #4
        Re: bewegingsonscherpte

        welke sluitertijd? welk onderwerp? (een slak gaat trager dan een fietser en heeft dus een andere sluitertijd om tot bewegingsonscherpte te krijgen.)
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: bewegingsonscherpte

          Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
          moet voor opdrachtcursus bewegingsonscherpte maken. Dit op Canonstand TV ik stel de sluitersnelheid lang in maar het diafragma past zich daaraan . Van de foto's die ik ging nemen zijn de bewegende onderwerpen even scherp als de niet bewegende??????
          iemand tips??
          DANK
          Sien
          Begrijp ik goed dat het perse in de TV stand moet en niet in M???
          Dat maakt het moeilijker...
          Maar ik zou iso op de laagste stand zetten en in het donker schieten (avond, desnoods nacht) als het te donker is - krijg je zelfs in de sportstand een bewegingsonscherpte!

          Comment


          • #6
            Re: bewegingsonscherpte

            Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
            Zet je camera op M en stel sluitertijd en diafragma apart in. Simpel toch, op die manier past het diafragma zich niet meer automatisch aan op je sluitertijd.
            heel simpel! om juist belicht te zijn doe je dus manueel hetzelfde als je camera automatisch zou doen. Geniaal gewoon, meer instelwerk, dus trager fotograferen met hetzelfde resultaat.

            Als er stilstaande en bewegende delen zijn en je wil daar een verschil in scherpte in, moet je allereerst zorgen dat de stilstaande delen scherp blijven door je camera op statief te zetten (of op een andere manier heel stil te houden. Dan gewoon zien dat je sluiter lang genoeg is om de beweging in beeld te krijgen en dat is afhankelijk van de snelheid van het bewegend voorwerp.
            Last edited by putor; 9 april 2011, 20:37.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: bewegingsonscherpte

              Hoe lang je sluitertijd moet zijn hangt af van wat je wilt fotograferen.

              Een bekend voorbeeld van bewegingsonscherpte is het reuzenrad op de kermis. Zet tegen de avond je camera op statief en belicht enkele tienden van seconden het draaiende rad.

              Een waterval of snelstromende rivier is ook een gewild onderwerp.

              Met een sluitertijd van pak 'm beet 1/50 kun je al een rennende hond of een wielrenner pannen. Dus de camera meetrekken met het bewegende onderwerp.

              En hoe jij die sluitertijd instelt lijkt mij niet belangrijk. Als de gekozen sluitertijd maar in overeenstemming is met het diafragma zodat de belichting zo uitvalt als jij dat wilt.

              sluitertijd 0,8 sec, diafragma f22


              sluitertijd 1/25 sec, diafragma f29
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: bewegingsonscherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                moet ... bewegingsonscherpte maken. Dit op Canonstand TV ik stel de sluitersnelheid lang in maar het diafragma past zich daaraan ....
                Is toch geen probleem? Dat moet zo. Tenzij diafragma ook belangrijk is in je foto.
                Gewoon je sluiter nog trager zetten en schieten maar.

                Ik zou je wel adviseren om op statief te werken of vaste ondergrond (bv muurtje of zo) als je sluiter pakweg trager word dan 1/30

                Is ook sterk afhankelijk van wat je wil in beweging vast leggen.
                Een snelle auto zal je bijlange niet zo laag moeten gaan tov een wandelende persoon bv.

                Dus gewoon die sluiter nog langer zetten en je van de rest niets aantrekken.

                Comment


                • #9
                  Re: bewegingsonscherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Is toch geen probleem? Dat moet zo. Tenzij diafragma ook belangrijk is in je foto.
                  Gewoon je sluiter nog trager zetten en schieten maar.
                  Dus gewoon die sluiter nog langer zetten en je van de rest niets aantrekken.
                  Dat is te kort door de bocht. Diafragma heeft niet alleen invloed op scherpte diepte maar ook op belichting.
                  Als je sluitertijd zomaar verlengt is de kans levensgroot aanwezig dat je foto overbelicht is.
                  groet, Rik

                  Comment


                  • #10
                    Re: bewegingsonscherpte

                    Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                    moet voor opdrachtcursus bewegingsonscherpte maken. Dit op Canonstand TV ik stel de sluitersnelheid lang in maar het diafragma past zich daaraan . Van de foto's die ik ging nemen zijn de bewegende onderwerpen even scherp als de niet bewegende??????
                    iemand tips??
                    DANK
                    Sien
                    Zijt maar content dat je diafragma zich aan past. Anders had je verkeerd belichte fotos gekregen...
                    Als de bewegende onderwerpen nog (te) scherp zijn: nog tragere sluitertijd en eventueel grijsfilter gebruiken !

                    @
                    rik6230: bal mis (Tv!)
                    xafke: 10op10
                    maMarina: bal ook mis
                    superbamboe: zie putor

                    Comment


                    • #11
                      Re: bewegingsonscherpte

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Z

                      @
                      rik6230: bal mis (Tv!)
                      xafke: 10op10
                      maMarina: bal ook mis
                      superbamboe: zie putor
                      Wat betekent deze geheimtaal
                      groet, Rik

                      Comment


                      • #12
                        Re: bewegingsonscherpte

                        Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                        ....... Van de foto's die ik ging nemen zijn de bewegende onderwerpen even scherp als de niet bewegende??????
                        dan werkt je toestel nog goed op TV stand.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: bewegingsonscherpte





                          ik zet hier een voorbeeldje van wat het NIET moet zijn

                          canon eos 550d stand TV
                          iso 100
                          f/16
                          1/60 sec
                          vriendelijke groeten, Sien

                          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                          Comment


                          • #14
                            Re: bewegingsonscherpte

                            Het probleem is dat de wandelaars te traag bewegen om bewegingsonscherpte te krijgen bij 1/60.

                            Op dat moment van de dag was er behoorlijk veel licht zodat het moeilijk is om de sluitertijd nog veel verder te verlengen zonder de foto te overbelichten.

                            Dus twee suggesties:
                            - neem een onderwerp dat sneller beweegt (hoe sneller hoe makkelijker)
                            - fotografeer wanneer er iets minder licht is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: bewegingsonscherpte

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

                              @
                              rik6230: bal mis (Tv!)
                              xafke: 10op10
                              maMarina: bal ook mis
                              superbamboe: zie putor
                              Verklaar je eens nader. Ik heb een ontzettende hekel aan deze stijl.
                              Heb het lef om je kwetsbaar op te stellen in een discussie. Zeg niet alleen wat je vindt maar vooral waarom je dat vindt. Dan kunnen we verder. Wat je hier doet is niet constructief en erg laf.
                              groet, Rik

                              Comment

                              Working...
                              X