Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sport en portret fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sport en portret fotografie

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw op het forum, ik heb een D90 met kitlens 18_105 en een nikkor 50 mm 1.8. Ik had graag nog een objectief gekocht voor zowel sport- en portret fotografie. Budget speelt zeker een rol maar ik wacht liever wat langer en goed materiaal te kopen dan iets goedkoops waar ik achteraf spijt van heb.

    De sporten die ik wil fotograferen zijn : voetbal, turnen(indoor) en zwemmen.

    Ik had gedacht aan volgende objectieven :

    1. nikkor 80-200 2.8
    2. nikkor 85 1.8

    Een nikkor 70-200 zal budgetair moeilijk liggen. Zijn er mensen die ervaring hebben met de 80-200 en de 70-200 ? Speelt die VR een grote rol bij actie foto's ?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    mvg

    Stefaan

  • #2
    Re: sport en portret fotografie

    80-200 f/2.8 is een fantastische lens! wijd open zeer scherp en dat verbeterd tot f/5.6 tot extreem scherp. Kleuren en contrast zijn ook heel mooi.

    Ik gebruik die vooral voor portretten, optredens, reportages,...

    Naar AF-D normen is de AF zeer snel.

    Nieuw is ze blijkbaar niet meer zo gemakkelijk te vinden. Bij konijn voor een 1000€, Art en Craft kon ze mij niet leveren toen ik ernaar zocht. Er zijn er wel wat 2de hands te vinden. Dan betaal je rond de 600.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: sport en portret fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door yerxes Bekijk bericht
      Hallo allemaal,

      Ik ben nieuw op het forum, ik heb een D90 met kitlens 18_105 en een nikkor 50 mm 1.8. Ik had graag nog een objectief gekocht voor zowel sport- en portret fotografie. Budget speelt zeker een rol maar ik wacht liever wat langer en goed materiaal te kopen dan iets goedkoops waar ik achteraf spijt van heb.

      De sporten die ik wil fotograferen zijn : voetbal, turnen(indoor) en zwemmen.

      Ik had gedacht aan volgende objectieven :

      1. nikkor 80-200 2.8
      2. nikkor 85 1.8

      Een nikkor 70-200 zal budgetair moeilijk liggen. Zijn er mensen die ervaring hebben met de 80-200 en de 70-200 ? Speelt die VR een grote rol bij actie foto's ?
      als indoor sport belangrijk is... dan kom bij de 85mm F1.8 terecht. dit is ook de beste lens voor je portretten...
      Persoonlijk gebruik een 85mm f1.4 voor portretten en indoorsport... veel hangt af in welke zalen (lees licht) je fotografeert.

      ik heb geen ervaring met voetbal... vermoed dat een 70-200mm daar het beste is... of een 70-300mm VR
      VR is nuttig bij stilstaande momenten, doch de 70-200mm focust een pak sneller en beter als een 80-200mm, dat is belangrijk voor sport.
      De 70-200mm ken je tweedehands op de kop tikken voor een 1100€ en is toch wel een pak beter als de 80-200mm (heb ze allebei gehad, nu enkel nog de 70-200mm)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: sport en portret fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        als indoor sport belangrijk is... dan kom bij de 85mm F1.8 terecht. dit is ook de beste lens voor je portretten...
        Persoonlijk gebruik een 85mm f1.4 voor portretten en indoorsport... veel hangt af in welke zalen (lees licht) je fotografeert.
        dat is wel zo. f/2.8 is regelmatig niet lichtsterk genoeg als je in een slecht verlichte sporthal zit.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: sport en portret fotografie

          Is de focus van de 70-200 dan zoveel sneller dan de 80-200 ?
          Zal 85 mm (met de D90) wel genoeg zoom bereik hebben om vanaf 25 m te fotograferen ?

          Waar kan ik terecht met mijn vragen omtrent het nemen van sportfoto's (sluitertijden enz) ?

          Stefaan

          Comment


          • #6
            Re: sport en portret fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door yerxes Bekijk bericht
            Is de focus van de 70-200 dan zoveel sneller dan de 80-200 ?
            Zal 85 mm (met de D90) wel genoeg zoom bereik hebben om vanaf 25 m te fotograferen ?
            de 70-200mm is een AF-S lens, heeft dus een interne scherpstel motor, en is beduidend sneller als een 80-200mm

            de 85mm heeft geen zoom bereik... dit is een vaste brandspunt lens.
            Er bestaat geen "doet-het-al-met-de-beste-kwaliteit-lens", 't zijn altijd gerichte keuzes voor 't éne en compromissen voor 't andere...

            Oorspronkelijk geplaatst door yerxes Bekijk bericht
            Waar kan ik terecht met mijn vragen omtrent het nemen van sportfoto's (sluitertijden enz) ?
            als je de zoekfunctie gebruikt op "indoorsport, zaalsport, turnen of basketball" zal je op een aantal uitgebreide discussies stoten...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: sport en portret fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              de 70-200mm is een AF-S lens, heeft dus een interne scherpstel motor, en is beduidend sneller als een 80-200mm
              het verschil tussen zeer snel en suppersnel.

              het is ook een kwestie van gebruik. Als je met continuous AF je onderwerp volgt zal je het niet meemaken dat de AF te traag is. Als je contstant van 2 meter naar oneindig en terug moet met je focus zal je wel vloeken, maar ik ken geen situatie waarin dat moet.

              Er is een AF-limiter op de 80-200 die ervoor zorgt dat de lens binnen een bepaald gebied scherpte zoekt. Dat lijkt vreemd maar versnelt en vergemakkelijkt het scherptstellen enorm.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment

              Working...
              X