Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina Macro 100mm f2.8D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina Macro 100mm f2.8D

    Hoi Collega-fotografen,

    ben op zoek naar macrolens. Ben amateurfotograaf, maar wil toch enige kwaliteit.

    Is de Tokina Macro 100mm f2.8D een goede lens? Enige ervaringen mee? En welke zouden jullie aanbevelen?

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Gr,

    Frederik

  • #2
    Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

    hoeveel wil je besteden aan een macrolens?

    de Tokina ken ik niet en heb ik ook nog niets van gehoord...
    De gewoonlijke aangeraden lenzen zijn de Canon 100mm, Sigma 105mm, Sigma 150mm, Canon 100mm L. Daar misschien naar zoeken want dat zijn stuk voor stuk erg goede macrolenzen.

    Ik zelf heb de Canon 100mm f/2.8 L IS USM en ben daar heel tevreden over!

    Misschien ook handig te vermelden op welke body je ze gaat gebruiken... In je profiel heb ik alvast Canon zien staan
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

      Tokina, sigma, canon,... maakt niet uit. Alle macro-objectieven die momenteel op de markt zijn, zijn van topkwaliteit.

      er zijn drie zaken waar je rekening moet mee houden:

      1: je portemonnee
      2: Brandpunt: koop de langste die je kan betalen, twijfel je tussen een 100 of een 150 mm, koop dan de 150 als die binnen je budget past.
      3: bibber: veel fabrikanten brengen momenteel macro-objectieven met anti-bibber op de markt. Als dat binnen je budget past, kies dan hiervoor.

      Mijn persoonlijke ervaringen:
      Ik heb een sigma 105. Een prachtig objectief dat haarscherpe beelden aflevert, maar ik ben wel van plan die na verloop van tijd te vervangen door een 150 of 180 mm met ingebouwde anti-bibber.

      Groeten,
      Geert

      Comment


      • #4
        Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

        Bedankt voor de vele reacties .

        Ja het is een eos 550 d, moet profiel eens gaan aanpassen .

        Tokina is in mijn ogen geen bekend 'merk'. Ben op zoek naar tweedehands macro lens, daar je meer kwaliteit kan aankopen tegen lagere prijs.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

          ik zoek ook een 100 macro, maar ik verkies toch de anti bibber
          de sigma 105 macro is, zou op komst zijn, heb ik me laten wijsmaken
          de prijs zal navenant zijn en de canon 100L is benaderen, denk ik
          misschien heb je hier iets aan
          mvg Wilfried

          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

          Comment


          • #6
            Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Tokina, sigma, canon,... maakt niet uit. Alle macro-objectieven die momenteel op de markt zijn, zijn van topkwaliteit.

            er zijn drie zaken waar je rekening moet mee houden:

            1: je portemonnee
            2: Brandpunt: koop de langste die je kan betalen, twijfel je tussen een 100 of een 150 mm, koop dan de 150 als die binnen je budget past.
            3: bibber: veel fabrikanten brengen momenteel macro-objectieven met anti-bibber op de markt. Als dat binnen je budget past, kies dan hiervoor.

            Mijn persoonlijke ervaringen:
            Ik heb een sigma 105. Een prachtig objectief dat haarscherpe beelden aflevert, maar ik ben wel van plan die na verloop van tijd te vervangen door een 150 of 180 mm met ingebouwde anti-bibber.

            Groeten,
            Geert
            Als het puur voor de macro is dan heb je geen anti-bibber lens nodig, de IS is vooral handig als je iets anders wil trekken dan macro, voor potret en kan de IS wel handig zijn.
            De enigste reden die ik kan bedenken voor de aankoop van bv. Canon EF 100mm F/2.8 L USM iS macro lens is niet voor de IS, maar het feit dat ze spatwater dicht is en dat is wel eens handig voor de vroege vogels die graag in het natte gras rondkruipen

            Misschien eerst eens kijken wat je gaat fotograferen met de macro lens?
            Als het het voor bloemen is dan heb je niet veel mm nodig ± 60mm, voor insecten heb je best wat meer mm een 100mm of 150mm.
            De Canon EF 100mm F/2.8 USM macro wordt ook regelmatig hier aangeboden tweedehands.
            Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

            Comment


            • #7
              Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

              Oorspronkelijk geplaatst door Hyperke Bekijk bericht
              Tokina is in mijn ogen geen bekend 'merk'. Ben op zoek naar tweedehands macro lens, daar je meer kwaliteit kan aankopen tegen lagere prijs.
              Tokina is wel degelijk een bekend en zeer degelijk merk hoor. Ze zijn vooral bekend voor de uitstekende, robuuste bouw.

              Comment


              • #8
                Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                Als het puur voor de macro is dan heb je geen anti-bibber lens nodig
                hier ben ik het oneens met Martin
                akkoord voor goede macros moet je een statief gebruiken
                maar er zijn mensen, waaronder ik, die dit uit de hand doen, en dan is de anti bibber wel belangrijk
                mvg Wilfried

                7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                  hier ben ik het oneens met Martin
                  akkoord voor goede macros moet je een statief gebruiken
                  maar er zijn mensen, waaronder ik, die dit uit de hand doen, en dan is de anti bibber wel belangrijk
                  Ik heb me vorig jaar bij tijdens een workshop over macro fotografie laten uitleggen dat zelfs als je zonder statief werkt (zoals ik ook meestal doe) dat de IS overbodig is.
                  Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                    Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                    Ik heb me vorig jaar bij tijdens een workshop over macro fotografie laten uitleggen dat zelfs als je zonder statief werkt (zoals ik ook meestal doe) dat de IS overbodig is.
                    waarom zou IS overbodig zijn als je zonder statief werkt? Je kan gewoon minder snelle sluitertijden hanteren zonder bewegingsonscherpte te krijgen.

                    Ze steken heus niet voor niets IS in de wat langere lenzen hoor.

                    Ik heb zelf al lekker scherpe plaatjes gemaakt met de 100L op 1/30e seconde... Dat zou zonder IS niet waar zijn.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      waarom zou IS overbodig zijn als je zonder statief werkt? Je kan gewoon minder snelle sluitertijden hanteren zonder bewegingsonscherpte te krijgen.

                      Ze steken heus niet voor niets IS in de wat langere lenzen hoor.

                      Ik heb zelf al lekker scherpe plaatjes gemaakt met de 100L op 1/30e seconde... Dat zou zonder IS niet waar zijn.
                      De conlusie van deze test zegt toch iets anders
                      Last edited by MartinB; 8 april 2011, 11:19.
                      Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                        Ik heb de nikor 105 vr macro en kan je zeggen dat hoe dichterbij je komt(toch vaak de bedoeling van macro) hoe minder je de vr nodig hebt. Bij 1:1 macro of alles wat in de buurt komt zet je hem zelfs beter uit. Dat is toch wat ik overal lees. Zelf kan ik je zeggen dat je voor het macro-aspect echt geen stabilisatie nodig hebt. Aangezien ik de lens vaak als portret en korte tele gebruik, vind ik het wel een nuttige toevoeging...
                        http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
                        Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                          Lensreview

                          http://www.photozone.de/canon-eos/27...w--test-report

                          voorbeeldfoto's op pixelpeeper

                          http://www.pixel-peeper.com/adv/?len...max=none&res=3


                          Eigen foto's met de lens.



                          Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


                          Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.
                          Last edited by Hotchpot; 8 april 2011, 11:34.
                          *www.InPuT79.be*
                          Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                            Ik heb zelf de tokina 100mm , maar dan voor de nikon.

                            Gebouwd als een tank en goed scherp. Enige nadeel in mijn ogen , dat hij nog wel eens wil hunten.
                            En ik weet niet of het volgende met Tokina te maken heeft en dat het misschien met alle macro-lenzen is, maar ik krijg soms geen grotere opening dan f3.2
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina Macro 100mm f2.8D

                              Bezit ook de Tokina. Is een zeer degelijke lens.

                              En het klopt dat, wanneer je scherpstelt op onderwerpen dichtbij, de grootst mogelijke opening verkleint (van 2.8 naar 4 als ik het goed voorheb).
                              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                              Comment

                              Working...
                              X