Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

    Ik ben al op zoektocht geweest hier op BD om te weten te komen wat ik nu eigenlijk moet doen, want "eventjes terug naar huis om hem te halen" zal niet lukken natuurlijk.
    De één zegt PIF, de andere PAF en nog een andere zegt Poef...

    Dus: is het nuttig om een monopod mee te slepen op Jeepsafari in Zuid-Afrika?
    Of zal hij alléén maar in de weg liggen of als wandelstok gebruikt worden.
    'T Is maar...ons valies raakt stilaan overvol...
    Ik gebruik een 100-400 en een 15-85, allebei met IS, dus.
    Last edited by dréten; 7 april 2011, 13:06.

  • #2
    Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

    Ik had de mijne mee naar ZA en ik heb het zo goed al niet gebruikt. (Ik had een 70-200 f2,8 mee).

    Ik denk dat je beter af bent met een beanbag, de vulling kun je nog ter plekke kopen dan.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #3
      Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

      Tijdens diverse safaris heb ik m'n monopod toch wel veelvuldig gebruikt (voornamelijk met de tele primes). Vanuit een open jeep waar je achterin kon rechtstaan had ik zo in een mum van tijd een hoge vaste positie om te shooten of even de jeep uit een paar meter verder en toch vanuit ooghoogte of gehurkt kunnen werken met een stabiele combinatie. Een beanbag zoals Nick aanrade is ook een heel nuttig accesoire voor dit soort reizen.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

        Als het is om het gewicht op te vangen van uw uitrusting, zeg ik ja.
        Als het voor de stabiliteit is zeg ik nee. Dan liever de beanbag.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

          Hey Dréten,

          Hangt ervan af waar je naartoe gaat.

          Als je nationale parken bezoekt, waar je voor zonsondergang zeker buiten moet zijn (of tegen dan in je kamp achter de omheining moet zitten), dan is hij van weinig nut.

          Maar als je een lodge hebt genomen in een privé park, dan rijd je al rond als de zon net op is, en totdat de zon helemaal onder is. Dat zijn de beste uren voor fotografie, en dan kan je hem vaak heel goed gebruiken.

          De meeste privé lodges doen ook nachtsafaris (van sundowner tot een uur of acht), en daar is hij broodnodig.

          Een beanbag vind ik enkel nuttig in een "gesloten" jeep waar je door het dak moet fotograferen. Maar in Zuid Afrika had ik tot nu toe altijd jeeps zonder dak en met lage deuren. Daar kan je je beanbag niet op kwijt.

          Mvg,

          J.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

            hebben er hier ondertussen onze tweede safaridag op zitten in grahamstown.
            prachtig gewoon.
            heb mijn monopod en mijn beanbag nog geen moment gemist.
            zonnige groeten aan alle thuisblijvers

            Comment


            • #7
              Re: Is Monopod nuttig/nodig op jeepsafari in Z-A?

              Ah een vraag die ik me deze keer ook stelde. Ik had in Zuid Afrika mijn statief mee omdat je soms een landschapje wil plaatsen. Ik denk dat ik het dit jaar weer gewoon zo doe, de drie pootjes bij mekaar en je hebt een geïmproviseerde monopod ... hoewel

              Comment

              Working...
              X