Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

    Ik heb al een tijdje mijn nikon D90 met enkele lenzen en begin nu te twijfelen om een zeer compact Sony model te kopen. Iemand ervaring met de NEX series van Sony ?(beeldscherpte,kleuren, kwaliteit in het algemeen)

    Of zou ik toch maar met m'n zak blijven sleuren om mooie plaatjes te krijgen...
    Nikon D90+Grip / Nikon 50mm F1.8 / Nikon 18-70mm DX ED / 55-200mm DX VR / Sigma 70-200mm F2.8 / LowePro Slingshot 200 AW

  • #2
    Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

    Heb 'm een keer een week mogen testen. Mijn review op m'n blog.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

      gebruik NEX al geruime tijd en gebruik het persoonlijk veel liever dan outbollige DSLR, is ook veel handiger om te bedienen dan DSLR, vele gaan het laatste tegenspreken maar dat komt omdat ze de moeite niet doen zich aan te passen.
      Je kunt alles met de rechterduim bedienen, en via laatste firmware update kun je heel wat customizeren via softkey's. Toestel onthoudt ook laatst gebruikte item's in de verschillende submenu's

      Beeldkwaliteit is min of meer te vergelijken met d90, nex zal een tikkeltje beter zijn, filmkwaliteit nex is heel goed.

      wat zijn nadelen toz van de d90
      -batterij vlugger leeg
      -AF-minder snel
      -minder aanbod objectieven, maar zowel sigma, Zeiss, samyang en sony zelf brengen dit jaar nog heel wat objectieven op de markt.

      -via adapter kun je alle DSLR objectieven (sony,pentax,nikon,canon...) op de nexen gebruiken weliswaar enkel in MF enkel de sony SAM en SSM objectieven behouden AF.
      maar je kunt ook de hoog kwalitatieve en compacte rangefinder objectieven gebruiken op dit toestel (Zeiss, leica etc..)

      het is daarbij zeer gemakkelijk vlug en nauwkeurig scherp te stellen met dit toestel.

      wat er volgens mij nog ontbreekt is een afneembare elektronische zoeker, aansluiting is voorzien, hoop dat sony vlug zulk een zoeker op de markt brengt dan is volgens mij het toestel compleet.

      aan de andere kant heeft sony naast de nex fototoestellen ook nex-videocamera's op de markt gebracht (paar weken terug nog professionele videocam http://www.youtube.com/watch?v=0S7AY...yer_detailpage), het belang hiervan is is dat fabrikanten top-objectieven op de markt brengen die ook op fototoestel kunnen gebruikt worden maar die zijn wel vrij duur .
      en misschien het belangrijkste dat het NEX systeem doorbreekt en verschillende fabrikanten ook echt geloven in dit systeem.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

        Ik heb geen ervaring met een Nex, maar vermits er contrastdetectie AF is (en geen fasedetectie), is dit toestel niet geschikt voor actie/bewegende onderwerpen. Voor al de rest zal die wel prima functioneren.
        En met die adapterkits voor gewone Sony A-mount lenzen, heb gelezen dat de AF heel slecht werkt.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

          hier nog een misschien interessant of relevant artikel
          Cheers, Ben

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

            Oorspronkelijk geplaatst door yanniske Bekijk bericht
            Iemand ervaring met de NEX series van Sony ?(beeldscherpte,kleuren, kwaliteit in het algemeen)
            Ik heb nog steeds een dslr naast een Nex-5.
            Beide hebben hun voordelen, maar hun nadelen ook.

            Ik geniet vooral enorm van het feit dat de Nex met zijn kleine, lichte verpakking een beeldkwaliteit levert die minstens zo goed is als die van mijn a700. Ook mogelijkheden als filmen, auto-pano en auto-hdr zijn interessant voor mij.
            Persoonlijk blijf ik voorlopig bij de 18-55mm, en eenmaal de aangekondigde CZ breedhoekprime er is, schaf ik mij die ook aan .
            Superleuk toestel voor op stap, op vakantie, ... Geen superzware rugzak meer mee als ik er geen zin in heb.

            Maar mijn dslr biedt me natuurlijk veel meer mogelijkheden qua lenskeuze (voorlopig nog). Ook voor sport en voor heel variabele omgevingen waarbij je om de haverklap en snel instellingen moet kunnen aanpassen, is een dslr een beter optie. Nu je hoeft met de Nex voor de meest belangrijke instellingen ook niet meer naar een menu, maar een dslr (zeker de midden- en topklasse) biedt natuurlijk nog veel meer specifieke knoppen en wieltjes.

            Dus, voor mij is het voorlopig niet "of/of", maar eerder een combinatie van beide .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

              Inderdaad - een combinatie . Afhankelijk van wat je doet kan je perfect verder met de NEX, of net niet. Ikzelf bijvoorbeeld kan geen snel vliegende vliegtuigen op een airshow ermee vast leggen, dus moet ik wel bij een DSLR blijven.

              Zie het als een iPad: voor de ene is het bijna een volledige vervanger van z'n computer, de andere beschouwt het als een aanvulling (complementair heet dat dan).

              P.S.: alleen voor de hoge ISO (ISO 1600 = net beter dan mijn A350 op ISO 400) en de paar 'trucjes' van de NEX zou ik al voor de NEX gaan...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                Oorspronkelijk geplaatst door yanniske Bekijk bericht
                Ik heb al een tijdje mijn nikon D90 met enkele lenzen en begin nu te twijfelen om een zeer compact Sony model te kopen. Iemand ervaring met de NEX series van Sony ?(beeldscherpte,kleuren, kwaliteit in het algemeen)

                Of zou ik toch maar met m'n zak blijven sleuren om mooie plaatjes te krijgen...
                Als ik u was zou ik eerder investeren in een betere en lichtsterke lens dan over te stappen naar Nex-systeem....ik denk dat ge rap je snelle AF betere beeldkwaliteit en robustere body zult missen als ge je D90 weg doet....heb de beeldkwaliteiten al gezien van het sony-nex systeem en daar is opzich niks mis mee....maar om nu te zeggen beter dan een D90Ieder zijn ding maar ik ben er absolut niet voor te vinden dan nog liever een goede compact voor mij...dan een compact met opgeblazen lens erop..;nu ja ieder zijn ding hé...maar de beeldkwaliteit breek ik zeker niet af...die is beter dan eender welke compact eigenlijk.

                grtz

                Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                  Ik heh zelf de nikon d90 en de nex 5, de nex moet zeker niet onder doen voor de nikon. Enkel een zoeker mis ik soms op de nex.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    Ik heh zelf de nikon d90 en de nex 5, de nex moet zeker niet onder doen voor de nikon. Enkel een zoeker mis ik soms op de nex.
                    Mijn gedacht. In Jansen & Janssen-stijl: "Sterker nog, ik zou bijna gaan zeggen dat de D90 onderdoet voor de NEX" . Alleen wat de zoeker betreft - daar heb ik geen behoefte aan. Dat scherm is ook al erg goed, zelfs in volle zon (beter dan m'n vader zijn iPad 2 alleszins...).
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      de beeldkwaliteit breek ik zeker niet af...die is beter dan eender welke compact eigenlijk.
                      Logisch ook. Heeft dslr-beeldkwaliteit dankzij de aps-c-sensor (ipv een supermini van de compactjes ).
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Mijn gedacht. In Jansen & Janssen-stijl: "Sterker nog, ik zou bijna gaan zeggen dat de D90 onderdoet voor de NEX" . Alleen wat de zoeker betreft - daar heb ik geen behoefte aan. Dat scherm is ook al erg goed, zelfs in volle zon (beter dan m'n vader zijn iPad 2 alleszins...).
                        Wat die zoeker betreft... ik heb gisteren een uurtje opgetrokken met iemand met een
                        Nex. Zelf had ik mijn LX5 mee. Met de zon in de rug zie je op een Nex even zo veel of
                        even zo weinig als op mijn LX5.
                        Nu weet ik niet wat uw vader op zijn ipad 2 ziet, maar ik weet wel wat ik gezien heb.
                        Of niet gezien heb.
                        Voor iedereen die het wilt weten -en voor de anderen ook- een toestel zonder zoeker is
                        als een frisco zonder stokje. Lekker ding, maar wat moet je ermee?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          Voor iedereen die het wilt weten -en voor de anderen ook- een toestel zonder zoeker is als een frisco zonder stokje. Lekker ding, maar wat moet je ermee?
                          Gewoon van genieten en foto's mee maken natuurlijk. Geen enkel toestel heeft enkel maar voordelen.
                          Een Nex is misschien iets minder bij felle zon, een dslr is net zo goed iets minder bij weinig licht.

                          Dus nogmaals: het is niet of/of wat mij betreft, maar en/en.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                            Ik ben nu kompleet "om", dus de dslr word niet meer gebruikt, enkel nog de nex (weliswaar met de 3 lenzen). Zelfs in de Mohave woestijn, waar er echt wel veel zon is; heb ik op geen enkel ogenblik hinder ondervonden door het moeten fotograferen via de lcd. Ik vind het zelfs aangenamer dan via een zoekertje werken, en je houd veel meer "kontakt' met de omgeving. Het ontbreken van een zoeker word fel overdreven voor mij.
                            Nex is dslr beeldkwaliteit met een hoog gadgetgehalte en een kompaktere bouwvorm.
                            Nix mis mee ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D90 of Sony NEX-5 Systeem camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Ik ben nu kompleet "om", dus de dslr word niet meer gebruikt, enkel nog de nex (weliswaar met de 3 lenzen). Zelfs in de Mohave woestijn, waar er echt wel veel zon is; heb ik op geen enkel ogenblik hinder ondervonden door het moeten fotograferen via de lcd.
                              Had dat dan eerder gezegd. Dan had ik in plaats van me scheel te staren op het strand van
                              Oostende me naar de Mohave woestijn gerept... Maar misschien worden mijn ogen gewoon
                              te oud en heb ik een zoeker nodig om iets te vinden.

                              Comment

                              Working...
                              X