Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

    Beste experten,

    Ik heb graag advies ivm het aankopen van een nieuwe spiegelreflexcamera.
    Hieronder wat meer info:

    Budget: max 3500 euro (hoe minder hoe liever natuurlijk )

    Doelstelling: Het maken van reisfoto's en daar valt dan onder zowel landschappen, portretten en ook soms closeups. De camera zal ook gebruikt worden als algemene camera om foto's mee te maken. Ik heb al een paar maanden een D90 gehad maar omdat mijn ex en ik uit elkaar zijn en zij had de camera betaald, ben ik dus de D90 kwijt. Deze kwam met de kitlens 18-105 VR.

    Het is wel de bedoeling niet constant op automodus te trekken ttz ik wil kunnen ingrijpen als de foto niet goed is bvb. witbalans, e.d. meer.

    Toekomstidee: Ik heb hier al heel veel gelezen en dacht dat de D700 wel de moeite is. Zoals je kan zien heb ik een groot budget maar ik wil mijn geld niet uitgeven aan een ferrari als een geitje goed genoeg is voor mij. De bedoeling is later een zeer scherpe telelens aan te kopen nl. nikkor 70-200 2.8. Omdat ik ooit nog op safari ga gaan in Afrika. En ook voor meer bereik te hebben. Bvb. in de zoo closeups van dieren te maken.
    Denk ook dat een D700 mss meer toekomstgerichter is dan een D90 of ben ik fout?

    Vraagjes: Hoeveel verschil zit er tussen een 2.8 en een 3.5 of 4.0 lens?
    Want de lenzen van van 2.8 zijn aanzienlijk duurder maar de vraag is of ik dat ga merken ....

    Van zover ik het snap vraagt een D700 duurdere objectieven dan een D90.
    Er is een zeer groot prijsverschil. Blijkbaar is de D300 niet aan te raden ofwel?

    Hopende op een goed advies al weet ik dat het niet simpel is om te zeggen wat iemand moet kopen.

  • #2
    Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

    Je moet in ieder geval weten dat een D700 full-frame is, een D90 en een D300S zijn crop-camera's. Niet alle objectieven werken op een full-frama. Een sigma 10-20 zal het bijvoorbeeld niet gaan doen op een D700.

    Met het oog op een safari in Afrika zou ik voor een crop-camera gaan. Stel dat je dan een 70-200 2.8 gebruikt, dan wordt dat zomaar ineens een 105-300mm objectief, toch weer 100mm extra bereik.

    Dan de vraag of je echt brede landschappen wil vastleggen. Een landschap kan je fotograferen met een 8-16, maar met een 50-500 kan je ook landschappen vastleggen.

    Ik zou persoonlijk in ieder geval voor de D300S gaan - € 1.100.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

      Oorspronkelijk geplaatst door AMDtje Bekijk bericht
      Beste experten,.
      Ik voel me niet echt aangesproken maar ik ga je toch een beetje proberen te helpen.
      Heb zelf een D300s en ik heb vorig jaar dezelfde keus gemaakt (tussen d300s en d700)
      de reden dat ik voor de 300 ben gegaan:
      1. het prijsverschil (toch nog steeds 600 euro)
      2. de cropfactor; mijn 70-200 is nu eigenlijk een 105-300 en dat is voor wat je zelf al aangeeft (natuur) een belangrijk voordeel. Aan de andere kant van het bereik is dat natuurlijk een nadeel; de 24-70 is dan eigenlijk een 36-105.

      Nadeel: mindere prestatie bij hoge ISO (tot 1600 iso doet ie het prima, de 700 gaat nog een paar stapkes verder)

      Voor de rest zijn het eigenlijk identieke camera's met een schitterend autofocus systeem, een magnesium body, bijna alle bedieningen met een combinatie van knopjes op de body in plaats van door het menu te moeten zoeken (d90)
      Iedereen die ik ken met een D300s is er verliefd op en wil niks anders maar dat geld ook voor de D700 bezitters.

      De lens; Ik zou om te beginnen voor de 24-70 2.8 gaan en als je voor de D300s gaat dan kun je misschien de 70-200 2.8 er nog bij doen.
      Ik heb wel Sigma lenzen en vooral de 70-200 doet niet onder voor de Nikon, alleen in prijs (ongeveer de helft)
      Verschil tussen 2.8 en 3.5 of 4 is niet alleen die stop verschil maar de 2.8 zijn meestal ook beter van kwaliteit omdat ze veel beter gebouwd zijn. Een vaste maximale opening in plaats van eentje die varieert met het zoomen is zowiezo veel beter.

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

      Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

        Bedankt voor alle reacties.

        Ik heb toch nog wat vragen ...

        Ik ben zo goed als zeker dat ik voor de D300s zal gaan.
        De winkel waar ik ga kopen is Camera.nl.
        Nu heb ik even gekeken voor de objectieven want daar zit veel verschil op:

        Ik heb nu gekozen voor:

        1 * D300s body aan 1089 euro
        1 * NIKON - AFS 24-70/2,8 G ED + B+W - UV-FILTER 77MM aan 1440,60 euro
        1 * Lowepro SLINGSHOT 202 AW BLACK aan 85 euro
        1 * SANDISK SD 16.0 GB ULTRA aan 45,95 euro

        Totaal 2660,55 euro + Bijkomende verzekering + jaar extra garantie (245,90) = 2906,45 euro

        Dan de vraagjes ...

        1) Ik vind de huidige lens duur maar weet ook dat die wss de beste scherpte en beste gebouwd is tov andere lenzen. Ik zou wel graag bij nikkor lenzen blijven indien dat kan.
        Nu veel zoombereik heb ik niet, is het dan een oplossing een goedkopere telelens bij te kopen en later dan de 70-200 2.8 te kopen? Die kost nu -+ 1800 euro ...

        2) De telelens die ik zou kopen is de NIKON - AFS 55-300 4.5-5.6 G VR + HAMA - UV-FILTER 58MM voor 290,24 euro. Is dit verstandig of is dit een echte lens om weg te gooien?

        Met die lens erbij kost alles in totaal 3252,64 euro incl. verzekering op de telelens.

        Graag jullie feedback nogmaals aub. Alvast bedankt!

        Groetjes,
        Maarten

        Comment


        • #5
          Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

          Koop er de 70-300 af-s vr bij Zeer goede lens prijs-kwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

            Met die set-up mis je wel één ding... Groothoek...
            Ofwel nog een ultra groothoek bijkopen ofwel voor de 17-55mm 2.8 gaan die de tegenhanger is van de 24-70 voor DX...
            Tussen de 55-300 of de 70-300 zou ik ook gaan voor de laatste, wegens betere kwaliteit voor een kleine meerprijs.
            Groeten....

            Comment


            • #7
              Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

              240€ voor verzekeringen????
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                een 24-70mm is een fijne lens op een fullframe camera (hier gaan we weer...) maar op een crop camera erg beperkt... beter is een 17-55mm f2.8 lens (vanwege de ruime inzetbaarheid) en als het je om portretten te doen is een 85mm lens... vanwege de mooie bokeh...

                toen ik met crop (D300) fotografeerde, waren de 17-55mm en de 85mm m'n meest gebruikte lenzen
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                  Kostprijs: €1.245 (maar zoals steeds korting vragen)

                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                  Kostprijs: €1.499

                  totaal= €2.744 maar Nikon geeft je €150 korting dus €2.594 en dat voor 2 jaar garantie.

                  Dan de Slingshot
                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                  Kostprijs: €99

                  Geheugenkaart (hier een CF kaart van 8GB):
                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                  Kostprijs: €59

                  Totaal kostenplaatje: €2.752

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht

                    Met het oog op een safari in Afrika zou ik voor een crop-camera gaan. Stel dat je dan een 70-200 2.8 gebruikt, dan wordt dat zomaar ineens een 105-300mm objectief, toch weer 100mm extra bereik.
                    EN dan zit je weer in de penarie als je eens urbex.street wil gaan, of een auto- of eroticabeurs? Je koopt geen camera van +€1000 voor die ene safari denk ik?

                    DAT lijkt mij nie de beste argumentatie.

                    D700 & zijn iso echter... (als hij nog te vinden is ondertussen)
                    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                    BE-Wommelgem
                    .: 20D & D700 :.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                      Ik vrees ook dat je met de 24-70 te weinig breedhoek zal hebben, beter een 17-55 (of Tamron 17-50).
                      Nu ga ik waarschijnlijk op een paar tenen trappen, maar overweeg toch ook de D7000 ipv de D300s. 't is maar een idee, maar voor mij persoonlijk zou ik die zeker in overweging nemen.
                      Nikon Df

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                        Er is een groot verschil in beeld tussen een foto gemaakt met een full frame camera en een APS-C camera. Het gaat er niet om wat goed of slecht is, het gaat erom wat mooi is. En wat jij moi vind kan je vervolgnes als leidraad nemen.

                        Zie de link en kijk naar de voorbeeld foto's.

                        Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                          wat heeft de d7000 misdaan eigenlijk , nieuwere sensor dan d300s en betere iso prestaties . samen met een 16-35 vr en 70-300 vr van nikkor heb je nog genoeg geld over voor deftige accessoires zoals een flash , filters , meer geheugen , een lichtsterke 50mm , etc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                            idem hier: waarom niet D7000 ipv van D300S wegens betere ISO en algemeen iets betere specs en nieuwere technologie
                            samen met de 16-85VR / 70-300VR / 35-f1.8 = ongeveer 2.200 euro = nog wat centen over voor andere accessoires
                            dslr4dummies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke spiegelreflex kopen? D700 - D300 - D90? En welk objectief?

                              Bij reizen speelt het gewicht ook een rol, ik sluit me dus aan bij de vorige reactie.

                              Als ik 3500 max te besteden had kocht ik voor reizen:

                              D7000
                              16-85
                              35mm
                              10,5mm

                              Misschien als korte telelens/portretlens een 85mm of een 105mm microlens, met de laatste kun je goed uit de voeten als lens voor tele, portret, macro enz.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X