Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

    Plaatsen jullie een UV filter op bovenstaande lens en indien ja welke?
    Bedankt!
    Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

  • #2
    Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

    op geen enkele. digitale sensors zijn niet gevoelig voor UV licht.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

      Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
      Plaatsen jullie een UV filter op bovenstaande lens en indien ja welke?
      Bedankt!
      Als je op dit objectief een filter (beschermglas) wil plaatsen, zet er dan een Nikon NC filter op, maar enkel als beschermglas voor ik minder gnstige omstandigheden Bv. bescherming zeewater, zand, slijk enz. dat is hetzelfde glas als deze vast gemonteerd op superobjectieven zoals een 200mm f2.0, 300mm f2.8 enz.

      UV filter heeft zoals hier reeds gezegd, geen zin, en bovendien kunnen deze ongewenste reflexie's teweegbrengen, wat bij een NC zelden voorkomt.

      Comment


      • #4
        Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

        Op dit moment ben ik aan het lenzen testen. Onderdeel daarvan is een opstelling om de gevoeligheid van tegenlicht zichtbaar te maken. Bij een aantal lenzen heb ik de test met en zonder filter uitgevoerd. Het verschil is schrikbarend! De gevoeldigheid voor overstraling neemt flink toe. Gebruik is gemaakt van merkfilters.

        Ik heb inmiddels de filters van al mijn lenzen geschroefd.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

          Wanneer bescherming nodig is, schroef ik een Hoya HD protector op de Nikkor 24-70 mm. Vind het toch zonde als het frontglas zou beschadigen...daar is het objectief mij een beetje te duur voor.
          Maar onder normale omstandigheden gaat dit objectief naakt de wereld door, waarbij wel ALTIJD de zonnekap is gemonteerd...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

            Is deze een goede: Tiffen 77mm High Trans Ultra Clear
            Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

            Comment


            • #7
              Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

              Kent er iemand deze ?
              Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

              Comment


              • #8
                Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                Wanneer bescherming nodig is, schroef ik een Hoya HD protector op de Nikkor 24-70 mm. Vind het toch zonde als het frontglas zou beschadigen...daar is het objectief mij een beetje te duur voor.
                Maar onder normale omstandigheden gaat dit objectief naakt de wereld door, waarbij wel ALTIJD de zonnekap is gemonteerd...
                maar niet binnen veronderstel ik dan toch? met wat bescherm je je glas binnen tegen beschadiging?
                just asking ...
                Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

                Comment


                • #9
                  Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                  Voor mij zou deze filter toch dienen als extra bescherming. bv. wanneer je met een doekje je lens reinigt en er zou een zandkorreltje op zitten, dan krijg je toch krassen ...
                  Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                    Ik gebruik alleen een filter om de lens te beschermen als de omstandigheden zo zijn dat er veel kans is op beschadiging door bijvoorbeeld rondvliegende steentjes bij een motorcross. Als het regent, dan veeg ik ook liever de waterdruppels van het filter dan van het frontelement. Maar tijdens een regenbui is een goede zonnekap ook heel erg nuttig, om het frontelement droog te houden.

                    Je hebt eigenlijk geen UV-filter nodig, het ideale beschermfilter is een stuk glas dat optisch zo perfect mogelijk is, met een heel goede anti-reflectie coating erop. Meer is er niet nodig.
                    Als die coating beter is, dan heb je minder reflecties tussen het frontelement en het filter, en dan blijf je de contrasten beter behouden bij tegenlicht.

                    Als je een bril draagt (ik weet niet of dat zo is), dan zie je ook heel duidelijk het verschil tussen een goedkoop leesbrilletje en een duurdere waar een anti-reflectie coating op zit. Dat is net hetzelfde voor een beschermfilter.

                    Een ander verschil tussen een goedkoop en een duurder filter is dat een goedkoop filter gemakkelijker "blokkeert" op de schoefdraad van de lens. Een duurder filter gaat er meestal ook gemakkelijker terug af.


                    Als er een zandkorreltje op de lens zit, dan laat je dat zitten, en je maakt gewoon verder foto's. Het zal de kwaliteit van de foto's niet beïnvloeden, tenzij er heel veel zand tegen het frontelement zit. Als je dan terug thuis komt, dan gebruik je eerst een blaaspeertje om het zand weg te blazen, en daarna veeg je voorzichtig het frontelement schoon. Blijf zoveel mogelijk van daf frontelement af. De meeste krassen op de lens worden veroorzaakt door fotografen die de hele tijd met een doekje zitten te vegen, elke keer dat ze het minste stofje zien op de lens...
                    Last edited by Black B@ndit; 9 april 2011, 08:29.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik gebruik alleen een filter om de lens te beschermen als de omstandigheden zo zijn dat er veel kans is op beschadiging door bijvoorbeeld rondvliegende steentjes bij een motorcross. Als het regent, dan veeg ik ook liever de waterdruppels van het filter dan van het frontelement. Maar tijdens een regenbui is een goede zonnekap ook heel erg nuttig, om het frontelement droog te houden.

                      Je hebt eigenlijk geen UV-filter nodig, het ideale beschermfilter is een stuk glas dat optisch zo perfect mogelijk is, met een heel goede anti-reflectie coating erop. Meer is er niet nodig.
                      Als die coating beter is, dan heb je minder reflecties tussen het frontelement en het filter, en dan blijf je de contrasten beter behouden bij tegenlicht.

                      Als je een bril draagt (ik weet niet of dat zo is), dan zie je ook heel duidelijk het verschil tussen een goedkoop leesbrilletje en een duurdere waar een anti-reflectie coating op zit. Dat is net hetzelfde voor een beschermfilter.

                      Een ander verschil tussen een goedkoop en een duurder filter is dat een goedkoop filter gemakkelijker "blokkeert" op de schoefdraad van de lens. Een duurder filter gaat er meestal ook gemakkelijker terug af.


                      Als er een zandkorreltje op de lens zit, dan laat je dat zitten, en je maakt gewoon verder foto's. Het zal de kwaliteit van de foto's niet beïnvloeden, tenzij er heel veel zand tegen het frontelement zit. Als je dan terug thuis komt, dan gebruik je eerst een blaaspeertje om het zand weg te blazen, en daarna veeg je voorzichtig het frontelement schoon. Blijf zoveel mogelijk van daf frontelement af, zoals ik al schreef moet er erg veel stof tegen hangen voor je er iets van ziet op de foto. De meeste krassen op de lens worden veroorzaakt door fotografen die de hele tijd met een doekje zitten te vegen, elke keer dat ze het minste stofje zien op de lens...
                      Bedankt voor de goede uitleg. Welke merken raad U aan?
                      Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                        Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                        Bedankt voor de goede uitleg. Welke merken raad U aan?
                        Ik heb ook geen beschermfilter, ik heb ooit een B+W "Pro" UV-filter van 77mm gekocht, en dat past op de meeste van mijn lenzen.
                        Tot nu toe heb ik dat filter er altijd heel gemakkelijk terug af gekregen, en het beïnvloedt de resultaten niet al te erg. Bij tegenlicht of nachtfotografie is er wel meer verschil te zien, maar dat hangt ook duidelijk af van de lens waarop het filter gemonteerd is. Bij de ene lens zijn er met hetzelfde filter meer "problemen" dan bij de andere.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                          hmm ik was eigenlijk ook aan het denken om een filterset te kopen waar dus ook een UV filter bijzit..
                          maar als ik dit topic goed lees is het eigenlijk totaal niet nodig om een UV filter te kopen en raden jullie het zelf af..
                          of heb ik iets gemist?
                          Nikon D5000 | 18-55mm f/3.5-5.6G VR - 55.200mm f/4-5.6G IF-ED VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                            Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                            Bedankt voor de goede uitleg. Welke merken raad U aan?
                            Zelf heb ik de beste ervaring met deze van Nikon zelf, zoals reeds gezegd, hetzelfde bewerkte glas als welke vast zijn gemonteerd in de peperdure télé's van Nikon, en geen UV, want UV bij digitaal heeft geen enkele zin. Niet de goedkoopste maar zeer goed zonder storende bijwerkingen. KLIK

                            Comment


                            • #15
                              Re: UV filter plaatsen op 24-70 2,8 Nikkor

                              Een NC filter blijkthet beste te zijn, maar niet strikt noodzakelijk
                              Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                              Comment

                              Working...
                              X