Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 90 macro=extensionringen mogelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tamron 90 macro=extensionringen mogelijk?

    Natuurlijk kun je al mooie macros met de Tamron 90 krijgen maar Ik wil graag iets meer macro dan de 1:1. Lijkt me zo fascinerend om nog meer detail te kunnen krijgen en wellicht ook iets minder dichtbij met mijn lens. Natuurlijk kan ik dan een 105 of 150 lens kopen maar ja, ik heb die Tamron nu eenmaal en ik vind het een prachtige lens.
    Dus zoek ik een andere oplossing en natuurlijk eentje die niet heeeeel veel kost Trouwens ik een Sonya300.

    Ik kwam op het forum een paar keer tegen dat er extensionringen en/of een omgekeerde 50 mm f1.8 werd gebruikt om nog meer vergroting te kunnen krijgen.
    Wordt deze methode alleen op zoomlenzen gebruikt of ook op een macrolens als de Tamron 90 2.8?
    Of heb ik dat verkeerd begrepen?.
    Ik wil graag wat advies hierover voordat ik dingen ga kopen die ik niet kan gebruiken.
    Alvast hartelijk bedankt!


    Ans, Nederland

  • #2
    Re: tamron 90 macro=extensionringen mogelijk?

    Alles wat je noemt is ook mogelijk op je macro objectief. Hierbij heb je als voordeel dat je al start met een macro objectief dat een afbeeldingsmaatstaf van 1:1 kan hanteren. Door het toepassen van tussenringen, een omgekeerd 50 mm objectief, balg of voorzetlenzen, wordt de vergroting alleen maar sterker. Hou er wel rekening mee dat je in sommige gevallen een aantal stops licht verliest, en dat het allemaal wat moeilijker kan worden om goed scherp te stellen.
    Een setje tussenringen met CPU contacten van bijvoorbeeld Soligor of Kenko geven je al veel experimenteer mogelijkheden op een makkelijke manier, zonder dat de aanschaf heel erg duur gaat worden.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: tamron 90 macro=extensionringen mogelijk?

      Hartelijk bedankt, heel langzaam wordt e.e.a. mij duidelijk.
      Er wordt zo vaak gesproken over 1 of 2 stops, wat bedoelen ze daar mee?
      f-stops? Dus bv ipv 8f dan 10 of 11f? Of de AV aanpassen? en dus dan lichter zetten?
      Tja en scherpstellen blijft een probleem. Met de 90 is het al vaak een probleem dus als het dan nog moeilijker wordt....... is dan dus heeeeel veel foto's maken in de hoop dat er eentje scherp bij zit. Trouwens dat doe ik nu ook al
      Ik zag dat Kamera express soligor tussenringen voor zo'n 110,00 Euro aanbiedt. Zal er even een nachtje overslapen
      Nogmaals bedankt voor de info en uitleg.
      Ans, Nederland

      Comment


      • #4
        Re: tamron 90 macro=extensionringen mogelijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door anscreatief Bekijk bericht
        Hartelijk bedankt, heel langzaam wordt e.e.a. mij duidelijk.
        Er wordt zo vaak gesproken over 1 of 2 stops, wat bedoelen ze daar mee?
        f-stops? Dus bv ipv 8f dan 10 of 11f? Of de AV aanpassen? en dus dan lichter zetten?
        Tja en scherpstellen blijft een probleem. Met de 90 is het al vaak een probleem dus als het dan nog moeilijker wordt....... is dan dus heeeeel veel foto's maken in de hoop dat er eentje scherp bij zit. Trouwens dat doe ik nu ook al
        Ik zag dat Kamera express soligor tussenringen voor zo'n 110,00 Euro aanbiedt. Zal er even een nachtje overslapen
        Nogmaals bedankt voor de info en uitleg.
        Een stop minder licht komt overeen met een halvering van de hoeveelheid licht die de sensor van de camera kan bereiken. In een aantal gevallen zul je dus rekening moeten houden met het feit dat de sluitertijd flink kan toenemen. Praktisch betekent dit dat een statief hierbij onmisbaar is om beweging te voorkomen. In sommige gevallen kan extra licht in de vorm van een flitser of reflectieschermpje ook wonderen doen.
        Scherpstellen bij macrofotografie zul je bijna altijd handmatig doen, ook bij gebruikmaking van extra attributen zoals tussenringen ontkom je hier niet aan, maar met een geoefend oog gaat dat absoluut lukken...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment

        Working...
        X