Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

    Kan iemand mij helpen met de duidelijke verschillen tussen de :

    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (in bezit)

    Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
    Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

    ik ben in het bezit van een CANON EOS 400D en wil mijn lenspakket uitbreiden.
    (ef 70-300 vervangen door ...)
    M.a.w. de 70-300 is beperkt qwasi snelheid scherpstellen en binnen fotografie.
    Natuurlijk weet ik dat een 2.8 veel beter is voor binnen,
    maar wat betreft de 3.5?
    Ook heb ik gemerkt dat de diameter verschilt! Wat brengt dit met zich mee?

    Tevens ben ik ook nog in het bezit van :

    Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
    Canon EF 50mm f/1.4 USM


    Bij het turn-gala van mijn dochter was het zeer moeilijk scherp te stellen met de 50 prime. Ik heb deze oorspronkelijk gekocht voor portretfotografie,
    maar dacht dat de 1.4 factor beter zou werken binnen. Vandaar deze vraag natuurlijk : Welk zou de beste aankoop worden ? Daar ik eerst goede lenzen wil, daarna toestel upgraden.
    Heeft iemand foto's ter verduidelijking?
    De bedoeling is om van die mooie foto's te maken waarbij het onderwerp mooi loskomt van de achtergrond (bij buitenopnames lukt dit perfect met de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, maar bij binnen opnames worden de foto's onnatuurlijker of zonder flits te donker, of wazig)
    Dit alles wordt nog moeilijker indien je kinderen wilt fotograferen.
    De opzet van het verhaal is dat ik de juiste uitrusting krijg voor diverse reportages zoals: Portret, Huwelijk, Communie, Sport/Familie foto's.
    Nu in het vooruitzicht Communiefoto's -> waarschijnlijk buitenopnames -> natuurlijke belichting

    Mvg Duffy
    Last edited by Duffy-16; 5 april 2011, 20:48.

  • #2
    Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

    Als je duidelijk aangeeft wat je wil gaan doen, KAN er een zinnig advies uitrollen.
    Helaas doe je dat niet, dus ga ik geen tijd verspillen met verhaaltjes schrijven op goed geluk.

    Input bepaalt output.....

    Ik bedoel het niet onvriendelijk/negatief , maar je moet gewoon duidelijke /concrete vragen stellen.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

      De bedoeling is om van die mooie foto's te maken waarbij het onderwerp mooi loskomt van de achtergrond (bij buitenopnames lukt dit perfect met de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, maar bij binnen opnames worden de foto's onnatuurlijker of zonder flits te donker, of wazig)
      Dit alles wordt nog moeilijker indien je kinderen wilt fotograferen.
      De opzet van het verhaal is dat ik de juiste uitrusting krijg voor diverse reportages zoals: Portret, Huwelijk, Communie, Sport/Familie foto's.
      Nu in het vooruitzicht Communiefoto's -> waarschijnlijk buitenopnames -> natuurlijke belichting

      Comment


      • #4
        Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

        Een 28-300 L IS is zeker niet de meest geschikte lens voor indoor-sportfotografie (turngala), daarvoor is die niet lichtsterk genoeg.

        Daarvoor heb je lichtsterke lenzen nodig zoals een 70-200 f2,8 of zelfs nog lichtsterkere primes als het echt te donker is.
        Met die lenzen kan je ook mooie portretjes maken waarbij de achtergrond onscherp wordt. Dat zou met je 50mm f1,4 eigenlijk ook moeten lukken.

        Als je een lichtsterke telezoom wil die scherp is met het diafragma open, dan is de Canon 70-200 f2,8 L IS II aan te raden, maar die is wel erg duur...
        Dat is een heel goede lens voor sport, portret....
        Maar het is ook een heel zware lens om mee te nemen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

          Als je niet te ver van het gebeuren afzit, zou ik je een 85 1.8 adviseren. Niet te duur, niet
          te zwaar, lichtsterk en ideaal om mensen van de achtergrond te isoleren.

          Comment


          • #6
            Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

            Scherptediepte wordt onder andere bepaald door cropfactor en diafragma.

            Omdat je camera voorzien is van kleine sensor moet je extra lichtsterke lenzen gebruiken om toch nog te kunnen spelen met scherptediepte. Voorbeelden zijn de Canon 85 mm/1.2 en de Sigma 85 mm/1.4.

            Ik heb net de Sigma 85 mm/1.4 getest. Zie:

            Sigma 85mm 1.4 absolute topper.Na de topprestaties van de Sigma 35 mm f/1.4 op een Nikon D800E hebben we er voor gekozen om een ander lichtsterk Sigma


            De genoemde 28-300 is relatief lichtzwak. Het voordeel van de Canon 70-200/2.8 mk2 is dat die bij vole opening goed bruikbaar is.

            Succes met je keuze!
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

              Ik zal bij S73 eens binnen springen om er een paar lenzen te proberen.
              Inderdaad spijtig dat de goede lenzen zo duur zijn.

              Alvast bedankt voor de reakties.


              mvg Duffy

              Comment


              • #8
                Re: Keuze lenzen Canon EF 28-300mm vs EF 70-200mm

                Kwaliteit moet men nu eenmaal betalen, de prijs is soms misschien overdreven maar daar kunnen wij niets aan veranderen.

                Comment

                Working...
                X