Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

    Zoals jullie kunnen zien heb ik twee 5D MKII's en een 1D MKIII. Zelf heb ik ook veel ervaring met de 7D en de oude 5D. Verder nog wat ander (voor mij) minder relevante camera's, 300D, 30D, 40D enz.

    Wat ik geweldig vind bij mijn 1D is de AF snelheid en accuraatheid. Wat ik mis is het dynamisch bereik in contrast. Voorbeeld, bij mijn 1D heb ik tijdens een zomermiddag veel minder detail in zwart en wit dan met mijn 5D MKII. Zelf met mijn oude 5D had ik er betere resultaten mee. Aangezien ik tussen de 50 en 70 huwelijken per jaar fotografeer, kan ik die vergelijking makkelijk maken en de verschillen steeds zien.

    Ik heb lang overwogen om de 1Ds MarkIII aan te schaffen, maar aangezien ik regelmatig (zeker bij turkse en hindoestaanse huwelijken) op hogere iso's schiet dan iso 3200 en regelmatig filmpjes maak tijdens huwelijken (zie mijn site), valt deze voor mij af.
    Op verhalen van Jeff Ascough (Canon ambassadeur en Prof. weddingfotograaf) kan ik niet afgaan. Deze vind immers ook de 7D een geschikte huwelijks camera, maar wilt daar geen foto's van posten??? Zegt ook niet waarom hij dat niet wilt, maar goed.
    Jeff gebruikt de 1D MKIV maar heeft ook de 1Ds MKIII en de 5D MKII. Hij wilt ook niet zeggen waarom hij de 1D MKIV gebuikt bij huwelijken. Wellicht Canon propaganda???
    Wel zegt hij het fijn te vinden dat de zoeker iets kleiner is waardoor hij sneller overzicht heeft in zijn compositie (vanwege de 1.3x crop).

    Voor mij zou een reden zijn voor overstap naar de 1D MKIV:
    - Snelheid die ik van de 1D MKIII gewend ben en dus mis bij de 5DMKII.
    - Robuustheid van de body (vind ik belangrijk).
    - De langere accuduur, deze gaat bij het filmen met de 5DMKII wel heer erg snel namelijk.
    - Zelfde prestaties op hogere iso's.
    - Filmen

    - Zelfde beeldskwalieit als de 5D MKII maar wie kan dat bevestigen???
    Ik realiseer mij dat ik een bokeh freak ben en dat dit bij een FF altijd beter zal zijn. In theorie is FF vaak beter kwa beeldkwaliteit, maar hoe zit het met de 1D MKIV???

    Ik hoop dat jullie kunnen meedenken.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

  • #2
    Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

    Ik kan een stuk van mijn eigen ervaring wel delen:

    1Dsmk3 vs 5Dmk2
    - qua sensoroutput... naar mijn mening ligt dit héél dicht bij elkaar, zoniet identiek misschien wel.
    - noise-gewijs is de 5Dmk2 misschien wel ietsjes beter
    - beperktere focus points en vooral de ligging ervan op de 5Dmk2 is wel een nadeel tov de 1D
    - AF op de 1D is duidelijk beter/sneller/accurater (zeker als het snel moet gaan best wel handig)
    - 1D ligt ook beter in de hand, maar dat is persoonlijk
    - batterylife is ook een plus tov de 5Dmk2, of je moet deze van grip voorzien
    - gemak van werken met twee geheugenkaarten op de 1D is ook wel handig
    - 5Dmk2 heeft HD filming onboard, 1Dsmk3 niet
    (al is filmen op 7D en 1Dmk4 body veel handiger qua toetsen)

    7D
    - in zijn segment/prijsklasse goede sportcamera (vrij goeie hitrate qua AF system)
    - zeer handig om HD filmpjes te maken
    - goede prestatie bij hogere ISO
    (1,6cropsensor is versus 5Dmk2 natuurlijk soms handig... maar minstens even vaak ook niet)

    1Dmk4
    Persoonlijk vind ik deze zowat best of all worlds
    - great AF
    - great low noise ISO
    - great HD filming (superhandig met dat kleine knopje vlak naast de grote shuttertoets)
    - dual memory card slot
    - great battery lifetime
    - acceptable price
    - x1,3 crop is best wel handig (redelijk wide angle en redelijk tele gebruik mogelijk op deze body)
    - 16Mpix output van de Mk4 is zonder twijfel superieur dan de 18Mpix output van de 7D
    (qua scherpte, AF hitrate, ...)
    - mogelijkheid om op bepaalde momenten zwaar te bursten qua FPS is handig meegenomen
    (unieke momenten op trouwreportage, sportevent, ...)


    ... de mk4 is actueel m'n beste camera. Al moet ik zeggen dat ik wel hoge verwachtingen heb van als ze met een 1Dsmk4 gaan uitkomen. Dat zal terug een supermonster voelen ,... dat voel je nu al. Er zijn zoveel mogelijkheden die ze erin kunnen stoppen... nu nog zien of ze het ook gaan doen.

    Mijn persoonlijke favorites zouden zijn:
    - nog beter low noise iSO
    - megapixel increase tot vb 35mpix
    - HD filming
    - integreated GPS & Wifi

    Nadeel is natuurlijk dat het ding terug een arm & been zal kosten.
    Last edited by b-@rt; 6 april 2011, 23:12.
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #3
      Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

      Om te zwijgen van het glas dat je erop moet gaan zetten...
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment


      • #4
        Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

        mmm wat een heerlijk dilemma
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          Om te zwijgen van het glas dat je erop moet gaan zetten...
          Dat vind ik relatief overroepen. Natuurlijk is het zo dat een toestel met de sensor en de megapixels van een 5DMkII de fouten in het objectief gaat uitvergroten, maar beschouw je uitvoer: als je gaat filmen is je output maximum 1080p, en als je foto's voor het web bedoeld zijn ga je voor 800px breed, maximum.

          Er wordt ook dikwijls vergeleken met cropcamera's met dezelfde objectieven dan, en die laatste categorie gaat de rand van het objectief niet gebruiken, daar waar de kromming en aberratiefouten zitten.
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

            Zols reeds eerder gemeld is de filmkwaliteit van de 7d en de 5DII nog beter dan een HD camera . Wij hebben de sony hd camera met 64gB vast geheugen wat een heel goed toestel is maar kwaliteitsgezien zeer sterk moet onderdoen voor de 7D ,en de 5DII is nog beter .Naar handigheid is de sony dan weer in het voordeel .

            Comment


            • #7
              Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              (...)
              Ik had het erbij moeten zetten, maar ik bedoelde eigenlijk de hypothetische 35 megapixel full-frame camera van b-@rt . Als je weet wat een A900 of D3X al moet hebben...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Natuurlijk is het zo dat een toestel met de sensor en de megapixels van een 5DMkII de fouten in het objectief gaat uitvergroten
                Heb ik altijd gevolgd, tot ik zelf een 5DmkII aanschafte, Want met de 5dmkII was echt wel elk van mijn lenzen ineens veel beter (ook de prullen zoals bvb een stokoude ef 28-80).
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  Heb ik altijd gevolgd, tot ik zelf een 5DmkII aanschafte, Want met de 5dmkII was echt wel elk van mijn lenzen ineens veel beter (ook de prullen zoals bvb een stokoude ef 28-80).
                  Beetje mijn post uit context gerukt, maar kom.

                  Het mes snijdt langs twee kanten: aan de ene kant ga je met de full frame sensor de randen van het objectief meer gebruiken en ga je door de hoge pixeldichtheid onscherpte gaan vaststellen als je gaat pixelpeepen. Aan de andere kant zorgt een grotere sensor ervoor dat onscherpte van het objectief verkleind wordt als je naar dezelfde uitvoer gaat.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

                    Heb ik altijd gevolgd, tot ik zelf een 5DmkII aanschafte, Want met de 5dmkII was echt wel elk van mijn lenzen ineens veel beter (ook de prullen zo
                    Beetje mijn post uit context gerukt, maar kom.

                    Het mes snijdt langs twee kanten: aan de ene kant ga je met de full frame sensor de randen van het objectief meer gebruiken en ga je door de hoge pixeldichtheid onscherpte gaan vaststellen als je gaat pixelpeepen. Aan de andere kant zorgt een grotere sensor ervoor dat onscherpte van het objectief verkleind wordt als je naar dezelfde uitvoer gaat.
                    Het was zeker niet de bedoeling om je post van de pot te rukken. Maar het valt me nu eigenlijk op hoe off topic ik zat... Ik wilde gewoon duidelijk maken dat ikzelf alleen maar meer scherpte ervaarde met een 5dmkII, ook met goedkopere lenzen... en dat die persoonlijke ervaring niet strookt met wat heel vaak wordt gezegd
                    Ofwel waren mijn goedkopere lenzen stuk voor stuk toevallig fantastic plastics

                    Om het on topic te houden ehm, heb ik eigenlijk nooit een groot verschil gemerkt (het is me alleszins niet opgevallen) tussen mijn 1DmkIII en 5DmkII qua dynamisch bereik. Ik gebruik nu een 7D en ik moet je zeggen, als de 1DmkIV de kwaliteit van een 5DmkII haalt, nou dan zou mijn keuze héél snel gemaakt zijn. De 1DmkIV. De kwaliteit van de 7D is merkbaar minder dan de 5DmkII en ook de 1DmkIII.
                    Last edited by Matthias; 8 april 2011, 21:08.
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV

                      volgens dxo is het verschil miniem http://front4.dxomark.com/index.php/...(brand3)/Canon

                      Comment

                      Working...
                      X