Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prime objectief

    Ik wil een prime objectief aanschaffen maar twijfel nog steeds tussen de 35 en 50 mm.
    Met een crop factor van 1,5 lijkt de 35mm mij het meest geschikt (+- 52mm) maar is dat ook zo ? Met een 30mm zal de hoek net iets te groot worden vermoed ik (45mm kleinbeeld)

    Ervaringsdeskundige gevraagd ?

    Mvg
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

  • #2
    Re: Prime objedctief

    Hangt er van af wat je graag hebt hé, persoonlijk zou ik voor ne crop sensor ne 50mm kiezen en voor ne full frame gebruik ik ne 85 mm, maar ik doe aan modelfotografie in de studio. Voor candid en straatfotografie zou ik ruimer gaan en ne 24 op ne crop sensor en ne 35 op ne full frame verkiezen.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Prime objedctief

      Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
      Ik wil een prime objectief aanschaffen maar twijfel nog steeds tussen de 35 en 50 mm.
      Met een crop factor van 1,5 lijkt de 35mm mij het meest geschikt (+- 52mm) maar is dat ook zo ? Met een 30mm zal de hoek net iets te groot worden vermoed ik (45mm kleinbeeld)
      een 35mm is een heel fijne lens voor een crop toestel. Althans, nikon heeft een erg leuke! De 35mm F1.8, deze lens is wat de 50mm is voor fullframe: een standaard lensje...

      heb er al veel plezier aan gehad, zo gebruik ik ook heel graag m'n 50mm op fullframe...

      maar zoals jeff hierboven zegt, voor portret... ga je net meer tele willen... 50mm en vooral 85mm op crop en 85mm en vooral 135mm op fullframe...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Prime objedctief

        Ik had een paar maanden geleden hetzelfde voor. Ben uiteindelijk voor een 28 1.8 gegaan.
        Bedoeling was straatfotografie en dergelijke. Dus uitermate geschikt, dacht ik. Wel niet
        dus. Hield helemaal niet van die afstand.
        Voordien was ik een paar keer de stad en naar het strand getrokken met een 85 1.8 prime.
        Die had ik eigenlijk gekocht voor portretten. Maar ik doe er even graag straatwerk mee.
        Je blijft een beetje discreet, op afstand en kunt er fijne foto's mee maken. Dus heb ik de
        28 1.8 maar weggedaan. (Indien ik 28 of zo nodig heb, kan ik mijn 17-50 nog altijd gebrui-
        ken, maar voorlopig amuseer ik me geweldig met de 85 1.8.)

        Comment


        • #5
          Re: Prime objedctief

          Bedankt voor de comments maar nu weet ik het nog altijd niet ik twijfel nu nog meer

          35, 50 of 85 mm

          Een 85 lijkt mij nu ook wel niet slecht dan kom ik op 127,5 mm kleinbeeld.
          Vroeger had ik een 135mm op mijn oude klassieke Canon F1 en die was zeker niet slecht op straat.
          Nog even over nadenken

          Mvg
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Prime objedctief

            Ik heb een Sigma 30mm 1.4 om binnen zonder flits fotos te nemen, ik vind de beeldhoek ideaal, 50mm is al eerder voor close-ups.
            Als je ze wat gewoon bent een haarscherpe lens, je kan zonodig nog wat uitsnijden.

            Comment


            • #7
              Re: Prime objedctief

              Je hebt toch een 18-55?
              Ga de straat op met het ding ingesteld (met plakband) op 35 of whatever en je komt er vanzelf achter......

              Comment


              • #8
                Re: Prime objedctief

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Je hebt toch een 18-55?
                Ga de straat op met het ding ingesteld (met plakband) op 35 of whatever en je komt er vanzelf achter......
                ik volg keeskanon,
                of kijk in uw statistieken welke brandspunten je nu reeds het meeste gebruikt.
                Een andere oplossing ga voor de goedkoopste ze zijn alle drie goed, en negen van de tien ga je ze toch alle drie halen
                "You never fail because you made a mistake
                You only win because you try"
                - Marcus Hilton (bekend danser)
                FLICKR

                Comment


                • #9
                  Re: Prime objedctief

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Je hebt toch een 18-55?
                  Ga de straat op met het ding ingesteld (met plakband) op 35 of whatever en je komt er vanzelf achter......
                  Inderdaad maar het gaat mij meer om de lichtsterkte van het objectief. Ik heb ook een stil vermoeden dat kleurweergave en contrasten beter zijn met een prime objectief dan met een zoom bij minder goede lichtomstandigheden.
                  Het is ook een zeer kort objectief (35mm) gemakkelijk om mee te nemen.
                  Binnen bij slecht licht toch contrastrijke foto's nemen.
                  Je kan alles wel bijschaven met photoshop enz... maar ik heb graag sowieso een goede foto zonder ere veel te mee moeten prutsen om toch maar goede kleurtjes en contrasten te bekomen. Voor mij moet een foto goed zijn zodra ik die van mijn camera haal.

                  Mvg
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prime objedctief

                    Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                    . Voor mij moet een foto goed zijn zodra ik die van mijn camera haal.

                    Mvg
                    Spogy
                    Dat zal dan verre van optimaal zijn en dan hebben discussies over lenzen met betere kleur en contrast al helemaal geen zin.

                    Comment

                    Working...
                    X