Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d7000 aantal resterende opnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d7000 aantal resterende opnamen

    hey,

    ik heb een klein vraagje of probleempje ivm de weergave van de resterende opnamen in de d7000.
    deze middag ging ik op een uitstapje om foto's te nemen. met een leeg 8G geheugenkaart is er steeds plaats voor 545 foto's (JPG large, fine), bij mijn vertrek vandaag ook. aan die limiet ben ik nog nooit in 1 sessie geraakt, behalve vandaag.
    toen ik eens op de playback knop duwde zag ik iets zeer vreemd. ik had 618 foto's genomen, en het lcd scherm gaf aan dat ik nog 300 en zoveel foto's kon nemen! ik controleerde alle settings en het stond inderdaad op JPG large fine en volgens de handleiding las ik het aantal resterende opnamen op de juiste plaats af, dus daar lag het niet aan.
    begrijp ik de manier van tellen fout o.i.d.? of is mijn toestel gewoon zeer slecht in schatten?
    dit is nu geen gigantisch probleem, maar af en toe moet ik toch zeker op deze teller kunnen vertrouwen.
    weet iemand hoe dit komt of op te lossen is?

  • #2
    Re: d7000 aantal resterende opnamen

    Zou toch kunnen kloppen. Bij mij geeft hij 830 opnames aan bij JPG/large/fine (met een lege 8GB kaart). Dus ik weet niet van waar jij die 545 foto's haalt bij een lege kaart.

    De bestandsgrootte van een JPG opname is afhankelijk van het soort opname. Grote egale vlakken resulteren in kleinere bestanden. Dus helemaal juist zal een camera dit nooit kunnen aangeven.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: d7000 aantal resterende opnamen

      net klein testje gedaan:
      ik begin met lege 8G kaart: 545 resterende opnamen
      ik maak 57 foto's: 510 resterende opnamen
      vreemd, er worden genomen 22 foto's niet in de teller opgenomen...
      als ik de geheugenkaart terug formatteer geeft hij weer 545 resterende opnamen
      Last edited by thibault monheim; 2 april 2011, 20:28.

      Comment


      • #4
        Re: d7000 aantal resterende opnamen

        Dat is ook maar een benadering hé, uiteindelijk kan de bestandsgrootte nog enorm variëren. Ik veronderstel dat het toestel een schatting maakt op basis van de gemiddelde bestandsgrootte die al op het kaartje staat? Niets om je zorgen over te maken in ieder geval.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: d7000 aantal resterende opnamen

          Ook hier bij een lege 8 GB kaart geeft de camera 545 aan, maar vorige week zondag had ik er meer dan 800 genomen op het zelfde kaartje. Ik veronderstel dat er vanuit gegaan wordt van bestanden van gemiddelde grootte. Sommige foto's zijn 4MB andere 10,9MB... en het is inderdaad beter om het maximun aan te geven dan een overschatting te maken.
          Verder heeft ook de gekozen instelling van JPEG-compressie een invloed op het aantal. Ik denk dat als men 'vaste grootte' selecteert de schatting juister is.

          Dat zal ook het verschil zijn in aantal bij Wivo...
          Jean Pierre.

          Comment


          • #6
            Re: d7000 aantal resterende opnamen

            Tis zoals wivo zegt!

            doe die test eens opnieuw en kopieer je fotos naar je computer en tel de grootte van alle fotos, (in kb) en de rest van je kaartje eens op? Dan kom je aan die 8GB ofzo.

            Analoog iss dat altijd correct, een filmpje is is 12-24-36 opnames groot (LANG).
            Diitaal is idd de info in de foto die bepaalt hoe groot (Bytes) die is.

            Troost u, ik snapte het eerst ook niet zenne.
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: d7000 aantal resterende opnamen

              Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
              Ook hier bij een lege 8 GB kaart geeft de camera 545 aan
              Vreemd dat het er bij mij 830 zijn: geformateerde 8GB kaart, JPG/large/fine.
              Die 830 strookt wel meer met de werkelijkheid dan 545.
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: d7000 aantal resterende opnamen

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                Vreemd dat het er bij mij 830 zijn: geformateerde 8GB kaart, JPG/large/fine.
                Die 830 strookt wel meer met de werkelijkheid dan 545.
                Kleurdiepte identiek? In te stellen in het menu.

                LEES MEER
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: d7000 aantal resterende opnamen

                  Waarschijnlijk hangt het er vanaf wat je camera-instellingen zijn. Die indicatie van het resterend aantal foto's die je kunt maken gaat namelijk uit van de instellingen zoals je camera op dát moment is ingesteld. Pas je bijvoorbeeld je ISO waarde aan, dan zal het resterend aantal foto's ook wijzigen. Hoge ISO beelden zijn groter qua MB's dan lage ISO beelden dus kunnen er minder op een geheugenkaartje.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: d7000 aantal resterende opnamen

                    Heb dit even getest, en camera-instellingen zoals ISO e.d. hebben geen invloed op het resterend aantal opnames.

                    Maar intussen heb ik ontdekt wat de echte reden is : bij mij staat JPEG-compressie op "vaste grootte", en dan geeft hij 830 opnames aan op een leeg kaartje. Stel ik dit in op "optimale kwaliteit", dan zijn dit slechts 557 opnames.

                    Maar zoals hierboven reeds aangegeven, is de bestandsgrootte afhankelijk van het onderwerp, en kunnen er mogelijk veel meer dan 557 opnames gemaakt worden.
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: d7000 aantal resterende opnamen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                      Heb dit even getest, en camera-instellingen zoals ISO e.d. hebben geen invloed op het resterend aantal opnames.
                      Geen invloed? hhmm. Als ik bij mijn 5DII ISO100 instel dan kan ik op een leeg 16GB kaartje zo'n 570 (RAW)foto's schieten. Als ik de ISO vervolgens verhoog naar H2 (da's ISO 25600) dan kan ik maar zo'n 480 foto's meer opslaan. Dat verschil is uiteraard wel een kleiner dan tussen 830 en 557 opnames maar toch...
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: d7000 aantal resterende opnamen

                        Bij ieder toestel zijn er dit soort afwijkingen. Oplossing is om in Raw zonder compressie te werken, alleen gaan er dan meer dan de helft minder foto's op je kaartje. Maar goed, als je eenmaal de afwijking kent is het net als met de hoerateller van je auto.. Je went eraan.

                        Als de teller 0 aan geeft is de stand het meest betrouwbaar.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: d7000 aantal resterende opnamen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht

                          Als de teller 0 aan geeft is de stand het meest betrouwbaar.
                          een wijze raad

                          Comment


                          • #14
                            Re: d7000 aantal resterende opnamen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                            Maar intussen heb ik ontdekt wat de echte reden is : bij mij staat JPEG-compressie op "vaste grootte", en dan geeft hij 830 opnames aan op een leeg kaartje. Stel ik dit in op "optimale kwaliteit", dan zijn dit slechts 557 opnames.
                            Dat gaf ik mijn vorig bericht al aan maar zelfs met die 'optimale' kwaliteit kon ik meer dan 800 foto's nemen.
                            Jean Pierre.

                            Comment


                            • #15
                              Re: d7000 aantal resterende opnamen

                              Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                              Dat gaf ik mijn vorig bericht al aan maar zelfs met die 'optimale' kwaliteit kon ik meer dan 800 foto's nemen.
                              Inderdaad Jean-Pierre, ik denk dat ik over jouw laatste zin heen gelezen heb. Sorry.

                              En ondertussen is duidelijk geworden dat de gemiddelde bestandgrootte een heel stuk kleiner is dan de bestandgrootte waarmee de teller rekening houdt.
                              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                              Comment

                              Working...
                              X