Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon TC20 III kapot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon TC20 III kapot?

    Even volgende fenomeen schetsen.
    Volgende basiscombinatie werkt prima zijnde een D300 + 300mm 2.8 VRI
    Ook bij het tussenklikken van een 1.4 of een 1.7 is er niks aan de hand maar de onlangs aangekochte TC heeft echter wel een probleem.
    Wanneer de TC ertussen wordt geklikt zie ik door het oculair amper enkele contouren van het onderwerp en dan nog enkel bij veel licht dus maw is het nagenoeg donker. Scherpstellen etc lukt uiteraard ook niet meer, het lijkt alsof men midden in de nacht zonder licht wil fotograferen.
    Nu, voor mij, het eigenaardige. Verwijder ik de lens en laat ik enkel de TC erop zitten dan kan ik zonder probleem een foto trekken, is er vollop licht door het oculair en kan ik omgekeerd de spiegel zien met zijn verdelingen.

    Iemand die weet of het iets triviaals kan zijn of zou het toch eentje zijn om binnen te steken bij Procirep?

    Alvast bedankt voor de input

  • #2
    Re: Nikon TC20 III kapot?

    Waarschijnlijk is er een probleem met de mechanische doorvoer om je diafragma te openen, monteer eens je TC op je objectief, en zie eens of je via de diafragmalip achter op je TC je diafragma kan openen door ertegen te drukken, waarschijnlijk is er hier iets mis mee, en neemt de ene lip de andere niet mee, of loopt dat te stroef.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon TC20 III kapot?

      Zelf geen ervaring met TC's maar dit ruikt naar iets dat te maken heeft met de stand van het diafragma van de 300mm f2.8 of de communicatie ervan met de TC.

      Waarschijnlijk kijk je door de TC op het kleinste diafragma van de 300mm.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon TC20 III kapot?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Waarschijnlijk is er een probleem met de mechanische doorvoer om je diafragma te openen, monteer eens je TC op je objectief, en zie eens of je via de diafragmalip achter op je TC je diafragma kan openen door ertegen te drukken, waarschijnlijk is er hier iets mis mee, en neemt de ene lip de andere niet mee, of loopt dat te stroef.
        Klopt Geert, het was idd de nok die de oorzaak van het probleem was. Ivg de 1.4 en 1.7 stond het nokje recht terwijl deze bij de andere 2 onder een hoek van ca. 45° stond.
        Met een kleine neustang deze teruggeplooid en werkt perfect. Geen idee echter hoe het nokje geplooid geweest is
        Nu, hoe secuur moet die hoek zijn? Ik kan het uiteraard nooit terug in zijn originele hoek plooien wegens 1/ de hoek niet te kennen 2/ geen meetgereedschap hiervoor heb?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon TC20 III kapot?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Klopt Geert, het was idd de nok die de oorzaak van het probleem was. Ivg de 1.4 en 1.7 stond het nokje recht terwijl deze bij de andere 2 onder een hoek van ca. 45° stond.
          Met een kleine neustang deze teruggeplooid en werkt perfect. Geen idee echter hoe het nokje geplooid geweest is
          Nu, hoe secuur moet die hoek zijn? Ik kan het uiteraard nooit terug in zijn originele hoek plooien wegens 1/ de hoek niet te kennen 2/ geen meetgereedschap hiervoor heb?
          Dat kan je relatief gemakkelijk nagaan Vincent, zet eens je camera op manueel, diafragma op grootste volgens je objectief (veronderstel f2.8) dan mag er niets gebeuren aan je diafragma veranderen als je op de Pv knop drukt, moment dat je een stop minder zet moet dat beginnen sluiten enz. tot f22, daarmee benader je de juistheid, om perfect juist te zijn zal je toch een nieuw lipje moeten laten monteren.

          Allé op hoop van zegen.

          Comment

          Working...
          X