Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

    Hallo,
    Ik vroeg mij af na een aantal discussies gelezen te hebben of een hotelreis naar Zuid Afrika, Botswana of Namibië met enkele safari's mogelijk is.
    Ik bedoel hiermee dat mijn vrouw en ik heel graag safari's zouden doen, doch dat we de tent toestanden niet zien zitten en dus graag vanuit een mooi hotel de safari's zouden aanvatten. Eventueel combinatie met twee locaties is ook goed.
    Ik weet dat Zuid Afrika meer perspectieven biedt dan de andere en weet ook dat je voor het echte wildlife beter af bent in de natuurparken zelf.
    Graag suggesties. Dank u.
    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

  • #2
    Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

    Hey fisherman,

    Het equivalent van een"hotel", dat heet in de bush een "lodge".

    In die zin dat een lodge bestaat uit permanente gebouwen die voor toeristen zijn rechtgetrokken. Dat betekent echter niet altijd dat die gebouwen uit steen bestaan. Het dak zal vaak van riet zijn, en de muren van canvas.

    Je zou dit laatste ook een tent kunnen noemen. Maar dan wel eentje met het volwaardige comfort van een hotelkamer. Een echt hotel, met gemeeschappelijke muren tussen kamers, en met hoogbouw, edm: da's niet echt mogelijk, tenzij je buiten de nationale parken of privé concessies verblijft.

    Persoonlijk raad ik zelfs canvas aan boven steen; het slorpt de hitte van de dag minder op, verlucht beter, en dus is het 's nachts aangenamer slapen. Maar da's natuurlijk mijn persoonlijke mening. Het kan bvb zijn dat je eerder voor steen gaat uit veiligheidsoverwegingen (wilde dieren en zo). Da's nergens voor nodig, maar ik kan begrijpen dat als het safari-gebeuren nieuw voor je is, dat je dan minder zeker van je stuk bent, en dus liever het zekere voor het onzekere neemt.

    Wil je echt zeker zijn van stenen muren, dan zit er niks anders op dan voor elke lodge naar plaatjes te zoeken van de kamers. Maar wees verwittigd; in sommige gebieden zijn stenen muren zelfs niet toegelaten. Bvb in de Okavango delta in Botswana moet elk bedrijf dat een concessie least van de overheid, en daarop een lodge neerplant, gebruik maken van materialen die kunnen worden verwijderd zonder sporen na te laten. Cement is dus uitgesloten.

    Ik beperk me tot de landen die je opsomde; in volgorde recent naar oud;

    HIER vind je (het eerste deel van) het reisverslag van een safari in Zuid-Afrika. Logementen staan steeds beschreven. Africa On Foot en Elephant Plains hadden stenen muren, de rest niet.

    HIER vind je (het eerste deel van) het reisverslag van een safari in Botswana. Dit was met de tent, op de eerste dag na. Maar je kan misschien eens gaan piepen naar het logement op die eerste dag, kwestie van een idee te hebben hoe de lodges in Botswana eruitzien.

    HIER vind je (het eerste deel van) het reisverslag van een rondreis in Zuid-Afrika. Dit beschouw ik echter niet als een safari, want de parken werden enkel opgezocht dmv dagtrips, en als ik eerlijk mag zijn: als het écht om een safari gaat dan raad ik deze methode van reizen ten stelligste af. Je moet op gamedrive kunnen gaan vanaf zonsopgang tot 10-11h en van 15h tot zonsondergang, want dan zijn de dieren naar behoren te zien. Maar met van die dagtrips arriveren ze met jou maar om 9h, en om 16h denken ze al aan vertrekken ("we moeten op tijd aan de gate zijn").

    Onze volgende safari brengt ons naar nThambo in Klaserie, Umkumbe in Sabi Sands en Simbavati in Timbavati (pointing out the obvious...). Dit zijn allemaal privé concessies dicht bij Kruger, by the way. De eerste twee lodges kon ik niet kiezen, omdat ik "in opdracht" naar ginder trek. Bij de laatste heb ik speciaal om de tenten gevraagd ipv de huisjes.

    Mvg,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

      Jochen bedankt voor je reactie. Ik was je al verwachtende. Ik had al enkele van je reacties gelezen. Prachtige reizen. Maar dat is iets wat ik alleen zou doen.
      Mij gaat het hem nu over een echte hotereis met enkele safari's.
      De meeste van die lodges zie ik ook als tenten. Ik wil een reis waar ik in het hotel de meeste luxe aangeboden krijg en waar ik me voor de rest van niets hoef aan te trekken. Eten en kamers moeten in orde zijn.
      Ik weet dat iik dan wel niet in de parken zal zitten, doch ik had graag dan advies gekregen inzake de safari's. Heb al gelezen dat je best een 4x4 neemt met driver.
      Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

      Comment


      • #4
        Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

        Hey fisherman,

        Je schijnt te denken dat je buiten de parken moet zijn om een lekkere maaltijd te kunnen eten, om een goed bed te hebben, en om van luxe te kunnen genieten.

        Niets is minder waar. Ik kan je verzekeren dat het luxe-niveau het hoogst is in de privé parken en niet erbuiten.

        Voor alle lodges in privé concessies geldt; eten is uitmuntend, de kamer perfect uitgerust en de bedden enorm groot en zeer comfortabel.
        Voor alle lodges in privé concessies geldt dat game drives fantastisch zijn, met een professionele gids (in Zuid Afrika: FGASA level 2 of 3 gecertifieerd).
        Voor alle lodges in privé concessies geldt een zeer persoonlijke bediening.

        Sommige gaan daar nog boven. Gebouwen uit steen (*). Zwembaden. Sauna. Massages. Air-co. Hekken onder stroom houden de dieren weg. Wireless internet. Satelliet TV. Een wijnkelder van 20m lang. Je kan het zo gek niet bedenken. De lodges die de moeite doen om dit allemaal neer te poten in de wildernis, die hebben zich natuurlijk toegespitst op de zeer vermogende toerist.

        Nu, "vermogend" is relatief. Ja, bij sommige zeer gekende lodges betaal je makkelijk 500€ per persoon per nacht. Maar er zijn er enkele die iets goedkoper zijn. Een lodge zoals Elephant plains bvb, kost "maar" 300€ per persoon per nacht voor een luxe suite (een gewone kamer is eerder zo'n 220€ en is nog steeds ongelofelijk luxueus). Deze lodge is uit steen, heeft twee zwembaden, airco in de kamer, persoonlijke bediening, een massagesalon, internet, en een afsluiting onder stroom. Bekijk anders eens de website; http://www.elephantplains.co.za/

        Kan het goedkoper? Zeker wel. Neem een hotel buiten de parken, en doe game drives in nationale parken ipv in privé parken, en je zit meteen aan de helft van de prijs.

        Kan het luxueuzer? Zeker niet. Dat hotel buiten het park zal net dat tikkeltje minder luxueus zijn. Specifiek in Kruger denk ik bvb aan Protea hotel The Winkler (http://www.proteahotels.com/protea-h...e-winkler.html -> check de "Gallery" pagina). Bovendien zal je safari ervaring een pak slechter zijn; je wordt opgezadeld met een derderangs gids die geen weinig of geen ervaring heeft, en in de nationale parken mag je de weg niet af (wat normaal is, want er zijn daar een pak meer voertuigen als in een privé park …maar ja zo gaan wel zeer veel opportuniteiten aan je voorbij).

        Mvg,

        J.

        (* helaas dus geen luxe lodges in steen in Botswana)
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

          Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Hey fisherman,
          Voor alle lodges in privé concessies geldt; eten is uitmuntend, de kamer perfect uitgerust en de bedden enorm groot en zeer comfortabel.
          Voor alle lodges in privé concessies geldt dat game drives fantastisch zijn, met een professionele gids (in Zuid Afrika: FGASA level 2 of 3 gecertifieerd).
          Voor alle lodges in privé concessies geldt een zeer persoonlijke bediening.
          Ja dat ziet er inderdaad zeer goed uit. Dat is al meer mijn smaak. Dat van die 300 - 500 euro per nacht is wat overdreven.

          Aan mijn lijstje van Zuid Afrika, Namibie en Botswana zal ik nog Tanzania toevoegen.
          Het schijnt dat de Safari's in Kenia gekend zijn als Izuzu uitstapjes met een massa aan toeristen die op hetzelfde plekje dieren staan te spotten.

          Bestaat er daar geen lijstje van, dus van die betere lodges/touroperators in de priveparken.
          Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

          Comment


          • #6
            Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

            Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
            Ja dat ziet er inderdaad zeer goed uit. Dat is al meer mijn smaak. Dat van die 300 - 500 euro per nacht is wat overdreven.

            Aan mijn lijstje van Zuid Afrika, Namibie en Botswana zal ik nog Tanzania toevoegen.
            Het schijnt dat de Safari's in Kenia gekend zijn als Izuzu uitstapjes met een massa aan toeristen die op hetzelfde plekje dieren staan te spotten.

            Bestaat er daar geen lijstje van, dus van die betere lodges/touroperators in de priveparken.
            Als 300€ per nacht teveel is, neem dan een kamer van 220€ hee

            Ik merk wel dat ik gisteren niet meer fris was want ik heb een epistel geschreven dat veel korter kon. De essentie;

            Ja, een luxe-hotel buiten de parken kan, maar
            1) ze hebben dezelfde bouwstijl als de lodges IN de parken, al zal je hier en daar wat meer stenen muren vinden.
            2) het luxe-niveau ligt ietsje hoger IN de parken
            3) je bent dan aangewezen op bezoek van enkel openbare parken. Privé parken laten geen mensen toe die niet in hun lodge logeren. Dit heeft een impact op de kwaliteit van je safari.

            Een goed voorbeeld van een lodge net buiten de parken is Kubu lodge. Die ligt op de baan tussen de luchthaven van Hoedspruit en de gate van Kruger. Richard, een goede maat van mij, is de manager (was vroeger gids bij Africa On Foot). Ik heb hem gevraagd hoeveel kamers hij heeft. Het antwoord; 90!! Typische doorreis-lodge dus. Maar zoals je kan zien; ook hier weer dezelfde bouwstijl: http://www.kubusafarilodge.co.za/

            Tanzania is in jouw geval ook geen slechte keuze, als je kan leven met een safari zonder mogelijkheid om van de weg af te gaan. Daar heb je "hotelketens" zoals Sopa en Serena die lodges gebouwd hebben op de rand van Ngorongoro krater en in de Serengeti. In Sopa Ngorongoro passeerde ik al. Reisverslag en beschrijving van de lodge staat hier. Voor pics google je best effe want ik heb de lodge amper bij daglicht gezien.

            Persoonlijk vind ik deze lodge echter al wat oud, en qua kamers zeker minder luxueus als eender welke lodge in de privé concessies van Kruger. Maar er zijn natuurlijk andere keuzes dan Sopa.

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

              Hey Fisherman,

              Heb ZA vriend van mij aangesproken, in slechtste geval antwoordt hij volgend jaar, in beste geval mag je bij hem logeren en rijdt hij heel ZA met jou rond. Alle andere mogelijkheden liggen ertussen.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                Je kunt is contact op nemen met de mensen van amukela.
                Dit zijn nederlanders die daar een lodge begonnen zijn.
                Ik denk dat hun jouw wel kunnen bieden watje wensen zijn, en anders toch zeker verder kunnen helpen.

                The amount of time that is required to make homes sustainable is immense, therefore very important to learn home maintenance techniques to save time, money and effort.
                Greetz Twan

                http://500px.com/TwanGroenen

                Comment


                • #9
                  Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                  Hey Fisherman,

                  Wat Tanzania betreft; er is op Fodors net een trip report gepost dat zeer interessant leesvoer is voor jou:

                  Africa & the Middle East - Trip Report Safari 2011 - Tanzania - - Trip Report Safari 2011 Tanzania Lake Manyara, Ndutu, Serengeti, Ngorongoro Crater This was my seventh safari, been going every year since 2005. Mostly to South Africa but also a few camps in Zambia, Kenya, and Botswana. Here’s bottom line, if you like...
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                    Je kunt is contact op nemen met de mensen van amukela.
                    Dit zijn nederlanders die daar een lodge begonnen zijn.
                    Ik denk dat hun jouw wel kunnen bieden watje wensen zijn, en anders toch zeker verder kunnen helpen.

                    http://www.amukela.com/
                    Amukela is idd bekend omdat Corné ook mensen begeleidt die de switch willen maken van hier naar een leven ginder.

                    Maar het is niet de enige lodge waar men Nederlands spreekt in Balule GR. er is zelfs een half Nederlandse half Vlaamse lodge! Casart Game Lodge ligt in het Grietjie reservaat, dat deel uitmaakt van Balule. Check:



                    ...maar ik vrees dat beiden te "rustiek" zijn voor wat fisherman zoekt.

                    Mvg,

                    J.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                      In elk geval al bedankt voor jullie tips.
                      Hopelijk komen er nog wat bij.
                      Ik zal alles in een documentatiemapje bijhouden.
                      Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                        Ik ga in oktober met drifters 3 weken naar zuid afrika. is combinatie van "echte" hotels en vooral lodges en tenten kampen; Met bvb neckermann kan je echt hotels doen.
                        Die lodges zijn idd vaak duurder en beter dan meeste hotels. Omdat je bijna privé huisje hebt e!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                          Wij hebben vorig jaar met BAOBAB de tentenreis naar ZA, Nab, Botsw gedaan. Ze hebben ook een hotelreis.
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                            Wij hebben vorig jaar met BAOBAB de tentenreis naar ZA, Nab, Botsw gedaan. Ze hebben ook een hotelreis.
                            Ziet er niet slecht uit
                            Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hotelreis Zuid Afrika, Botswana, Namibie

                              Beste,
                              Ik lees in een van w berichten dat eventueel Kenia ook zou kunnen.
                              Daar heb ik enige ervaring mee.
                              Ik kan er goed inkomen dat, als het de eerste keer is, dat ge op zeker wilt spelen.
                              Ik ben er 2 keer naartoe geweest.
                              De eerste keer was een combinatie reis, 1 week safari en 1 week strandverblijf in all inclusive.
                              Als ik u goed begrijp is dat hetgene wat u wil, een vast hotel wan waaruit (dag)uitstappen mogelijk zijn, niet?
                              De 2é keer (vorig jaar, 2010) heb ik enkel een strandhotel geboekt, voor 3 weken dit keer. Vanuit dit hotel zijn uitstappen te boeken hoe en wat u maar wil, dwz; voor 1 dag, 2 of 3 dagen, zelfs een volle week, dat is allemaal geen prbleem.
                              Het is zelfs een stuk goedkoper om in deze volgorde te werken.
                              Ik zal het concreet maken.
                              De eerste keer betaalde ik voor de combinatie (ongeveer) 2500 euro PP in juli.
                              Enkel strandverblijf voor 3 weken koste 1700 euro.
                              Uitstappen ter plaatse zijn, met wat afdingen, zeer goedkoop.
                              Voor een volle week ongeveer 500 dollar. Daguitstappen moogt ge rekenen op ongeveer 125 a 150 dollar.
                              PS; met daguitstappen is 1 overnachting mee inbegrepen, om de redenen die al aangehaald zijn. U gaat dan de avond van vertrek op gamedrive en de volgende morgen alvorens terug naar het hotel te keren.
                              Kortom, wat mij betreft is Kenia een ideale bestemming voor zulke zaken.
                              Met ZA heb ik minder ervaring, wat Tanzania betreft situeren de meeste hotels die hier te boeken zijn zich op Zanzibar. Zoals u wel weet is dit een eiland en moet telkens een verplaatsing gemaakt worden naar het vasteland.

                              Comment

                              Working...
                              X