Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoshoot in bos.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoshoot in bos.

    Binnen een week of twee heb ik een fotoshoot in ... een bos.
    Het is zeker niet de eerste keer dat ik een fotoshoot op locatie doe, maar wel op een plaats zoals een bos.

    Aangezien ik alles goed wil voorbereiden vroeg ik mij enkele dingen af:
    Neem ik het best een statief mee als ik gebruik wil maken van het aanwezige licht (zal vooral in de ochtend/vroege voormiddag zijn.) of kan ik hetzelfde resultaat bereiken door middel van een (invul)flits? (en dus zonder statief.)

    Ik ben namelijk erg bang voor lichtvlekken, alhoewel er nu nog niet veel bladeren aan de bomen hangen.

    Mocht je nog andere specifieke tips eigen aan de locatie weten, ik kan alle hulp gebruiken!

    Alvast bedankt voor de hulp.
    In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

  • #2
    Re: Fotoshoot in bos.

    vooraf eens gaan kijken hoe de lichtomstandigheden zullen zijn
    Fuji X-E1 - 18-55mm
    facebook

    Comment


    • #3
      Re: Fotoshoot in bos.

      Een statief zal jouw camera uiteraard wel bewegingloos houden, maar wat als er ook personen, dieren, ... in beeld moeten komen? Gaan die dan nog voldoende scherpte hebben, of mag daar beweging inzitten?

      Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Fotoshoot in bos.

        Hier zal je ook veel nuttige tips kunnen uithalen zie episode 07&08

        BRUSSELS, BELGIUM - This video is the first part of a photo shoot in the forest. The goal was to play, learn en evolve my style.For more photo related stuff,...


        Berten rulezz Big-time

        Comment


        • #5
          Re: Fotoshoot in bos.

          Bedankt voor de reacties allemaal!

          vooraf eens gaan kijken hoe de lichtomstandigheden zullen zijn
          Dit heb ik al gedaan. Er is geen bladerdak om mooi zacht licht te krijgen, dus zit met wat contrast. "Lichtvlekken" zijn dan ook mijn grootste vrees.

          Een statief zal jouw camera uiteraard wel bewegingloos houden, maar wat als er ook personen, dieren, ... in beeld moeten komen? Gaan die dan nog voldoende scherpte hebben, of mag daar beweging inzitten?
          Liefst niet. Daarom dat ik ook denk om een flits te gebruiken. Maar ik hou er niet van hoe een flits de dingen minder "echt" doet lijken dan ze zijn, en nergens valt het zo goed op als in een "gevulde" omgeving.

          Hier zal je ook veel nuttige tips kunnen uithalen zie episode 07&08
          Heel erg bedankt johny! Dat was super!
          Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een flits er de dingen net dat ietsje onnatuurlijk doet uitzien.
          Maar toch erg mooie foto's en leuke "tips".
          In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

          Comment


          • #6
            Re: Fotoshoot in bos.

            Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
            Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een flits er de dingen net dat ietsje onnatuurlijk doet uitzien.
            Hangt er vanaf hoe je je flits instelt
            - 1ste/2de gordijn = flits 1ste lichtbron / flits 2de licht
            - de flitskracht verlagen/verhogen = minder/meer "onnatuurlijk"
            - gebruik je de flits "naakt", of gebruik je een diffuser/softbox/plu
            - voorzetfilters om je flitslicht aan te passen aan het aanwezige licht (best bij 2de gordijn)
            - voorzetfilters om je flitslicht aan te passen en dan nadien je WB corrigeren (flits als 1ste licht), met deze methode kan je er ook voor zorgen dat je omgeving er "alien" gaat uit zien

            Zoals je ziet, de "onnatuurlijkheid" is volledig van jezelf afhankelijk.

            Comment


            • #7
              Re: Fotoshoot in bos.

              Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
              (zal vooral in de ochtend/vroege voormiddag zijn.)
              neem dan vooral de ochtend en vergeet die vroege namiddag maar. Als het mooi zonnig weer is (waar we allemaal op hopen ) dan heb je veel te hard licht en schaduwen.
              De rest is allemaal al gezegd (ik ben ook voor een flitser met hulpmiddelen)

              Groeten, Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Fotoshoot in bos.

                als lichtvlekken echt teveel storen dan een groot laken/douchegordijn en touw meenemen en dat boven het model ophangen om het licht mooi diffuus te maken..
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoshoot in bos.

                  Hey,

                  Ik snap niet goed waarom je zo'n schrik hebt van... een bos.
                  Meestal is er echt nog wel genoeg licht in een bos hoor!

                  Ikzelf heb in februari een shoot gedaan in het zoniënwoud in brussel, met een model en visagiste, en heb alles gefotografeerd met m'n 85mm f/1.8, zonder flits!

                  Resultaten op www.facebook.com/leentje.schoofs.photography

                  zoek naar album "the forest fay"

                  Groetjes! x
                  * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoshoot in bos.

                    Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                    Hangt er vanaf hoe je je flits instelt
                    - 1ste/2de gordijn = flits 1ste lichtbron / flits 2de licht
                    - de flitskracht verlagen/verhogen = minder/meer "onnatuurlijk"
                    - gebruik je de flits "naakt", of gebruik je een diffuser/softbox/plu
                    - voorzetfilters om je flitslicht aan te passen aan het aanwezige licht (best bij 2de gordijn)
                    - voorzetfilters om je flitslicht aan te passen en dan nadien je WB corrigeren (flits als 1ste licht), met deze methode kan je er ook voor zorgen dat je omgeving er "alien" gaat uit zien

                    Zoals je ziet, de "onnatuurlijkheid" is volledig van jezelf afhankelijk.
                    Hehe, bedankt voor de mogelijkheden even op een rij te zetten. Zelf was ik de filters vergeten.
                    En ik gebruik een diffuser hoor. Dus dat zou moeten lukken.

                    Nog eens bedankt.
                    In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoshoot in bos.

                      Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                      neem dan vooral de ochtend en vergeet die vroege namiddag maar. Als het mooi zonnig weer is (waar we allemaal op hopen ) dan heb je veel te hard licht en schaduwen.
                      De rest is allemaal al gezegd (ik ben ook voor een flitser met hulpmiddelen)

                      Groeten, Bert
                      Daar vreesde ik al voor. Ik moet nog een testshoot gaan doen om te zien hoe de condities excact zullen zijn bij het opkomen of ondergaan van de zon. (waarschijnlijk deze avond eens..)
                      In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotoshoot in bos.

                        Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                        als lichtvlekken echt teveel storen dan een groot laken/douchegordijn en touw meenemen en dat boven het model ophangen om het licht mooi diffuus te maken..
                        Ik ben maar een fotograaf alleen, met visagiste.
                        Maar mischien ben ik te braaf en zal ik haar eens wat meer aan het werk zetten. ^^
                        In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotoshoot in bos.

                          Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                          Hey,

                          Ik snap niet goed waarom je zo'n schrik hebt van... een bos.
                          Meestal is er echt nog wel genoeg licht in een bos hoor!

                          Ikzelf heb in februari een shoot gedaan in het zoniënwoud in brussel, met een model en visagiste, en heb alles gefotografeerd met m'n 85mm f/1.8, zonder flits!

                          Resultaten op www.facebook.com/leentje.schoofs.photography

                          zoek naar album "the forest fay"

                          Groetjes! x
                          Daar niet van, maar genoeg licht en teveel licht is iets anders.
                          Vooral nu het de periode is, dat de knoppen nog maar net beginnen open te komen en er dus geen bladerdak is om het licht wat diffuus te maken.

                          De enige lichtsterke lens die ik nu heb is een 50mm Nikkor F/1.8
                          Niet dat ik daar geen mooie foto's kan mee nemen natuurlijk...
                          In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                          Comment

                          Working...
                          X