Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

    Hallo,

    Ik ben van plan op langere termijn me een DSLR aan te schaffen, omdat mijn compactje toch wat beperkt is. Nu heb ik hier wel een analoge spiegelreflex, met objectieven, een Canon. Nu mijn vraag: gaan die objectieven altijd op een nieuwe DSLR van hetzelfde merk passen, of niet? Met andere woorden, moet ik mijn objectieven meenemen naar de winkel om ter plekke te kijken of het gaat, of kan ik ervan uitgaan dat het wel (of zeker niet) zal lukken?

    Miet
    oefenen = leren
    Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

  • #2
    Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

    Volgens mij moet dat wel passen, echter moet je op het volgende letten. De oude lenzen zijn vaak van minder stevige kwaliteit als tegenwoordig. Hiermee bedoel ik dan dat bijvoorbeeld de motortjes in de body's sterker zijn. Zo draait mijn a200 body mijn sigma lens kapot (2x). Sigma geeft de schuld aan de sony body, te sterk motortje en het afslagpunt van deze is niet goed genoeg.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

    Comment


    • #3
      Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

      ik dacht, maar ben niet zeker, dat canon de vatting veranderd heeft met het invoeren van de eos. dus vanaf dat er AF op de lenzen gekomen is. via een tussenstukje nog wel bruikbaar, maar waarschijnlijk zijn die oude lenzen die je nog hebt liggen dit niet waard (ik kan me natuurlijk vergissen)
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        ik dacht, maar ben niet zeker, dat canon de vatting veranderd heeft met het invoeren van de eos.
        Oude camera is een Canon Eos 500. Niet gigantisch oud, maar wel uit het pre-digitale tijdperk. En zeker het (betaalbare) pre-DSLR-tijdperk ;-)
        oefenen = leren
        Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

        Comment


        • #5
          Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

          Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
          Oude camera is een Canon Eos 500. Niet gigantisch oud, maar wel uit het pre-digitale tijdperk. En zeker het (betaalbare) pre-DSLR-tijdperk ;-)
          Zal wel passen. Ik ben geen Canon man maar dacht dat EF-lenzen op alle EOS camera's passen. ik kan mij eigenlijk geen betaalbaar tijdperk herinneren in de fotografie.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

            De lenzen voor een EOS 500 moeten inderdaad werken op een digitale reflex van Canon.

            Als je geen full-frame camera koopt, dan moet je wel rekening houden met de cropfactor. Een 50mm lens krijgt daardoor een vergelijkbare brandpuntsafstand als een 80mm lens op een full-frame of een camera met kleinbeeld-negatieven (zoals een EOS 500).

            Dat zorgt ervoor dat een standaardlens van bijvoorbeeld 28-80mm een deel breedhoek mist op een 1,6x crop camera (400D/450D... en 50D/60D/7D).
            Daarom zijn er tegenwoordig veel aangepaste lenzen met een zoombereik dat op 17 of 18mm begint.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: objectief (oud) analoog toestel op DSLR?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De lenzen voor een EOS 500 moeten inderdaad werken op een digitale reflex van Canon.
              Althans als het genuine Canon lenzen zijn. Een groot deel van de Sigma's met Canon-mount (e.a. 3rd party materiaal) niet. Die moet je laten herchippen (en da's prijsgewijs niet altijd even verantwoord).
              Pentaxian in hart en nieren...

              Comment

              Working...
              X