Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

    Ik heb me onlangs een Canon EOS 7d aangeschaft tesamen met de kitlens EFS 15-85mm f3.5-5.6 IS USM.Wanneer ik de lens op dit toestel gebruik treedt er een voor mij ongeziene vignettering op. Mijn back-up toestel, een EOS 400D, geeft met die lens echter zeer goede resultaten. Zijn er mensen die deze ervaring , en ik bedoel dan met de 7D, ook hebben?
    De 15 mm groothoek is in feite niet te gebruiken, echter vanaf 20mm doet de lens het goed. Helaas treedt er vanaf 80 tot 85 mm opnieuw vignettering op die eigenlijk voor deze lens volledig uit den boze is. De professionele kritieken zijn over het algemeen zeer positief te noemen, echter ervaar ik iets anders. Het ligt niet aan het filter want dit heb ik reeds gecontroleerd.
    Groetjes,
    Frandrix

  • #2
    Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

    Dat is heel eigenaardig, de sensor van beide camera's is even groot, en dan zou je normaalgezien verwachten dat die lens op beide camera's voor even veel vignettering zorgt.

    Ik weet niet of het mogelijk is bij de 7D, maar bij mijn 5D MKII kan ik de vignettering automatisch laten corrigeren in de camera (jpeg).

    De zonnekap zit toch niet verkeerd, bij sommige lenzen kan je die er verkeerd opzetten, en dan krijg je ook extreme vignettering.

    Ik ken iemand die dezelfde combinatie gebruikt (7D + 15-85), en die heb ik nog nooit horen klagen over vignettering (het is een professionele fotograaf, die de camera heel veel gebruikt, meestal met die lens).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

      juist uitgetest op de 7d
      geen probleem op 15 en ook niet op 85
      ik kreeg al schrik want ik wou deze houden en mijn 17/40l wegdoen
      mvg Wilfried

      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

      Comment


      • #4
        Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

        De meest opvallende verandering in de beeldkwaliteit bij het stoppen van de gereduceerde vignettering. Er is net genoeg licht falloff om opgemerkt te worden (ongeveer 1 stop) in de hoeken aan wijd open diafragma over het gehele brandpuntbereik. Iets meer vignettering zichtbaar is op 85mm (ongeveer 1,5 stops in de hoeken) en de meest vignettering aanwezig is op 15mm, waar ongeveer 2,5 stops van het licht is verloren in de hoeken. Het stoppen van de lens naar beneden one-stop-elimineert de meeste van de vignettering, maar 15mm houdt f / 8 zelfs nog beter.

        (Google).
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

          Ik heb net nog eens getest en zonder zonnekap. Bij 15mm is het bedroevend, zelfs bij F14, bij 85mm zou eventueel kunnen mee geleefd worden maar voor een lens van die prijsklasse verwacht ik iets meer. Bij twee volledige stops diafragmeren moet je al goed kijken om nog donkere hoeken te vinden. Vanaf 18mm tot 80mm doet de lens het prima. Bij mijn 400D heb ik bij 15mm lichte vignettering bij open diafragma maar niet meer of minder dan met mijn Sigma 17-70mm.
          Even dacht ik dat misschien de sensor niet meer voor de volle 100% juist gepositioneerd zou zijn, maar je ziet het al wanneer je door de zoeker kijkt, dus heeft de sensor er niks mee te maken. Op de 7D zit een lenscorrectie ingebouwd.
          Bij de 400D merkwaardig genoeg geen noemenswaardige vignettering.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

            Op dit moment ben ik 11 lenzen aan het testem, eentje daarvan is de Canon 15-85 mm. Alles in combinatie met een 7D.

            De lichtafval, gemeten met Imatest, bedraagt bij 15 mm bij f/3.5 1,8 stops en bij f/4.0 1,5 stops.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

              Ter Illustratie een foto met de Canon 15-85mm op 15mm en open diafragma en zonder zonnekap.



              Groetjes,
              Frandrix
              Last edited by frandrix; 30 maart 2011, 19:32.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                maak ook eens een foto zonder de filter. Ik heb dezelfde lens sinds zaterdag en op de 60D werkt hij zoals het hoort.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                  Ga er mee terug naar de winkel, en neem een afdruk mee waarop de fout goed te zien is.
                  Dit lijkt mij zeker niet normaal.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                    De foto werd gemaakt zonder filter, zonder zonnekap en met de lenscorrectie ingeschakeld, dit om zeker te kunnen uitsluiten dat het niet stomweg aan zulke banale dingen zou liggen.

                    Groetjes,
                    Frandrix

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                      dit is bij mij zeker niet
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                        Wel dan is er iets mis met je lens ! ik heb deze lens ook alsook een 7d en ondervind geen enkel probleem ! het eenvoudigste zou zijn 2 identieke lezen te proberen op het zelfde toestel en omgekeerd ! dus 2 7d's met de probleem lens zodat je kan uitsluiten aan wie of wat het ligt !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EFS 15-85 f3.5-5.6 IS USM

                          Heb net enkele foto's nagekeken ook gemaakt met de 15-85 op mijn 7D, zowel op 15 als op 85 mm geen enkel probleem....
                          Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                          Comment

                          Working...
                          X