Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek?

    Hallo,

    Ik ben al een hele tijd op zoek naar een 18-70mm kitlens of de 18-55mm kitlens voor Nikon. Dit omdat ik graag een (goedkopere) groothoeklens had. Hiermee wil ik vooral gebouwen fotograferen.
    Nu zie ik net dat deze lens cropt op mijn D50 (ik dacht dat DX-lenzen niet cropten). Is er dan een manier om een degelijke groothoek te hebben zonder honderden euros te spenderen?
    Nu heb ik een 28-80mm en 28-200mm die beiden croppen, dus geen groothoek.

    Bedankt
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

  • #2
    Re: Groothoek?

    Op dx is een 18-55mm een prima oplossing, 28-80 is niet wijd genoeg.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Op dx is een 18-55mm een prima oplossing, 28-80 is niet wijd genoeg.
      Zal deze dan niet croppen zodat de echte groothoek verdwijnt?
      Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek?

        Als je een echte groothoek op een DX wil, dan moet je rond de 10 à 11 zitten. Ik heb onlangs de 11-16 f2.8 van Tamron aangekocht en dit is toch wel een knappe lens voor zijn geld.
        Piet Cosaert
        http://kepsfotografie.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek?

          Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
          Als je een echte groothoek op een DX wil, dan moet je rond de 10 à 11 zitten. Ik heb onlangs de 11-16 f2.8 van Tamron aangekocht en dit is toch wel een knappe lens voor zijn geld.
          Over welke prijs spreken we dan? (Nieuw+tweedehands)
          Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek?

            Ik heb op mijn D90 een 18-105 en die gaat wel een beetje breed, maar echt groothoek is dat niet te noemen, daarvoor heb ik een Sigma 10-20 gekocht.. is echt wel een heel verschil in gebruik tussen beide lenzen

            dus zoek eerst uit wat je precies van plan bent met 'groothoek' en wat je er voor nodig hebt
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek?

              Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik ben al een hele tijd op zoek naar een 18-70mm kitlens of de 18-55mm kitlens voor Nikon. Dit omdat ik graag een (goedkopere) groothoeklens had. Hiermee wil ik vooral gebouwen fotograferen.
              Nu zie ik net dat deze lens cropt op mijn D50 (ik dacht dat DX-lenzen niet cropten). Is er
              Nu heb ik een 28-80mm en 28-200mm die beiden croppen, dus geen groothoek.

              Bedankt
              Lenzen croppen nooit, camera's croppen soms wel....

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek?

                Hoe dan ook, als je een stuk wijder wilt dan 28mm is een 18-55mm voor weinig geld een bruikbare oplossing.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Hoe dan ook, als je een stuk wijder wilt dan 28mm is een 18-55mm voor weinig geld een bruikbare oplossing.
                  Bedankt hiervoor
                  Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek?

                    En de Nikkor AFS DX 18-55 3.5-5.6G VR is echt wel een scherp lenske voor geen geld!
                    dslr4dummies

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
                      En de Nikkor AFS DX 18-55 3.5-5.6G VR is echt wel een scherp lenske voor geen geld!
                      zeer zeker, zelf ook jaren plezier van gehad.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek?

                        Heb onlangs de 16-85VR gekocht en ik moet zeggen heeft wel zijn prijs maar is een toplensje en zeer scherp en mooi van kleurweergave....begint al van 16mm dus 2mm extra t.o.v. de 18-55VR niet tegenstaande dat da ook een zeer goede kitlens is.
                        Anders de tokina 11-16mm2.8f is ook zeer goed.

                        Grtz

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          Anders de tokina 11-16mm2.8f is ook zeer goed.

                          Grtz

                          Templar
                          maar wel 5 keer duurder. De Tokina 12-24 f/4 kan je tweedehands redelijk vlot vinden voor een 250€. Zelf nooit gebruikt (ik had de Nikkor 12-24) maar zou een heel goede lens zijn. Die lens heeft geen eigen scherpstelmotor maar de D50 heeft dat niet nodig.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                            Als je een echte groothoek op een DX wil, dan moet je rond de 10 à 11 zitten. Ik heb onlangs de 11-16 f2.8 van Tamron aangekocht en dit is toch wel een knappe lens voor zijn geld.
                            Moet natuurlijk de Tokina zijn ipv Tamron
                            Prijs +/- 570-€ (is niet weinig, maar toch een stuk minder vergeleken met deze van Nikon zelf)
                            Piet Cosaert
                            http://kepsfotografie.wordpress.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
                              En de Nikkor AFS DX 18-55 3.5-5.6G VR is echt wel een scherp lenske voor geen geld!
                              Is daar een variant van voor een Canon?

                              Ik ben namelijk op zoek naar een relatief goedkope groothoeklens om het landschap in het zuiden van de US vast te leggen. Iemand enige tips? (Heb een Canon 500D)

                              Comment

                              Working...
                              X