Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso

    Na de P stand ben ik overgeschakeld op de AV en TV modus en mijn foto's beginnen al een kleeeeiiin beetje te lukken, denk ik toch :-)

    Toch vraag ik me een paar dingen af over ISO, bij mij staat die altijd op automatisch dus weet ik totaal niet hoe ik mij ISO moet combineren met men sluitertijd en diafragma. Het enige dat ik over ISO weet is dat ik niet te veel over 800 mag gaan dat ik anders ruis heb.

    Mensen met goede tips, sites,.. alles is welkom want het is nogal veel in ene keer :-)

    groetjes
    canon 500 D /18-55mm IS, tamron 28-75mm

  • #2
    Re: Iso

    Advies lees dit eens door over de belichtingsdriehoek. (natuurlijk ook de onderdelen over Diafragma, Sluitertijden & ISO)

    Comment


    • #3
      Re: Iso

      ik zet mijn iso standaard op 200
      zet mijn camera in A in uw geval AV dus diafragmaprioriteit en laat de camera dus zelf de sluitertijd uitrekenen.
      Als ik zie dat de sluitertijd onder 1/60 kom in mijn open diafragma (dus klein getal)nooit lager want dat staat garant voor bewogen beelden, pas dan verhoog ik mijn iso.
      zo doe ik dat.

      natuurlijk moet je ook rekening houden dat je niet altijd een open diafragma wil om de scherptediepte bijvoorbeeld te vergroten, maar hou rekening dat onder1/60 je kans hebt op bewogen foto's als je deze uit de hand en met een niet gestabiliseerde lens schiet.

      Comment


      • #4
        Re: Iso

        Over ISO (lichtgevoeligheid) kun je veel technisch vertellen.

        Wat je best voorneemt:
        Hoe lager je ISO instelling kunt zetten, hoe beter. Want zoals je zelf al ervaren hebt: ga je hoog in de ISO-waarde, des te meer ruis je zal hebben.

        Omstandigheden:
        Veel omgevingslicht - volle zon: laagste stand (ISO 50-80-100)
        Schaduwrijk - minder omgevingslicht (ISO 200-400)
        Donkerder omgeving (ISO 400-800)
        Duistere omstandigheden (ISO 1600 - 3200) afhankelijk van je senor zal je hier al serieus met ruisvorming te maken hebben. ISO 1600 en meer slechts te gebruiken als je geen flits of andere hulplicht ter beschikking hebt en je de foto absoluut wil/moet nemen.
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: Iso

          Je Canon zoveel als mogelijk op Iso100 houden Marijke.
          Enkel als je binnen zonder flash wil trekken of andere "duistere" omstandigheden kan je die Iso optrekken tot 400 of eventueel 800.

          Raad van Vinnydizzy is een aanrader

          Omstandigheden:
          Veel omgevingslicht - volle zon: laagste stand (ISO 50-80-100)
          Schaduwrijk - minder omgevingslicht (ISO 200-400)
          Donkerder omgeving (ISO 400-800)
          Duistere omstandigheden (ISO 1600 - 3200) afhankelijk van je senor zal je hier al serieus met ruisvorming te maken hebben. ISO 1600 en meer slechts te gebruiken als je geen flits of andere hulplicht ter beschikking hebt en je de foto absoluut wil/moet nemen.
          Wel niet vergeten nadat je een reeks foto's op bijv. Iso 1600 genomen hebt de ISO terug op 100 te zetten ... de meeste onder ons (of ik toch ) zijn de volgende foto-dag al thuis gekomen met "onverwacht" veel ruis in hun foto's
          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

          Comment


          • #6
            Re: Iso

            Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
            Wel niet vergeten nadat je een reeks foto's op bijv. Iso 1600 genomen hebt de ISO terug op 100 te zetten ... de meeste onder ons (of ik toch ) zijn de volgende foto-dag al thuis gekomen met "onverwacht" veel ruis in hun foto's
            Da's eigenlijk nog de beste raad van al! Zwijg me er van, heb het ook al voorgehad!
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

            Comment

            Working...
            X