Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik scherpe foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe krijg ik scherpe foto's?

    Hoi allemaal,

    Sinds 2 weken in het bezit van een eos 550D met de lenzen 18-55 en 55-250 (kit lezen). Dit is mijn eerste spiegelrefelx, ik heb een sony dsc H50. Nu zijn bijna al mijn foto's onscherp terwijl ik had verwacht zeer scherpe foto's te kunnen maken. Ik ken de principes wel een beetje:
    1. Klein diafragma getal (grote opening veel onscherpte diepte) groot diafragma getal (kleine opening veel scherpte diepte)
    2. Lange sluitertijd veel licht op de chip en kans op beweging en visa versa.

    Dit zijn de basis handelingen waar ik dus mee probeer te spelen. Als ik nu echter een diafragma kies van 9-11 moet alles scherp zijn (Een sluitertijd van niet korter dan 1/60s) dan zou toch alles scherp moeten zijn. Helaas zelfs de voorgrond is licht onscherp, niet heel erg bewogen maar is zeker niet scherp, ja ik heb AF en BF aan staan!
    Dit is ook het geval als ik de camera op automatisch zet (Dus geen TV, AV of M). Ik blijf onscherpe foto's produceren. Nu weet ik dat de 18-55 lens geen hele goede is maar zou toch zeker wel voor scherpe foto's moeten kunnen zorgen. De 55-250 lens is onscherp als ik veel ga zoomen. Bij 55 zijn de meeste foto's redelijk scherp maar ik sla niet stijl achter over.

    Please can some one help me!!!

    Groetjes, Dennis

  • #2
    Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

    Post eens een aantal voorbeeldjes, want met enkel bovenstaande uitleg kunnen we enkel maar gokken... Misschien verwacht je wel gewoon teveel, misschien is er iets mis met je camera/lens, misschien interpreteer je de getallen verkeerd, misschien...
    www.elwee.net

    Comment


    • #3
      Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

      Oorspronkelijk geplaatst door Gentieno Bekijk bericht
      Als ik nu echter een diafragma kies van 9-11 moet alles scherp zijn (Een sluitertijd van niet korter dan 1/60s) dan zou toch alles scherp moeten zijn.
      Dat is een misverstand hoor. Als je F9-11 gebruikt is niet per sé alles scherp.
      Het hangt ook af van:
      -brandpuntsafstand of focale lengte.
      -Focus punt.
      Ik denk dat de kans groot is dat jij gewoon je focuspunt automatisch laat selecteren waardoor je foto's onscherp zijn. Jij moet zelf kiezen waar je wilt scherpstellen he, het toestel kan dat niet weten, maar doet een gok op basis van contrasten he.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

        denk toch dat je beter wat opname kan plaatsen hoor.
        en dan met exif en gebruikte lens.
        je spullen zijn nl goed.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

          Iso opvoeren en kortere sluitertijden nemen ?

          Wat fotografeer je zoal ? En buiten of binnen ?
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

            wat is de kwaliteit van het licht?
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

              Post gewoon foto's met exif en uw probleem zal snel opgelost zijn
              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
              website: http://www.hung.be
              facebook - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?


                Lens: 18-55mm EFS
                AF: ON
                BF: ON
                Diafragma: 8.0
                Sluitertijd: 1/100
                Zoom: +3 (55 mm)
                Iso: 1250
                Flits geen en geen belichtings compensatie of iets dergelijk!
                Vandaag 17.45


                Lens: 55-250 EFS
                AF: ON
                BF: ON
                Diafragma: 8.0
                Sluitertijd: 1/100
                Zoom: +3 (40 mm)
                Iso: 1000
                Flits geen en geen belichtings compensatie of iets dergelijk!
                VCandaag 17.45


                Lens 18-55
                AF: ON
                BF: ON
                Diafragma: 13.0
                Sluitertijd: 1/200
                Zoom: +3 (55 mm)
                Iso: 400
                Flits geen en geen belichtings compensatie of iets dergelijk!


                Lens 18-55
                AF: ON
                BF: ON
                Diafragma: 8.0
                Sluitertijd: 1/80
                Zoom: (40 mm)
                Iso: 3200
                Flits geen en geen belichtings compensatie of iets dergelijk!
                Zaterdag 14 uur

                Alle foto's AF in het midden!

                Verkleind en op internet zien er echt een stuk scherper uit dan in het groot!


                Lens 18-55
                AF: ON
                BF: ON
                Diafragma: 8.0
                Sluitertijd: 1/80
                Zoom: (18 mm)
                Iso: 3200
                Flits geen en geen belichtings compensatie of iets dergelijk!
                Zaterdag 14 uur
                Last edited by Gentieno; 28 maart 2011, 18:02.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                  tis wa klein, maar ziet er toch scherp uit?
                  Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                  website: http://www.hung.be
                  facebook - Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                    Dat dacht ik dus ook toen ik ze hier op internet zag! Maar de originele zien er vind ik niet zo heel best uit. Ik heb ze maar laten staan om te kijken wat jullie verder van de instellingen vinden. Ik persoonlijk vind de iso veels te hoog. Maximaal wil ik eigenlijk 800! Maar dan wordt de sluitertijd zo lang!

                    Iemand tips voor foto's binnen want die zijn echt lelijk, hoewel je dat hier dus niet zo ziet.

                    Of ben ik gewoon een zeikerd?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                      Maak uw foto's binnen met een groter diafragma. Je hebt toch niet zoveel dieptezicht nodig. Bijvoorbeeld foto van je dochter (?) op F8. Je kan die toch ook maken op f 3,5 ofzo.

                      Maar ik begrijp niet wat je bedoelt met niet scherp. Wil je alles scherper?
                      Misschien was de foto die je gezien hebt gemaakt op f2.0 en lijkt het extra scherp omdat de de rest zo blur is.

                      iso 3200 is wat aan de hoge kant. Als er niet genoeg licht is kan je niet anders doen dan licht maken Flitsen of licht aanzetten. Maar er is zeker genoeg licht. Gewoon op f3.5 ofzo
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                        Is inderdaad mijn dochter. Dit was even snel voor op het forum. Foto's zijn wel weer wat scherper dan vorige week toen ik mijn camera net had! Maar nog niet super. Voor mijn gevoel is het dan misschien onscherp. Er lijkt een soort van zweem op te zitten als ik ze bekijk op de computer op vol formaat! Ook de foto van buiten. Misschien moet ik het toestel wel langer stil houden voordat ik weg loop.

                        Ik heb trouwens ook gelezen dat de 18mp chip niet zo goed zou werken incombinatie met de kitlens. Iemand daar ervaring mee. Is er een goede "betaalbare" vervanger voor de kitlens? Zo rond de 200 euro bedoel ik dan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                          Voor 200 € vindt je echt niks beters dan de 18-55IS , tenzij je een slecht exemplaar hebt, maar te zien aan je foto's heb je dat niet....
                          Die plaatjes zien er gewoon niet gek uit.
                          Een paar opmerkingen:
                          Waarom hoge ISO's op klaarlichte dag? Ruisonderdrukkers poetsen detail weg....
                          Gebruik 1 focuspunt op de plek waar jij het scherp wil hebben (dus geen Aut)
                          Ik neem aan dat je in JPG opneemt, zet scherpte en contrast wat omhoog.
                          Diafragma kan best wat open als er weinig licht is, het moet niet persee 8 tot 13 zijn.

                          Ik neem ook wel eens in JPG, maar dan alle presets op 0 en dan haal ik naderhand scherpte en/of contrast nog wat op in een simpel progje, dat werkt beter dan in-camera bewerkingen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gentieno Bekijk bericht
                            Is inderdaad mijn dochter. Dit was even snel voor op het forum. Foto's zijn wel weer wat scherper dan vorige week toen ik mijn camera net had! Maar nog niet super. Voor mijn gevoel is het dan misschien onscherp. Er lijkt een soort van zweem op te zitten als ik ze bekijk op de computer op vol formaat! Ook de foto van buiten. Misschien moet ik het toestel wel langer stil houden voordat ik weg loop.

                            Ik heb trouwens ook gelezen dat de 18mp chip niet zo goed zou werken incombinatie met de kitlens. Iemand daar ervaring mee. Is er een goede "betaalbare" vervanger voor de kitlens? Zo rond de 200 euro bedoel ik dan?
                            Als je een nieuwe lens wil kopen, probeer de 50mm 1.8. Kost zo'n 100 EUR. Zet uw camera op AV en 2.2 en schieten maar Durf wedden dat ge veel gelukkiger zult zijn
                            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                            website: http://www.hung.be
                            facebook - Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                              Als je een nieuwe lens wil kopen, probeer de 50mm 1.8. Kost zo'n 100 EUR. Zet uw camera op AV en 2.2 en schieten maar Durf wedden dat ge veel gelukkiger zult zijn
                              Idd, ik spreek uit ervaring
                              50mm 1.8 is een leuk lensje voor z'n geld!
                              Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

                              Comment

                              Working...
                              X