Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E420

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus E420

    Ik wou eigenlijk een Panasonic FZ45 of FZ100 aanschaffen, maar kan nu van mijn neef een Olympus E420 kopen met 2 lenzen (14-42) en (40-150) voor een prikje. Heb gisteren de camera getest, was zeker niet slecht in vergelijking met onze goedkope compact. Kwam wel wat tekort voor close ups van dieren die wat verder weg stonden.
    Ik wil een camera waar ik vooral volgende zaken mee kan fotograferen :
    - militaria in museums (vaak achter glas)
    - schaalmodellen (1/35)
    Van deze twee bovenstaande is het ook belangrijk om echt in detail te kunnen gaan.
    - portretten

    Heeft er iemand ervaring met dit toestel en wat dien ik nog aan te schaffen om optimale foto's te kunnen nemen?

    Dank bij voorbaat voor jullie advies.

  • #2
    Re: Olympus E420

    Ik heb zelf ook een E410 gehad (voorloper van E420 maar quasi identiek).
    Ik vond het een leuk en vooral compact toestel, dat mooie fotos maakt recht uit de camera zonder veel extra bewerking.
    Nadeel aan mijn E410 vond ik het beperkte dynamisch bereik, vooral highlight clipping is een vrij groot probleem. Je hebt dus snel overbelichte delen.
    Wat ik zelf ook een nadeel vond, is dat je geen gestabiliseerde lenzen kan vinden voor Olympus.
    Dus lange telelenzen moet je bijna altijd vanop statief of met goed weer gebruiken met een korte sluitertijd.
    Over lange tele's gesproken, buiten de 40-150 die er bij zit is er maar 1 betaalbaar en dat is de 70-300 (+/- 300 euro)
    Die is naar't schijnt kwalitatief niet super, maar geeft wel veel bereik natuurlijk.
    Verder is er ook nog een 50-200 maar die zit in de Pro reeks en kost rond de 900 euro...
    Alle andere tele 's zijn nog duurder

    Voor museumstukken achter glas (weinig licht) ben je al bijna verplicht om vanop statief te werken, maar dat mag dan vaak niet in musea.
    Lichtsterke lenzen (bv tussen F/1.4 en F/2.8) zijn niet dik gezaaid bij Olympus, flitsen en dingen achter glas gaan ook niet goed samen, en stabilisatie heb je niet op een E420.
    Enige wat er nog overschiet is de ISO hoger zetten, tot ISO800 is bruikbaar bij dat toestel, ISO1600 in geval van nood.
    De Panasonic modellen zullen met hun stabilisatie hier interessanter zijn, zeker voor statische objecten zoals in musea.

    Portretten zullen dan misschien beter zijn met de Olympus wegens de grotere sensor en betere lenzen.
    Schaalmodellen hangt er vanaf hoe/wat/waar, kan met beiden volgens mij.
    Voor close-ups van dieren hangt het er vanaf wat je bedoelt met "dieren" natuurlijk.
    Koolmees of olifant ?
    In dierentuinen vond ik de 40-150 meestal wel voldoende.
    Voor vogels in het wild heb je hiermee niet genoeg.

    Comment


    • #3
      Re: Olympus E420

      Bedankt Calympus, nuttige info

      Comment

      Working...
      X