Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm F/1.4: Canon of Sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

    Voor sport in de hal (handbal en volleybal) mag ik graag de Canon 85 mm F/1.8 gebruiken. Deze is lichtsterk en heeft een snelle autofocus. Nu ben ik op zoek iets vergelijkbaars maar dan op 50 mm. De Canon 50 L F/1.2 is niet aan de orde: te duur ...

    Wel in aanmerking komen de Canon en Sigma F/1.4 Bij de keuze is wat mij betreft het verschil in prijs en gewicht niet onderscheidend. Graag zou ik jullie advies vernemen naar welk objectief jullie voorkeur uitgaat. Primair ga ik het gebruiken rond F/2.0 voor sport waarbij een snelle autofocus belangrijk is, maar daarnaast zal ik het zo nu en dan gebruiken voor portretjes (op een 1.3 crop) waarbij een redelijke scherpte op 1.4/1.6 welkom zou zijn.

  • #2
    Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

    Volgens de reviews zou de sigma het iets beter doen op het vlak van image quality (scherpte, contrast, bokeh) terwijl de canon weer een streepje voor heeft op het vlak van autofocus. Zelf heb ik gekozen voor de Sigma versie omdat de image quality voor mij het belangrijkste was. Hij bevalt me erg goed en ook met de focus heb ik nooit problemen gehad (het schijnt dat bij oudere versies de focus er nog wel eens naast zat. Heb hier zelf nooit last van gehad). Snelheid is voor mij echter niet van belang. In jouw geval is de Canon misschien dus de betere keus.
    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

    http://rouwkema.smugmug.com/

    Comment


    • #3
      Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

      Ik ben heel tevreden met de Canon 1.4, niet vlijmscherp vol open maar dat zal de sigma naar mijn verwachting ook niet zijn. Van zodra je er 1 stop afdoet (alles boven 2.0) is ie echt wel scherp.

      AF is inderdaad heel erg snel, maar niet superperformant als er weinig licht is.

      Toen ik op zoek was ernaar heb ik eigenlijk enkel getwijfeld tussen deze en de spotgoedkope 1.8, de Sigma had ik niet echt overwogen. Maar ik heb de tests even bekeken, en die ziet er inderdaad ook wel goed uit.

      Ik denk dat je met beide wel safe zit.
      Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

      Comment


      • #4
        Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

        Ik heb een half jaar geleden met dezelfde keus geworsteld. Ik zou je sowieso willen aanraden beide lenzen eens op je camera te schroeven (tenminste, dit heb ik wel bij een fotozaak gedaan).
        De Sigma was toen iets duurder maar met zonnekap, tegenwoordig zal de prijs wel gelijk zijn.
        Ik heb de keuze gemaakt voor de Canon omdat ik (irrationeel) gecharmeerd was van Canon en ik het fijn vond dat het zo'n compact, lichte (qua gewicht) lens was.
        Met Sigma las ik geruchten over front/backfocus maar dat wordt ongetwijfeld gefixt als je daar achter komt. Qua prestatie (bokeh) is de Sigma (voor zover ik kan beoordelen, heb zelf alleen in de winkel gefotografeerd) wel sterker. Eerlijk gezegd twijfel ik nog wel eens of ik de goede keuze heb gemaakt omdat ik de bokeh van de Sigma errrg fijn vond, maar ik denk dat ik hem nog steeds te groot/zwaar/imposant vindt.

        Je kan ook altijd op bijv. Flickr kijken en dan een groep van de 50mm 1.4 van Canon en van de Sigma opzoeken en kijken welke foto's je meer aanspreken.
        Los hiervan: de Canon heeft een ring-usm die volgens verhalen nog wel eens stuk kan gaan. Ik heb ook gelezen dat de Sigma iets trager focust. Ik zou het me kunnen voorstellen want het is ook een zwaar stuk glas (maar geen idee of dat meespeelt).

        Comment


        • #5
          Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

          De AF van de Canon 50mm f1,4 is wel duidelijk trager dan die van de Canon 85mm f1,8.

          De 50mm f1,4 begint ook gemakkelijker te hunten als er echt weinig licht is.
          Maar ik denk dat de 50mm f1,4 nog altijd de snelste AF heeft van alle 50mm Canonlenzen, de goedkope f1,8 en de heel erg dure f1,2 hebben allebei een tragere AF dan de f1,4.

          Ik heb de 50mm f1,4 ondertussen verkocht, niet omdat ze slecht was, wel omdat ik ze te weinig gebruikte. Als ik een prime gebruik dan is het de 85mm f1,8 of de 135mm f2 L, de 50mm kwam veel te weinig uit de fototas.

          Voor mij gaf die 50mm f1,4 zelfs met het diafragma volledig open bruikbare foto's.
          Het contrast was iets minder, maar dat valt gemakkelijk te corrigeren. Met het diafragma iets verder dicht wordt die echt heel scherp (vanaf f1,8 - f2).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

            De sigma komt volgens de test er inderdaad beter uit, volgens mij zijn de problemen grotendeels ook opgelost nu bij die lenzen. Sigma gebruikt ook een nieuwe coating voor haar lenzen nu, dus ik denk dat ze de lenzen nog eens hebben herbekeken. Ik zou niet twijfelen en de sigma kopen. Heb ik ook gedaan.

            Comment


            • #7
              Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

              Wat mij betreft de Sigma.

              Ik vond de bokeh mooier, al is dat hier wel een gevoelig woord. Ik vind de af snel genoeg. De lens is wel vrij groot, de canon is kleiner en voor straatfotografie dus mogelijk wat onopvallender.

              A.
              ::: Flickr :::

              Comment


              • #8
                Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

                Ik heb de canon versie, best een goed lensje hoor.

                Maar is het niet zo dat de sigma geen manual AF overide heeft? bij de canon 1.4 kan je dat allesins.

                Het hunten klopt ook wel bij donker omstandigheden.

                Naar mijn mening is het ook wel een lens die je ff gewoon moet worden, zeker op de grote diafragmastanden.

                Vanaf F2 doe je ermee wat je wil, op groter diafragma ist lastiger. Maar dat komt ook door de zeer kleine DOF op korte afstanden vooral. De sigma zal daar niet anders in zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

                  Ook de Sigma kent het zogenaamde Full Time manual override...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

                    De Sigma heeft een filterdiameter van 77mm, alle filters voor je L lenzen passen daar ook op,(de24-105, de 17-40, de 70-200 2.8 reeks, de 24-70 etc. ) de Canon is 58mm. De Sigma is een meer recent ontwerp, en heel veel mensen zijn er zeer tevreden over (ik ook ). Als je die op de koop toe op een body met AF microadjust zet heb je alles onder controle. Dan is het kwestie van én keer afregelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50 mm F/1.4: Canon of Sigma

                      Aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd: hartelijk dank Als ik alles overzie dan kom ik tot de conclusie dat beide objectieven tevreden gebruikers kennen, en dat ik (waarschijnlijk...) met geen van beide een miskoop bega. Qua AF-snelheid zullen de Sigma en de Canon 50 mm waarschijnlijk wat achterblijven bij de Canon 85 mm, maar dat is nu eenmaal niet anders.

                      Comment

                      Working...
                      X