Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht meten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Licht meten

    Beste forumgenoten,

    Ik zit met een probleem dat er misschien geen is en daarom vraag ik jullie goede raad. Ik had graag enkele (of om te beginnen 2) foto's gemaakt waarbij telkens op een andere plaats licht werd gemeten (bijvoorbeeld met spotmeting) Om een klassiek voorbeeld te gebruiken, een landschap. De ene foto de hemel heel licht en de voorgrond goed belicht, de andere foto de hemel goed belicht en de voorgrond donker. Bestaat er een mogelijkheid dat ik die beide lichtmetingen doe zonder mijn toestel te moeten bewegen zodat ik tweemaal identiek hetzelfde beeld in mijn zoeker krijg? Zoniet, hoe lossen jullie dat op om dan een zo goed mogelijke dezelfde compositie te houden tussen beide foto's?
    Alvast bedankt voor de hulp!
    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

  • #2
    Re: Licht meten

    Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
    Beste forumgenoten,

    Ik zit met een probleem dat er misschien geen is en daarom vraag ik jullie goede raad. Ik had graag enkele (of om te beginnen 2) foto's gemaakt waarbij telkens op een andere plaats licht werd gemeten (bijvoorbeeld met spotmeting) Om een klassiek voorbeeld te gebruiken, een landschap. De ene foto de hemel heel licht en de voorgrond goed belicht, de andere foto de hemel goed belicht en de voorgrond donker. Bestaat er een mogelijkheid dat ik die beide lichtmetingen doe zonder mijn toestel te moeten bewegen zodat ik tweemaal identiek hetzelfde beeld in mijn zoeker krijg? Zoniet, hoe lossen jullie dat op om dan een zo goed mogelijke dezelfde compositie te houden tussen beide foto's?
    Alvast bedankt voor de hulp!
    Ik kan maar zeggen hoe ik het doe:

    Ik zet m'n toestel op spotmeting en ga ik, met de ontspanknop half ingedrukt, op zoek naar 3 te meten lichtpunten: het donkerste punt in de foto, het lichtste punt in de foto (als de zon er zit, ga ik net boven of onder de zon lichtmeten), en het punt van m'n hoofdonderwerp in de foto (welke ook de basis is).
    Ik stel m'n toestel in op bracketing en zal de interval instellen op het aantal stops verschil tussen hoofdonderwerp en lichtste punt. (Indien ik met een ongeveer evenredig verschil zit tussen donkerste punt - onderwerp en lichtste punt - onderwerp.)
    Zijn de verschillen te groot, dan noteer ik de sluitertijden en ga ik manueel werken. Voor iedere sluitertijd een foto.
    Natuurlijk, alles vanop statief, spiegel opgeklapt & afstandsbediend.
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Licht meten

      'k gebruik dezelfde methode als hierboven beschreven door VinnyDizzy.
      Heel af en toe durf ik ook wel eens het focuspunt in combinatie met spotmeting gebruiken, maar meer in de situatie waarbij ik de goeie compo heb, wacht op een gebeurtenis en toch snel wil nagaan of ik geen al te extreme verschillen heb tussen donkere en lichte delen (of het dynamisch bereik van m'n camera overschrijd)
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Licht meten

        Ik heb het voordeel dat ik verschillende spots kan meten en die dan een balans maakt tussen die drie meetingen.Multy spotmeetering.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Licht meten

          Allemaal heel fel bedankt voor de uitleg, ga dat zeker eens uittesten... wel tof die multy spotmeting ....
          Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

          Comment


          • #6
            Re: Licht meten

            Maar voor zover ik weet, kan dat enkel met de Canon 1D(s)...

            Shop our selection of Camera Remote Controllers & Microphones from Shop Canon Business U.S.A., Inc. to find the right product for you.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Licht meten

              Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
              Beste forumgenoten,

              . Bestaat er een mogelijkheid dat ik die beide lichtmetingen doe zonder mijn toestel te moeten bewegen zodat ik tweemaal identiek hetzelfde beeld in mijn zoeker krijg?
              statief! en liefst een log zwaar ding.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Licht meten

                Bedankt voor de raad!
                Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                Comment

                Working...
                X