Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe Nikkor 24-70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe Nikkor 24-70

    In september vorig jaar schafte ik me, na een lange periode van inactiviteit, en komend uit een analoge wereld een nikon D700 met een nikkor 24-70 mm 1/28G ED lens aan. Top off the bill als ik alle fora en reviews mag geloven. Ook via dit forum heb ik indertijd advies opgevraagd en zeer positieve reacties gekregen. Vansinds ben ik een aantal keer op pad geweest met mijn nieuwe aanwinst en heb ik een aantal mooie foto's kunnen maken, maar.... ik had een constant onbehaaglijk gevoel dat mijn foto's wel goed waren maar niet echt scherp. Een ingebeeld probleem dacht ik. Enkele weken geleden volgde ik dan een cursus colormanegment en een van de deelnemers kwam op de proppen met een aantal foto's gemaakt met een D700 met 70-200 lens en afgedrukt op A3. Ik dacht dat ik van mijn stoel afviel. Deze foto's waren zo scherp dat ze bijna pijn aan de ogen deden. Nu weet ik dat de 24-70 en 70-200 lens kwalitatief overeenkomen, dit resultaat bereik ik nooit met mijn camera en lens.
    Dus heb ik dit weekend een test gedaan.
    Van 3 bepaalde opstellingen heb ik met een Nikon D90 met een groot, gemiddeld en klein diafragma een opname gemaakt en dit met het bijhorende 18-105 DX objectief en met mijn 24-70. Hetzelfde heb ik ook gedaan met mijn D700. Tot mijn grote spijt moet ik vast stellen dat het 18-105 objectief (215 euro) zichtbaar scherper is. Geen enkel keer slaag ik erin om met mijn 24-70 (1300 euro)een haarscherp beeld te krijgen. Ik vermoed dus dat ik met een slecht werkend objectief zit.

    Ik heb mijn leverancier gecontacteerd en mag het objectief voor nazicht opsturen maar toch, heeft iemand dit ook al aan de hand gehad en hoe is het dan afgelopen ?
    Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

  • #2
    Re: Onscherpe Nikkor 24-70

    Heb je de lenzen op front- en backfocus getest ? Op de D700 zou je je 24-70 via iets zoals micro-adjust moeten kunnen instellen als er daarmee problemen zouden zijn.

    De Nikkor 24-70 is net zoals bij de andere twee grote merken een heel goede, professionele lens waar ik eigenlijk nog nooit klachten heb over gehoord. Alleen op Photozone.de heb ik gelezen dat er daar wel problemen met 'field curvature' (geen idee wat de juiste Nederlandse vertaling voor deze term is, sorry!) zouden kunnen zijn.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe Nikkor 24-70

      Dat is niet echt leuk...

      Heb je ook al wat getest met andere objectieven in combinatie met de D700 ?
      Heb je eventueel de fijnafstelling van je lens gecorrigeerd/aangepast?

      Ik kan me helemaal niet voorstellen dat je met zo'n top-combinatie onscherpe foto's schiet
      Doe eens een test op statief en vergelijk

      Plaats je de 'slechte shots' hier eens met alle exif-gegevens...dat zal al heel wat kunnen verklaren...
      Last edited by Roland Cuypers; 27 maart 2011, 16:00. Reden: spelling

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe Nikkor 24-70

        Voor meer dan 3000 euro aan topmateriaal (body en objectief)... en geen scherpe foto's... dat moet om zot te worden zijn!!

        Aan de andere kant... daar moet toch iets niet juist zijn...
        dslr4dummies

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe Nikkor 24-70

          terug naar de winkel zo snel mogelijk!
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe Nikkor 24-70

            Wordt er in JPG of in RAW gefotografeerd? Het zou ook mogelijk kunnen zijn dat er in de D90 standaard meer verscherping aan de foto's wordt meegegeven...
            Mocht de manier van fotograferen hetzelfde zijn, dan kan een stevige back- of frontfocus het geval zijn. Deze is gelukkig zelf te corrigeren, tenzij het te erg is...dan moet het objectief terug naar de leverancier.
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe Nikkor 24-70

              Bedankt voor jullie reactie's beste forumleden.
              Om uit te sluiten dat er ergens met een verkeerde instelling wordt gewerkt of dat het probleem zich zou voordoen met de body heb ik met 2 aparte toestellen gewerkt, de D90 van mijn zoon en mijn D700.
              Dezelfde 3 onderwerpen werden gefotografeerd met 3 verschillende diafragma,s
              Eén keer met de D90 en afwisselend het 18-105 en 24-70 objectief en een tweede keer met de D700 met 18-105 en 24-70. Dit geeft me voor elke body 18 foto's en het resultaat is op bepaalde opnames duidelijk. Even heb ik zelfs gedacht dat ik beide resultaten omgewisseld had zodat ik de test volledig opnieuw maar dit keer beter gedocumenteerd heb uitgevoerd. Helaas.
              Als iemand me kan uitleggen of en hoe ik de Raw bestanden toegankelijk kan maken voor jullie dan wil ik ze best online zetten.

              Alain
              Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe Nikkor 24-70

                Als de onscherpte zo duidelijk is, is een eenvoudige link naar een JPEG wel voldoende....

                Uploaden naar http://tinypic.com/ bijvoorbeeld.

                Je hield toch rekening met:
                1/voldoende licht
                2/ laagste ISO
                3/ zeer korte sluitertijden
                4/ zelf gelozen focuspunt op het punt dat scherp moest zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe Nikkor 24-70

                  idealiter... maak een foto van een lat of rolmeter of zo.... stel scherp op specifiek punt met finetune (via live view) en zo weet je zeker dat je geen back of frontfocus hebt...

                  een krant werkt ook... gewoon scherp stellen op specifiek stuk tekst
                  www.aeri-photography.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe Nikkor 24-70

                    Best je objectief terugbrengen en laten nakijken, er is hier nog iemand die een slecht exemplaar heeft gehad.

                    Deze van mij, ben ik best tevreden over, voorbeeldje.




                    Uploaded with ImageShack.us


                    En een 100% crop.


                    Uploaded with ImageShack.us
                    Last edited by Guest42; 28 maart 2011, 10:42.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe Nikkor 24-70

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Als de onscherpte zo duidelijk is, is een eenvoudige link naar een JPEG wel voldoende....

                      Uploaden naar http://tinypic.com/ bijvoorbeeld.

                      Je hield toch rekening met:
                      1/voldoende licht
                      2/ laagste ISO
                      3/ zeer korte sluitertijden
                      4/ zelf gelozen focuspunt op het punt dat scherp moest zijn
                      Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                      idealiter... maak een foto van een lat of rolmeter of zo.... stel scherp op specifiek punt met finetune (via live view) en zo weet je zeker dat je geen back of frontfocus hebt...

                      een krant werkt ook... gewoon scherp stellen op specifiek stuk tekst
                      volg deze stappen even.
                      Wie weet moet je de lens zelfs niet opsturen.
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe Nikkor 24-70

                        Beste forumleden,

                        bedankt voor de reacties. Voor mij is het een uitgemaakte zaak, ik heb vandaag contact genomen met de leverancier en ik breng morgen mijn lens voor nazicht binnen. Ik hou jullie verder op de hoogte.
                        Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

                        Comment

                        Working...
                        X