Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor dit effect?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor dit effect?



    Kan iemand me zeggen welke lens (Nikon D40) ik zou nodig hebben voor een dergelijk effect?
    Canon Eos 550D Body / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS / Tamron 18-270mm f/3,5-6,3 di ii vc pzd canon
    Toekan! reist de wereld rond:http://www.toekanblog.be

  • #2
    Re: Welke lens voor dit effect?

    Daarvoor heb je een fish-eye nodig.

    Voorbeeldje:
    Last edited by Black B@ndit; 27 maart 2011, 09:32.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor dit effect?

      Een beeldvullende fish-eye zoals de 10,5 mm Nikkor.

      Groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor dit effect?

        Realiseer me nu dat een 10,5 mm Nikkor geen ingebouwde motor heeft, dus scherpstelling op D40 is dan handmatig. Gegeven de korte brandpuntsafstand is de scherptediepte wel erg groot; zou niet zo'n bezwaar hoeven zijn.

        Groet Hans.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor dit effect?

          Klopt het dat het effect van een fisheye op een fullframe sterker is dan op een cropcamera?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor dit effect?

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Klopt het dat het effect van een fisheye op een fullframe sterker is dan op een cropcamera?
            Ja en neen.

            Een klassieke fisheye van rond de 14-16mm wel

            Maar: er zijn sinds enkele jaren best een heel deel fisheyes speciaal voor crop gemaakt, waardoor dat niet meer waar hoeft te zijn.

            Bijvoorbeeld de sigma 10mm, nikkor 10.5, samyang 8.5mm etc.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor dit effect?

              Ik heb die van Samyang 8 mm , leuke lens om eens iets anders te doen hé
              altijd leuk om dit te hebben.


              of

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor dit effect?

                De Tokina variabele fish-eye is ook niet mis, gaat van 10mm naar 17mm. (maar het effekt op 17mm is wel heel wat minder natuurlijk)

                Ik herinner me ook eens ergens gelezen te hebben dat voor een fish-eye op 10mm en een gewone 10mm, dat wanneer beide op bvb f4 staan, dat de fish-eye dan een grotere dof geeft dan de gewone ? (dus 'gemakkelijker' scherp te stellen op wat je scherp wil hebben?)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor dit effect?

                  Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                  De Tokina variabele fish-eye is ook niet mis, gaat van 10mm naar 17mm. (maar het effekt op 17mm is wel heel wat minder natuurlijk)

                  Ik herinner me ook eens ergens gelezen te hebben dat voor een fish-eye op 10mm en een gewone 10mm, dat wanneer beide op bvb f4 staan, dat de fish-eye dan een grotere dof geeft dan de gewone ? (dus 'gemakkelijker' scherp te stellen op wat je scherp wil hebben?)
                  Mijn ervaring is dat het net andersom is (toch bij de samyang). ALs ik de dofcalculator gebruik, doe ik er altijd ietsje bij. Maar dat is nattevingerwerk, het zou me niets verbazen als ik er naast zou zitten. Een 10mm fisheye geeft een breder beeld dan een 'gewone' 10mm, dus zou het zeker aan de buitenkant kunnen zijn dat de dof groter is, en in het midden eventueel kleiner.
                  Last edited by Teun_2; 28 maart 2011, 17:20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor dit effect?

                    Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                    Ik herinner me ook eens ergens gelezen te hebben dat voor een fish-eye op 10mm en een gewone 10mm, dat wanneer beide op bvb f4 staan, dat de fish-eye dan een grotere dof geeft dan de gewone ? (dus 'gemakkelijker' scherp te stellen op wat je scherp wil hebben?)
                    Iets scherp krijgen met een fisheye is een minder groot probleem dan iets onscherp te krijgen met een fisheye....
                    Last edited by Keeskanon; 28 maart 2011, 20:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor dit effect?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Iets scherp krijgen met een fisheye is een minder groot probleem dan iets onscherp te krijgen met een fisheye....
                      Van zodra je onderwerp verder staat dan een meter inderdaad wel ja, maar een fisheye vraagt imho net om zo dicht mogelijk je onderwerp te benaderen, en dan is het wel een probleem.

                      Comment

                      Working...
                      X