Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie aan landingsbaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfotografie aan landingsbaan

    Eerste keer dat ik probeerde foto's te nemen 's nachts aan de luchthaven.


    Belichtingstijd: 4sec.
    ISO: 100
    F-stop: f/4


    Belichtingstijd: 4sec.
    ISO: 400
    F-stop: f/5.6

    Ik had graag wat tips gekregen om beter resultaat te krijgen. Vooral met de scherpte had ik problemen.

  • #2
    Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

    best wel leuk zo
    1ste de beste (is de derde niet dezelfde?)

    scherpstellen is altijd moeilijk bij dergelijke dingen.
    f-getal veel hoger! f8-f16 (gaat al scherper worden)
    scherpstelling op manueel en op oneindig zetten kan al iets opleveren (oneindig is platliggende 8 op de afstandsschaal van je lens)

    wel effe aanpassen 3 foto's per topic.
    en via ! mss laten verplaatsen naar fotobeoordeling transport of beginnershoek (wat je zelf wenst)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

      Er was een fout bij het plaatsen van de foto's. De foto's werden 2x geplaatst, vandaar dat er 4 foto's te zien waren. Dit heb ik onmiddelijk aangepast, maar blijkbaar was jij nog sneller met reageren

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

        Een beetje laat, maar heb je toevallig mirror lock-up gebruikt ? Dit kan je op je A580 instellen door de timer op 2 seconden te zetten .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

          licht is ook wat gelig... speel eens met je witbalans als je raw trekt
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
            licht is ook wat gelig... speel eens met je witbalans als je raw trekt
            Voor mij moet de witbalans niet altijd perfect juist zijn, ik zie liever wat sfeer in nachtfoto's. Om die reden gebruik ik zelf altijd de automatische witbalans bij nachtfoto's en concertfoto's. Ik probeer nooit om de kleuren achteraf te verbeteren, want bij dat soort foto's doe je daarmee de sfeer weg.
            Als de lampen een warmere kleurtemperatuur hebben, dan zie ik dat graag op de foto.

            Maar dat is dus mijn eigen mening, iedereen bewerkt de foto's zoals hij of zij dat het beste vindt.



            Hier zijn de tips over avond/nachtfotografie nog eens, daarmee zal je er wel uit geraken.
            De timer-functie zou ik niet gebruiken, want met zo'n timer kan je moeilijk op het juiste ogenblik afdrukken om de lichtstrepen in beeld te krijgen, een simpele afstandsbediening (draad met een schakelaartje) is hier een veel handigere oplossing. In dit geval mag de sluitertijd ook niet te lang zijn, want dan valt het effect van de lichtstrepen grotendeels weg. Zet dus het diafragma niet te ver dicht, en probeer toch de iso zo laag mogelijk te houden om ruis te vermijden (ik heb de indruk dat je camera al vrij veel ruis geeft op iso 400).

            -Zet de camera op een statief.
            -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
            -AV stand (diafragmavoorkeuze)
            -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
            -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
            -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
            -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
            -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
            -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
            -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
            -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
            -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
            -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
            -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
            -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
            -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
            Last edited by Black B@ndit; 16 april 2011, 23:36.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

              Ik vrees dat f/16 al (afhankelijk van de lens ook natuurlijk) wat klein zal zijn . Ik weet dat bij mijn 70-400 en A350 f/14 het maximum is (nog haarscherp) vooraleer diffractie zichtbaar wordt, maar f/16 is een brug te ver. De A580 heeft nog twee megapixel meer op een sensor van ruwweg dezelfde grootte, dus gaat die nog sneller 'last' krijgen van diffractie - maar de lens speelt ook een rol denk ik.

              Ik denk dat er een paar mogelijkheden zijn om vooral de tweede foto beter te krijgen:
              a) in RAW fotograferen (denk dat Tony in JPEG werkt - correct me if I'm wrong, Tony!),
              b) een lagere ISO, alhoewel ISO 400 op een A580 geen probleem zou mogen zijn,
              c) ruisonderdrukking bij lange belichtingstijden inschakelen in het menu,
              d) de belichting niet gaan 'op trekken' tijdens de nabewerking, tenzij je in RAW werkt en op een lage ISO zit.
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfotografie aan landingsbaan

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Zet dus het diafragma niet te ver dicht, en probeer toch de iso zo laag mogelijk te houden om ruis te vermijden (ik heb de indruk dat je camera al vrij veel ruis geeft op iso 400).
                De foto's zijn genomen met mijn Sony A200 ipv de A580. Simpelweg omdat ik ervoor kies mijn 18-70mm constant op de A200 te houden en de 50-500 op de A580 te laten. Dit omdat ik in het verleden al hopen foto's gehad heb met dustspots door het te snel (moeten) wisselen van lens (airshows ed). Daarom dat ik de A200 nog steeds gebruik. Dit is een beginnersmodel, misschien daardoor de al hoge ruis bij ISO 400.

                Bedankt voor de tips

                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                Ik denk dat er een paar mogelijkheden zijn om vooral de tweede foto beter te krijgen:
                a) in RAW fotograferen (denk dat Tony in JPEG werkt - correct me if I'm wrong, Tony!),
                De foto's zijn inderdaad genomen in JPEG. Heb nog nooit in RAW gewerk. Bewerking gebeurt met Photoshop CS4.

                Comment

                Working...
                X