Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terug een D90

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terug een D90

    Hoi iedereen,

    Heb sinds 2 weken een D7000 gekocht...ik fier als een gieter met mijn vrouwke op mijn eerste dag dat ik hem had een uitstap gemaakt...was mooi weer had een nieuwe camera;vrouwke was erbij..;dus wat wilt ge nog meer.

    De dag heel wat foto's genomen met mijn nieuwe D7000...bediening was vrij vlot omdat ik mijn D90 gewoon ben ging het vrij vlot met de D7000 ook.
    Was aangenaam verrast van de 100% viewvinder,de snelle AF enz...enz...

    Thuis gekomen kon ik niet snel genoeg de foto's downloaden voor het resultaat te zien....mijn mond viel open van verbijstering...bijna geen enkele foto was iet of wat scherp te noemen...plus bijna op elke foto zat een melkachtige schijn op en ze waren bijna allemaal overbelicht ook de kleuren vielen tegen......was zwaar ontgoogeld omdat ik vroeger mijn foto's met mijn D90 genomen altijd zeer mooi vond en scherp...plus zeer mooi van kleur...die spatten van het pc-scherm...was het nu wel anders...ik vond eerlijk gezegt de foto's die mijn vrouw had genomen mooier dan de mijne,en die waren met een compact genomen....ik had mijn 18-105VR gebruikt die zeer goed is op de D90. Maar nu op de D7000 moet inboeten vind ik....

    Enfin de dag erachter mijn Tamron erop gezet 17-50mm2.8F met het gedacht van mischien enige verbetering te hebben....dus die avond met mijn vrouw en ons petekind naar de kinderboerderij..redelijk wat foto's getrokken...ik moet wel zeggen dat de AF moeite had bij iets minder licht....thuis weer de foto's bekeken en was weer niet echt onder de indruk ervan...ze waren wel scherper maar de AF had er dikwijls naast gezeten ik gebruik meestal maar 1 AF-punt....plus de kleuren vond ik niet mooi,te flets....pas op waarschijnlijk zijn de kleuren nu echter dan op de D90, maar toch vond ik ze daar meer van mijn scherm spatten dan op de D7000.

    Heb ook mijn Tokina 11-16mm2.8f en mijn 70-300VR gebruikt echter wederom met niet bevredigend resultaat.....dan maar heel de middag liggen klooien met de AF-fine tuning van elke lens Gaf niet echt een beter resultaat.....compleet in paniek ben ik terug gegaan naar de dealer en mijn uitleg gedaan....kreeg een ander toestel....terug thuis direct geprobeerd maar gaf geen beter resultaat...erg spjtig vind ik dit allemaal....pas op ik breek de D7000 niet af hé....maar ik had op dat moment zo een spijt dat ik mijn D90 had wegedaan...die gaf altijd zeer mooie plaatjes met al mijn lenzen die ik heb....en nu dit...waarschijnlijk is de resolutie te hoog van de 16MP voor mijn glas....sorry dat ik dit allemaal neerpen maar het is zo...ik persoonlijk vond mijn foto's met mijn D90 beter dan die van de D7000.
    Omdat ik niet meer nodig heb...als ik nu nog investeer zal het in een betere lens zijn.

    Ik denk dat de D7000 beter glas nodig heeft om er alles uit te halen....ik heb me alvast terug een D90 gekocht en nu voor jaren.
    Al vind ik het spijtig dat ge nu terug de voordelen van de 100%viewvinder,hogere iso enz...moet missen,maar voor mij primeert nog steeds de foto die er uit komt....ik denk dat ge gewoon meer foutjes ziet die jezelf maakt bij de D7000 dan bij de D90 omdat de meer MP dit eerder laten zien...plus ook de minder kwalitatief optische lenzen worden er ook op afgestraft wat minder het geval is bij de D90
    Ik denk dat de D7000 voor mij iets te hoog gegrepen is.....en meer een Pro-camera is geworden....wat niet wil zeggen dat het een fantastisch toestel is....
    Maar de spreuk is nog altijd nooit iets weg doen waar ge tevreden van zijt...

    En please don't shoot me!!! Dit is mijn eigen ervaring...Ik wil niemand doen twijfelen om een D7000 te kopen. want het wel degelijk een goed toestel maar denk eerst na voor ge koopt of ge hem wel nodig hebt...
    En ik geef toe dat hij voor mij iets te hoog gegrepen was denk ik...En ik ben niet iemand die foto's trekt op auto-standen enz...ik werk bijna altijd met diafragma voorkeuze...of op de M-stand...


    Grtz

    Templar

    Templar
    Last edited by Templar; 26 maart 2011, 08:24.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: terug een D90

    Toch bedankt voor deze info, kan nuttig zijn voor velen !

    Comment


    • #3
      Re: terug een D90

      Was misschien interessant geweest op dezelfde foto te nemen met dezelfde lens, met de D90 en de D7000... En dat resultaat te posten.
      Sterkte zou ik zeggen, moet ni plezant zijn...
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: terug een D90

        Wat een vreemd verhaal ? naar mijn mening heb je toch redelijk goede lenzen hé,een Tokina 11-16mm2.8f is toch een toplens ? en dan die lichtsterke Tamron ?
        In ieder geval wacht ik dan zelf ook maar even om mijn D90 te vervangen.
        Wel straf dat je terug een D90 koopt ! , het heeft toch zeker niet met de instellingen te maken ?
        Stond bijvoorbeeld de kleurruimte van de D7000 niet op Adobe RGB ? want dat kan een behoorlijk verschil geven met RGB , heeft natuurlijk enkel te maken met de kleuren , maar ja ....

        Comment


        • #5
          Re: terug een D90

          :s lastige ervaring voor je, ik heb misschien een paar ideetjes voor je probleem.
          dat je beter glas voor je d7000 nodig hebt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, je hebt al zeer goede lenzen in je arsenaal!

          dat van die kleuren, je schiet waarschijnlijk jpeg hé? probeer eens wat met die picture controls te spelen . kan zeer veel uitmaken! mijn standaard staat steeds op verscherping +6 en contrast +1. neem anders eens een hoop foto's in RAW, speel wat rond in postprocessing en kijk eens hoe je die kleuren weer zoals op je d90 krijgt.

          dat probleem van de AF, daar kan ik niet veel over zeggen. heb het zelf niet voor en ik als AF-finetuning niet werkt dan weet ik ook niet veel meer. probeer misschien met het aantal AF punten te spelen in AF-c?

          overbelichting: verander eens een paar keer van metering mode per onderwerp deze foto's kan je dan later op je pc bekijken en beoordelen. het lichtmetingssysteem is volledig anders dan dat van de d90, misschien moet je je gewoonten wat aanpassen. lees anders wat rond op het internet, wel alleen serieuze bronnen, er staat heel veel bullcr@p op het internet over de d7000, staan wel wat goede oplossingen over.

          hopelijk helpt dit een beetje met je probleem

          Comment


          • #6
            Re: terug een D90

            Bedankt Thibault maar mijn D7000 is van gisteren verkocht....

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: terug een D90

              Nu doet je mij ook twijfelen om de D7000 te kopen, was dat eerst van plan, zal dan maar sparen voor de D700 of de opvolger daarvan, maar de prijs zal dan wel wat duurder zijn, ik ben ook opzoek een toestel die hoge iso aankan, vandaar dat ik eerst dacht aan de D7000,die zal ik dan maar achterwegen laten zeker.
              Ik heb nu ook een D90 en ben daar heel tevreden van alleen dat ik niet hoger dan 800 iso durf gaan

              ik vergelijk hier op deze site http://www.pixel-peeper.com/ toch veel foto, die je zelf kan kiezen met welk toestel of lens ze gemaakt zijn, misschien handig voor sommige hier


              Grts S.

              Comment


              • #8
                Re: terug een D90

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Bedankt Thibault maar mijn D7000 is van gisteren verkocht....

                Grtz

                Templar
                ow, over dat deel had ik precies heen gelezen

                Comment


                • #9
                  Re: terug een D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                  Nu doet je mij ook twijfelen om de D7000 te kopen, was dat eerst van plan, zal dan maar sparen voor de D700 of de opvolger daarvan, maar de prijs zal dan wel wat duurder zijn, ik ben ook opzoek een toestel die hoge iso aankan, vandaar dat ik eerst dacht aan de D7000,die zal ik dan maar achterwegen laten zeker.
                  Ik heb nu ook een D90 en ben daar heel tevreden van alleen dat ik niet hoger dan 800 iso durf gaan

                  ik vergelijk hier op deze site http://www.pixel-peeper.com/ toch veel foto, die je zelf kan kiezen met welk toestel of lens ze gemaakt zijn, misschien handig voor sommige hier


                  Grts S.

                  www.shooter1970.be
                  je moet daar zelf niet over twijfelen...ik breek de D7000 niet af hé...ik zeg dat hij voor mij te hoog gegrepen is...en dat ik eigenlijk nu ik het bekijk de 16MP eigenlijk niet nodig heb...ik was altijd zeer tevreden van mijn D90 geweest altijd zeer mooie foto's die iedereen mooi vond...en toen ik eerst mijn foto's zag van de D7000 was ik zwaar telleurgesteld deze camera heeft gewoon veel meer instellingen nodig om er goede foto's uit te krijgen dan de D90...ik heb hem terug verkocht en ja aan iedereen die verbaast vraagt waarom ik terug een D90 heb gekocht...omdat ik de D90 eigenlijk een TOPcamera vind waar ik altijd zeer mooie platen mee trok op reis en in familiekring enz...ik vind het erg dat nu de D7000 uit is iedereen van de daken loopt te roepen dat de D90 niet goed meer is...integendeel ik vind hem nog steeds zeer goed,ik heb hem terug gekocht samen met de 16-85VR erop en ik moet zeggen een sublieme lens,beter dan mijn 18-105VR van toen...maar als je echt wil upgraden en je bent van plan een D700 aan te schaffen zou ik daar nog wat voor sparen...

                  Als je een D7000 wil aanschaffen moet je eerst eens nadenken of je die echt nodig hebt.
                  En sorry de D90 is tot 1000iso zeker te gebruiken,je moet bij je eigen eens nagaan hoeveel foto's je trekt boven de 1600iso.

                  Heb vandeeg terug wat foto's gaan nemen met mijn D90 en ik was weer aangenaam tevreden ook van de 16-85VR...en scherp lensje.

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: terug een D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                    je moet daar zelf niet over twijfelen...ik breek de D7000 niet af hé...ik zeg dat hij voor mij te hoog gegrepen is...en dat ik eigenlijk nu ik het bekijk de 16MP eigenlijk niet nodig heb...ik was altijd zeer tevreden van mijn D90 geweest altijd zeer mooie foto's die iedereen mooi vond...en toen ik eerst mijn foto's zag van de D7000 was ik zwaar telleurgesteld deze camera heeft gewoon veel meer instellingen nodig om er goede foto's uit te krijgen dan de D90...ik heb hem terug verkocht en ja aan iedereen die verbaast vraagt waarom ik terug een D90 heb gekocht...omdat ik de D90 eigenlijk een TOPcamera vind waar ik altijd zeer mooie platen mee trok op reis en in familiekring enz...ik vind het erg dat nu de D7000 uit is iedereen van de daken loopt te roepen dat de D90 niet goed meer is...integendeel ik vind hem nog steeds zeer goed,ik heb hem terug gekocht samen met de 16-85VR erop en ik moet zeggen een sublieme lens,beter dan mijn 18-105VR van toen...maar als je echt wil upgraden en je bent van plan een D700 aan te schaffen zou ik daar nog wat voor sparen...

                    Als je een D7000 wil aanschaffen moet je eerst eens nadenken of je die echt nodig hebt.
                    En sorry de D90 is tot 1000iso zeker te gebruiken,je moet bij je eigen eens nagaan hoeveel foto's je trekt boven de 1600iso.

                    Heb vandeeg terug wat foto's gaan nemen met mijn D90 en ik was weer aangenaam tevreden ook van de 16-85VR...en scherp lensje.

                    grtz

                    Templar
                    Ik zeg niet dat je de D7000 afbreekt he,kan wel een goed toestel zijn, maar als je naar die site ga kijken http://www.pixel-peeper.com/cameras/?camera=1496 moet ik ook zeggen dat er foto's te zien zijn die niet echt scherp zijn
                    Ik ben overal zowat foto's gaan vergelijken die getrokken zijn met de D7000
                    ik zou die D7000 gebruiken voor vogels en en alles die een hoge iso verlangen.
                    Vandaar misschien toch voor de D700 gaan

                    Grts S.

                    Comment


                    • #11
                      Re: terug een D90

                      Een bericht van een gebruiker waar de camera niet doet wat hij moet doen, ofwel verkeerde instellingen gebruikt of er is daadwerkelijk iets aan de hand met de camera en men twijfelt al aan de capaciteiten van deze camera. Zelfs overweegt men om een ander type te kopen. Wat moeten we met die tientallen reviews van experts en gebruikers die deze camera juist wel als zeer goed kwalificeren en hem de lucht in prijzen. Zouden die het allemaal mis hebben?

                      Ik ben overal zowat foto's gaan vergelijken die getrokken zijn met de D7000
                      Foto’s bekijken of deze scherp zijn kan alleen maar als men weet wat de fotograaf wil uitbeelden, zijn ze genomen met een hoog diafragma of juist een laag. Wil hij water bevriezen of wil hij juist de snelheid weergeven. Het is moeilijk om zo een camera te beoordelen op scherpte.

                      Mijn ervaring is tot nu toe goed. Eigenlijk doe ik met de D7000 hetzelfde als met de Nikon D90. Ik bedoel geen aparte dingen om scherpe of goed belichte foto's te krijgen. Indien de situatie het verlangt stel ik hem in op 0.7 onderbelichten verder gebruik altijd diafragmavoorkeur. Afhankelijk van welke dof ik wil doe ik diafragmenteren en dat is het zo'n beetje. Verscherpen op +6. Af fine tuning heb ik niets mee gedaan omdat dit zich toch precies komt je kunt het er ook slechter mee maken. Voor wat betreft back of frontfocus, zijn het de objectieven of is het de camera. Een mogelijke oorzaak dat sommige camera's dit hebben kan een niet zuiver gejusteerde sensor zijn. Mijn camera is recent en voorzien van de nieuwste software ik heb geen update hoeven te doen. De hier genoemde klachten heb ik eigenlijk nog (gelukkig) niet ervaren. Vanaf het prille begin van het op de markt komen van de Nikon D7000 hoorde je weleens over deze klachten. Men zou er toch vanuit kunnen gaan dat Nikon hun controle hierop aangescherpt heeft. Al met al een vervelende situatie als men niet weet waar de oorzaak ligt of wie of wat men de schuld moet geven.

                      Een voorbeeld foto geschoten uit de hand met de Nikon 70-300 mm VR. Foto's gemaakt met het Tamron 17-50 mm 2.8 waren verder ook goed.




                      [Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                      Last edited by LesC; 28 maart 2011, 09:49. Reden: Foto achter linkje geplaatst
                      "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

                      Comment


                      • #12
                        Re: terug een D90

                        Sorry , maar ik hoop voor u dat het mijn monitor is want ik vind dit hier toch niet scherp .
                        Het kan ook zijn dat er verlies van scherpte is met verkleinen of met het naar dit forum plaatsen maar dit is toch niet 100% scherp .

                        Grtz .

                        Dirk .
                        Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                        Comment


                        • #13
                          Re: terug een D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                          Sorry , maar ik hoop voor u dat het mijn monitor is want ik vind dit hier toch niet scherp .
                          Het kan ook zijn dat er verlies van scherpte is met verkleinen of met het naar dit forum plaatsen maar dit is toch niet 100% scherp .

                          Grtz .

                          Dirk .
                          ik volg
                          Uit eigen ervaring met mijn D90 en mijn 70-300vr moet ik zeggen dat de 70-300mm vr soms zijn scherpte verliest en zeker volledig open,ik zou ook eens proberen op f8 in de plaats van f5.
                          Ben erwel heel tevreden van met heel veel licht
                          misschien dat het ook wel daar aan licht + dat je met puntmeting hebt geshoot
                          Grts S.
                          Last edited by shooter1970; 26 maart 2011, 17:26.

                          Comment


                          • #14
                            Re: terug een D90

                            Het is inderdaad een combinatie van puntmeting en scherpte diepte. De juiste instellingen kunnen een foto nog scherper maken. Dus niet de camera maarrrr, ja juist de gebruiker. Maar ik moet zeggen dat het origineel toch scherper is.Wat de scherpte aangaat van de 70-300 mm klopt volledig. Tot 200 mm retescherp ga je naar de 300 mm wordt het allemaal wat zachter.

                            Een link naar picasa met de originele foto die wel de werkelijkheid benaderd.
                            Last edited by Zwarte; 26 maart 2011, 22:20.
                            "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

                            Comment


                            • #15
                              Re: terug een D90

                              Je bent niet de enige .
                              Ik had voor de d7000 een d80. Met mijn d80 altijd haarscherpe foto's en met mijn
                              d7000 krijg ik dat niet voor elkaar. Met een statief lukt het wel, maar als ik met losse hand fotografeer, zijn de foto's op een of andere manier niet helemaal scherp.

                              Zit er zelfs over te denken om mijn d7000 te verkopen en een d90 of d300 ervoor in de plaats te nemen

                              Echt balen

                              O ja en ik fotografeer uitlsluitend raw, dus kan verder niet aan mijn instellingen liggen
                              Last edited by danielsl; 27 maart 2011, 08:52.
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X