Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

    wat denken jullie de canon of de tamron . graag had ik wat meningen daarover gehad . de tamron heeft 2.8 . is geen must maar mooi mee genomen. pak minder grooth en wat meer tele. de canon heeft dan weer is en usm. als het globaal weg alleen maar voor portret zou zijn welke zou de beste keus zijn .
    Last edited by macdevil; 26 maart 2011, 08:31. Reden: meer info

  • #2
    Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

    De Tamron is lichtsterker (f2,8), maar je moet er wel wat geluk mee hebben.
    Er zijn er die vanaf f2,8 over het hele zoombereik scherp zijn, maar de meeste beginnen toch maar scherp te worden vanaf f4 (dat was met de 28-75 die ik ooit heb gehad toch zo).
    De AF-motor van die lens is vrij traag en die maakt ook redelijk wat lawaai, en als je ze op een crop-camera wil gebruiken dan is 28mm niet altijd breed genoeg. Dat is ook de reden waarom de kitlenzen voor een crop-camera meestal op 17 of 18mm beginnen.

    De Canon heeft een goede beeldkwaliteit, en een snelle AF, maar die is minder lichtsterk. Bij niet-bewegende onderwerpen zorgt de IS wel voor een groter percentage bruikbare beelden als er wat minder licht is.

    Voor portret is de 85mm f1,8 heel erg goed, en niet zo heel duur.
    Ik weet niet welke lenzen je nu al gebruikt, maar bij een kitlens kan die 85mm een heel goede aanvulling zijn.
    Als je dus nu al een EF-S 15-85 IS gebruikt, dan zou ik eigenlijk de 85mm aanraden als aanvulling. Je kan die voor meer gebruiken dan portret, de AF is heel erg snel en dat maakt ze ook bruikbaar voor actiefotografie.
    Last edited by Black B@ndit; 26 maart 2011, 08:39.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

      Bij een lenskeuze kan je meenemen of je, als creatief middel, de scherptediepte soms beperkt. Als dat onderdeel van je fotografiestijl dan zou ik gaan voor een lichtsterke lens. De genoemde 85 mm/1.8 is dan een heel goede keuze. In mijn 'croptijd' had ik als aanvulling op mijn 17-55/2.8 IS een anon 100 m/2.0. Mooie combinaite! Voor een portretlens zou ik echter eerder de al genoemde 85 mm nemen.

      En als geld geen rol speelt, ik heb juist gewerkt met de Sigma 85 mm/1.4. Erg fraai!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

        khad het erbij moeten zetten dus doe ik het nu maar. vastbrand is geen optie. heb 50 1.8 en 70-200 L f4
        Last edited by macdevil; 26 maart 2011, 11:32.

        Comment


        • #5
          Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

          de 15/85 heeft mij aangenaam verrast
          zie
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
          mvg Wilfried

          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

          Comment


          • #6
            Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

            Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
            de 15/85 heeft mij aangenaam verrast
            zie
            http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ma-358766.html
            ja kdenk dat ik voor de 15-85 ga, nog een weekske rondneuzen naar een 2dehands en als ik niks vindt zal het een nieuwe worden

            Comment


            • #7
              Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

              Ik vraag me af waarom je de twee vergelijkt.

              De Canon is een croplens, de Tamron oorspronkelijk voor full-frame.
              De Canon heeft zoombereik over lichtsterkte, Tamron omgekeerd.
              De Canon heeft beeldstabilisatie, de Tamron niet...
              De Canon kan de enige lens zijn die je ooit nodig zult hebben, de Tamron wil je wellicht aanvullen met een ultragroothoek.

              Als het je om kostenbesparing gaat moet je ook eens de Sigma 17-70 (de nieuwe met OS en HSM) of de Sigma 17-50 2.8 IS bekijken.

              Comment


              • #8
                Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

                Hallo,

                Moest je nog op zoek zijn naar de 15-85 IS USM, ik verkoop de mijne voor startprijs van 400 euro met zonnekap en UV filter.

                Ik stap nu over naar de canon 17-55 f2.8.

                Hier heb je de aanbieding:


                Groeten,
                Jan

                Comment


                • #9
                  Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

                  de tamron is een van de beste onder 1000€ objectieven in standaard zoom bereik en laat veel merk objectievekes in de kou staan. Gebruik deze al 4 of 5 jaar zowel op APS als op 25mp FF. Goed contrast, scherp, mooie kleuren, weinig vignetting en vervorming
                  Als je goede beeldkwaliteit wenst voor betaalbare prijs.

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

                    Ik heb op mijn digitale camera een 15-85 staan, en die staat er bijna altijd op.
                    Ik kwam van een kitlens (destijds gekocht bij een analoge eos) en ben zeer tevreden met wat ik nu van beeldkwaliteit krijg, in die mate dat ik absoluut geen spijt heb van de aankoop en niet de drang heb te zoeken naar een "nog betere" lens.
                    Het bereik vind ik voor mij ideaal, gaande van landschappen tot portret.
                    Ik moet er wel bijzeggen dat ik ook een 50mm 1.8 heb, dus in geval van nood zet ik die op mijn digitale camera. Maar op mijn digitale camera fotografeer ik 95% van de tijd onderwerpen waarbij ik toekom met de lichtsterkte van de 15-85.

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 15-85 is usm/tamron 28-75 xr di

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      de tamron is een van de beste onder 1000€ objectieven in standaard zoom bereik en laat veel merk objectievekes in de kou staan. Gebruik deze al 4 of 5 jaar zowel op APS als op 25mp FF. Goed contrast, scherp, mooie kleuren, weinig vignetting en vervorming
                      Als je goede beeldkwaliteit wenst voor betaalbare prijs.
                      Ik ben voor mijn analoge eos op zoek naar een lichtsterkere breedhoeklens en daarvoor kijk ik ook naar die tamron 28-75 2.8. Deze zal ook wel gebruikt worden op mijn digitale cropcamera, maar veel, veel minder, het is vooral met de analoge dat ik wat extra lichtsterkte nodig heb.
                      Eigenlijk was ik eerst aan het kijken naar primes (35mm 2.0, 28 1.8), maar zag plots de tamron en ik vroeg me nu af hoe die tamron staat tov deze primes qua beeldkwaliteit (mijn 50 1.8 gebruik ik meestal op 2.8...al is het altijd wel interessant om naar 1.8 te kunnen wanneer gewenst).

                      Comment

                      Working...
                      X