Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro en statief?

    Altijd zeker?
    Heb me vanmiddag een uurtje aan macroprobeersels gewaagd maar ik voelde me al in het zoekerbeeld een parkinsonpatient... De foto's moet ik nog op de mac zetten maar ik vrees voor de scherpte...
    Voldoet een rijstzak voor laagbijdegronds werk?
    Nog tips?

  • #2
    Re: macro en statief?

    Daar heb'k geen ervaring mee.

    Langs de andere kant, mijn manfrotto statief, welke tot bijna tegen de grond kan gaan doet dit zeer goed.

    greetz

    Comment


    • #3
      Re: macro en statief?

      welk statief van manfrotto gebruik je?
      Canon 60D + 18-55kitlens + 100mm USM 2.8 Macro
      Flickr: http://www.flickr.com/photos/nibbels/

      Comment


      • #4
        Re: macro en statief?

        Oorspronkelijk geplaatst door nibbels Bekijk bericht
        welk statief van manfrotto gebruik je?
        055xprob

        Comment


        • #5
          Re: macro en statief?

          Ik doe nooit macro zonder statief, of draadontspanner. Maar bezint eer ge begint want als je degelijk materiaal wil, ga je je al snel in de kosten werken.
          Maar laat ons zeggen dat een rijstzakje of bonenzakje al wonderen doet hoor!
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: macro en statief?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
            Ik doe nooit macro zonder statief, of draadontspanner. Maar bezint eer ge begint want als je degelijk materiaal wil, ga je je al snel in de kosten werken.
            Maar laat ons zeggen dat een rijstzakje of bonenzakje al wonderen doet hoor!
            Fotografie? Kosten?
            Ach, ik verjaar nog wel eens zeker, mag iedereen fijn samenleggen.
            Nu nog uitzoeken waaraan. En tot dan een zak en een ladder mee de tuin in .

            Comment


            • #7
              Re: macro en statief?

              Oorspronkelijk geplaatst door videe Bekijk bericht
              055xprob
              Prima statief. Gebruik ik samen met een 327RC2 ook van Manfrotto.
              Zeer tevreden.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: macro en statief?

                Ik heb nog nooit een statief gebruikt voor macro buitenshuis... ik heb er één maar 't is ondoenbaar om het te gebruiken. Het beestje of bloempje dat je net wil hebben zit/staat doorgaans op een plaats waar je je objectief niet kunt neerzetten en tegen de tijd dat je het geplaatst hebt is het insect al lang weg. Gewoon uit de hand, oefening baart kunst! Zo'n rijst- of bonenzakje kan wel helpen om laag bij de grond te fotograferen (paddenstoelen en dergelijks meer).

                Binnenshuis in een studio-omgeving is het anders, daar kan een statief heel handig zijn (of een stapel boeken).

                Jean Pierre
                Jean Pierre.

                Comment


                • #9
                  Re: macro en statief?

                  Ik vind een statief ook onhandig voor macro, laat mij maar lekker op mijn buik liggen...
                  Foto's Natuur
                  Foto's Mensen

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro en statief?

                    bij macro fotografie is een statief zeker nodig
                    je kan wel zonder statief proberen maar meestal zijn je foto's toch niet zo scherp zoals je ze zou willen
                    zelf heb ik pas een manfrotto 785B aangekocht omdat deze klein en handig is door z'n balhoofd (snel wendbaar)
                    je kan hem ook helemaal tot op de grond openklappen
                    een van de reden waarom ik toch doorgebeten heb op de prijs(89,99€)
                    gedaan met de geklungen met het rijstzakje waar je toestel niet altijd stabiel op staat
                    of niet juist de positie kan aanmenen die je wil

                    werk ook altijd met de zelfontspanner van mijn toestel wat de scherpte van de foto's zeker ten goede komt
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro en statief?

                      Die zelfontspanner is een goede tip!
                      Als ik het bloempje in de zoeker al zie bewegen (omdat ik, liggend plat op de buik en al, blijkbaar niet stil genoeg lig, ook al houd ik mijn adem in) dan denk ik inderdaad niet dat die foto haarscherp wordt. Zeker niet als ik wat diafragmeer.
                      Lukt wel als ik op f5 zit, maar dan heb ik wel erg weinig DOF met de macrolens.
                      Ben nu mijn foto's van vandaag aan het bekijken, er zitten er maar een paar min of meer goede bij en niks waar ik echt helemaal tevreden over ben.

                      Ik vind het ook supermoeilijk om juist scherp te stellen, dat scherpstelpunt lijkt ineens zo groot in de zoeker en beweegt zo'n beetje... gelukkig zat het oefenspinnetje goed stil, maar misschien moet ik een grotere spin zoeken om te oefenen met mikken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro en statief?

                        Ach, het hangt af van de situatie hé. Ik kies mijn omstandigheden meestal zo dat ik op statief kan (en moet!) werken aan sluitertijden tussen 1" en 1/50: 's ochtends vroeg in weinig licht. Anderzijds, uit de hand lukt ook wel als je je sluitertijden maar kort genoeg houdt.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro en statief?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                          Fotografie? Kosten?
                          Ach, ik verjaar nog wel eens zeker, mag iedereen fijn samenleggen.
                          Nu nog uitzoeken waaraan. En tot dan een zak en een ladder mee de tuin in .
                          Macrofotografie is nu niet bepaald de duurste tak van fotografie.

                          Een instapdslr en 1 goeie macrolens (of 2) volstaan meestal wel.

                          Een draadontspanner kost 20 euro en een beanbag ook zoiets.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: macro en statief?

                            Als ik lees in uw " openbaar profiel " onder camera : geen !! hoe maak je dan die macro"s. Enfin ik maak de mijne met een macro lens 105mm f4 van nikon ( dertig jaar oud en doet het nog altijd op D300 alsook D700 ) uit de hand en zonder flits .Juist zien dat je snelheid hoog genoeg is ( iso omhoog en op f11 ) . Voor op de grond heb je anders niets nodig tenzij die beeft natuurlijk en een paar flinke stabiele handjes.Laat die zak maar thuis alsook het statief !!.Tenzij je een sherpa inde buurt hebt om alles te sjouwen . Voor die wat hoger van de grond houd je die met je linker hand vast ( wind problemen ) en met de rechter je fototoestel . De handmatige focus stel vooraf in en als je zelf met je lichaam voor of achter beweegt tot je merkt dat de focus o.k. is druk je af .Dat staat in geen enkele cursus geloof me , anders verkopen ze geen statieven , wat ben je er anders mee als het blijft waaien . Zo maak ik deze al 35 jaar .

                            met beleefde groeten en succes.
                            Nikon D 750 + D 700 + veel Nikon glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: macro en statief?

                              Ik wordt altijd kregelig als ik dergelijke ondoordachte reacties als hierboven lees: een statief is écht wel handig in situaties met weinig licht. Ik maak scherpe foto's aan sluitertijden tegen de seconde; je mag nog zo'n stabiele handjes hebben, dat lukt je niet.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X