Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zaalvoetbaltoernooi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zaalvoetbaltoernooi

    Over 2 maanden zou ik weer een zaalvoetbaltoernooi fotograferen.
    Vorig jaar was ik niet weg van mijn resultaten.
    Informatie ingewonnen.
    Advies was gebruik Canon Mark III met Canon 70-200 2.8 L IS.
    Diafragma 2.8 ,sluitertijd 1/500 sec.
    Ga in het midden van de zaal staan en stel ISO zo danig in voor juiste belichting en servo focus, focuspunt in het midden.
    Geen flits gebruiken. ISO kan wel 1600 zijn.
    Beeldstabilisatie uitzetten voor sneller focussen.
    De lens heeft 2 beeldstabilisatie mogelijkheden ,horizontaal en vertikaal.
    Ik kan overal langs de lijnen lopen.
    Beter op tribune gaan zitten?
    Toch (draadloos) flitsen?
    Kan iemand mij verder nog zinvol commentaar geven.
    Gebruikte vorig jaar Canon 50D met Canon 17-55 2.8 IS.

    Alvast bedankt voor bruikbare reacties.

    @@dg

    Aantal reacties nul.

    Waarschijnlijk werkt niemand met deze combinatie ???
    Last edited by aadg; 26 maart 2011, 20:13. Reden: Geen enkele reactie

  • #2
    Re: Zaalvoetbaltoernooi

    Als het licht overal hetzelfde is, dan kan je de camera manueel instellen. Maar in de meeste zalen komt er toch nog daglicht binnen (als het buiten nog licht is natuurlijk), en dan komt er niet de hele tijd even veel licht door de ramen (er kan wel eens een wolkje voor de zon waaien).

    Zet de camera in de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma volledig open.
    Op die manier heb je bij elke iso-waarde meteen de kortst mogelijke sluitertijd, pas dan de iso aan tot de sluitertijd kort genoeg is, en je kan beginnen met foto's te maken.
    Op die manier maak ik ook concertfoto's.
    In de manuele stand moet je dus altijd de belichting in het oog houden, in de diafragmavoorkeuzestand past de camera zelf de sluitertijd aan om de belichting te corrigeren. Het is soms wel nodig om de belichtingscompensatie aan te passen, maak een paar testfoto's en bekijk dan het histogram van die foto's. Aan de hand daarvan pas je dan de belichtingscompensatie aan.

    Als er echt heel weinig licht is, dan kom je er met een f2,8 lens zelfs niet om de sluitertijd kort genoeg te krijgen. De iso moet dan zo hoog dat je teveel ruis krijgt.
    In dat geval zal je met nog lichtsterkere lenzen (primes) moeten werken.
    Ik weet niet of je de oude of de nieuwe 70-200 f2,8 gebruikt, de oude versie is op f2,8 wel aan de softe kant waardoor de foto's nooit echt scherp worden, daar presteert de nieuwe véél beter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X