Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek tips

    Binnenkort zal m'n nieuwe aanwinst arriveren en zal ik er bijna direct mee voor de leeuwen gegooid worden op reis in Chicago. Het gaat om Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens die ik besteld heb.

    Ikzelf heb m'n eerste DSLR sinds januari en veel geschoten met de 18-55mm lens en weet ik al zowat wat te verwachten.

    Zijn er DO's en DON't voor groothoeklenzen? Eventueel specifiek voor bovenstaande lens? Eventueel tutorials. Leuke dingen die je er mee kan doen?

    Bedoeling is om snel aan te slag te kunnen op basis van de informatie die ik hier opgedaan heb.

    Je vraagt je wsl af waarom ik dan een groothoek gekocht heb. Heb 2 keer urbex geschoten (zie flickr) en heb vaak gevloekt 'Dju had ik maar meer mm om dingen vanop korte afstand volledig in beeld te brengen. Korte afstand door beperking van de kamer (muren )



    Alvast bedankt
    flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

  • #2
    Re: groothoek tips

    Oorspronkelijk geplaatst door davy1982 Bekijk bericht
    Binnenkort zal m'n nieuwe aanwinst arriveren en zal ik er bijna direct mee voor de leeuwen gegooid worden op reis in Chicago. Het gaat om Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Lens die ik besteld heb.

    Ikzelf heb m'n eerste DSLR sinds januari en veel geschoten met de 18-55mm lens en weet ik al zowat wat te verwachten.

    Zijn er DO's en DON't voor groothoeklenzen? Eventueel specifiek voor bovenstaande lens? Eventueel tutorials. Leuke dingen die je er mee kan doen?

    Bedoeling is om snel aan te slag te kunnen op basis van de informatie die ik hier opgedaan heb.

    Je vraagt je wsl af waarom ik dan een groothoek gekocht heb. Heb 2 keer urbex geschoten (zie flickr) en heb vaak gevloekt 'Dju had ik maar meer mm om dingen vanop korte afstand volledig in beeld te brengen. Korte afstand door beperking van de kamer (muren )



    Alvast bedankt
    Heb zojuist jou flickr-account eens overlopen en ik denk dat deze lens in goeie handen zal vallen . Uitproberen zou ik zeggen.
    Het enige nadeel is de vertekening als je bvb je toestel kantelt, maar dit is bij alle supergroothoeken zo. Maar soms kan dit juist de foto speciaal maken.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: groothoek tips

      vertekening heeft niets met groothoeken te maken maar met standpunten.

      dichtbij komen is de truc als je t mij vraagt
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: groothoek tips

        Oorspronkelijk geplaatst door davy1982 Bekijk bericht
        Zijn er DO's en DON't voor groothoeklenzen?
        Get real close ! Zorg dat er iets interessants in de voorgrond staat, en ga er dichtbij staan, anders riskeer je veel fotos te maken waarop alles petieterig klein en ver weg is. Groothoeklenzen zorgen ervoor dat afstanden veel groter worden weergegeven dan de werkelijkheid, alles wat verder weg is, wordt dus snel klein in het beeld.
        Maak gebruik van de convergentie, een breedhoek trekt alle lijnen naar 1 punt, dat brengt dynamiek in het beeld.
        Last edited by dleemans; 23 maart 2011, 20:28.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: groothoek tips

          Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties!

          Get close

          't Zal wat experimenteren worden anyway. Heb echter niet de luxe om die op voorhand uit te proberen. Arrival lens/depart states situatie. (min of meer)

          Probleem is het aanvoelen wanneer ik best de widezoom hanteer en wanneer de 18-55. Hopelijk heeft de vriendin wat geduld Zal dat wel snel aanvoelen zeker als ik door de lens kijk?

          Panorama: zo veel mogelijk mm's gebruiken als mogelijk lees ik ook? > petieterig

          Wat is er over het algemeen beter(of is dit persoonlijke voorkeur?)

          Een gebouw van dichterbij trekken met groter hoek (bv 14mm) , of iets verder maar dan met bv 20mm. Of hoort dit ook bij de tip 'Get close'?

          Nog een klein vraagje bij het wisselen van objectieven. Momenteel is dat wat sukkelen.

          => camera vasthouden zonder objectief (probeer die naar beneden te houden) terwijl met m'n andere hand die dop erop te draaien terwijl ik dit ook naar beneden probeer te houden?? Ik veronderstel dat beide delen gevoelig voor stof zijn??
          flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

          Comment


          • #6
            Re: groothoek tips

            Oorspronkelijk geplaatst door davy1982 Bekijk bericht
            Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties!

            Get close

            't Zal wat experimenteren worden anyway. Heb echter niet de luxe om die op voorhand uit te proberen. Arrival lens/depart states situatie. (min of meer)

            Probleem is het aanvoelen wanneer ik best de widezoom hanteer en wanneer de 18-55. Hopelijk heeft de vriendin wat geduld Zal dat wel snel aanvoelen zeker als ik door de lens kijk?

            Panorama: zo veel mogelijk mm's gebruiken als mogelijk lees ik ook? > petieterig

            Wat is er over het algemeen beter(of is dit persoonlijke voorkeur?)

            Een gebouw van dichterbij trekken met groter hoek (bv 14mm) , of iets verder maar dan met bv 20mm. Of hoort dit ook bij de tip 'Get close'?

            Nog een klein vraagje bij het wisselen van objectieven. Momenteel is dat wat sukkelen.

            => camera vasthouden zonder objectief (probeer die naar beneden te houden) terwijl met m'n andere hand die dop erop te draaien terwijl ik dit ook naar beneden probeer te houden?? Ik veronderstel dat beide delen gevoelig voor stof zijn??
            Vriendin wat laten helpen.Je geeft haar de nieuwe lens, je doet het achterdekseltje van de lens er af en houd dit zelf vast. Dan doe je de lens van de camera en geef die aan je vriendin, neem de nieuwe lens en geef haar dan in de vrije hand het dekseltje. Kan meteen het dekseltje opsteken samen met het voorste en de lens wegstoppen. Ondertussen steek jij de nieuwe lens op je body.
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #7
              Re: groothoek tips

              Deze vond ik wel interessant toen ik mijn 10-22 kocht.



              Mario

              Comment


              • #8
                Re: groothoek tips

                Ultrawides are not for "getting it all in."

                Bedankt!
                flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: groothoek tips

                  Een draadje van mij van 2008, maar lees vooral de reactie van RUPSELKOPKE
                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoek tips

                    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    een breedhoek trekt alle lijnen naar 1 punt, dat brengt dynamiek in het beeld.
                    dat doet mijn oog, mijn standaardlens en telelens ook. Perspectiefwerking heeft niets met brandpunten te maken.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoek tips

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Een draadje van mij van 2008, maar lees vooral de reactie van RUPSELKOPKE
                      http://forum.belgiumdigital.com/f35/...wa-220981.html
                      Les, bedankt voor dit draadje.
                      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoek tips

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Een draadje van mij van 2008, maar lees vooral de reactie van RUPSELKOPKE
                        http://forum.belgiumdigital.com/f35/...wa-220981.html
                        Dit is inderdaad een heel nuttige - bedankt!
                        Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoek tips

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          dat doet mijn oog, mijn standaardlens en telelens ook. Perspectiefwerking heeft niets met brandpunten te maken.
                          Yep, maar bij een UWA is het effect veel sterker.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoek tips

                            bedankt voor de info. Dit zal me al een aantal slechte foto's besparen
                            flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoek tips

                              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                              Yep, maar bij een UWA is het effect veel sterker.
                              leg uit. Het standpunt doet de verticalen een bepaald aantal graden overhellen. Die hoek is afhankelijk van het standpunt, hoe kan dat dan bij een bredere lens sterker zijn?
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X