Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Matglas EOS 500D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Matglas EOS 500D

    Hallo,

    Heb door eigen geklungel het matglas van mijn EOS 500D bekrast. Heb her en der al gelezen dat je dit op zich gemakkelijk zelf kan vervangen.
    Is dit aan te raden of breng ik het toestel beter binnen?

    Weet er soms iemand welk type matglas (productcode of benaming) er standaard in een 500D zit?

    Alvast bedankt voor jullie reacties...

    Jurgen

  • #2
    Re: Matglas EOS 500D

    Normaal vind je die gegevens in je gebruikershandleiding terug. In principe kun je dat inderdaad zelf vervangen, maar als je spreekt van "door eigen geklungel", zou ik het misschien ditmaal aan de vakman overlaten. Enfin, mijn gedachte, hé!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Matglas EOS 500D

      Zelf het matglas vervangen is niet voorzien bij een 500D.
      Evenwel vind je hier (klik) een handleiding hoe je het zelf kunt doen.
      PS: Raak nooit het matglas aan met de blote vingers.
      Een origineel matglas zal waarschijnlijk te bestellen zijn bij uw fotowinkel.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Matglas EOS 500D

        Oorspronkelijk geplaatst door jdetaeye Bekijk bericht
        Hallo,

        Heb door eigen geklungel het matglas van mijn EOS 500D bekrast. Heb her en der al gelezen dat je dit op zich gemakkelijk zelf kan vervangen.
        Is dit aan te raden of breng ik het toestel beter binnen?

        Weet er soms iemand welk type matglas (productcode of benaming) er standaard in een 500D zit?
        Jobke voor een service-center (Rofra ?) want zelf moet je dat op een xxxD niet doen. Een XXD of een XD is daar voor voorzien. Meteen één van de voordelen om een hogere serie body te hebben.

        Comment


        • #5
          Re: Matglas EOS 500D

          Bedankt voor jullie reacties. Gisteren opgestuurd naar Rofa met dank aan dit forum, samen met sensor reinigen zou het minder dan 40 Euro kosten, kan ik best mee leven

          Comment


          • #6
            Re: Matglas EOS 500D

            Da's echt niet te gek. Houd ons op de hoogte, zo je wil, hoelang de camera wegblijft, en of je tevreden bent van de geleverde service.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Matglas EOS 500D

              Camera terug sinds gisteren, niet 100% tevreden.

              De snelheid van de service was in orde:
              Vrijdagnamiddag verstuurd met de post
              Maandagnamiddag bevestiging dat pakketje was aangekomen.
              Dinsdagvoormiddag factuur via mail, betaald via overschrijving.
              Donderdagvoormiddag pakje al terug.

              Factuur was uiteindelijk € 52,60, kan ik wel inkomen met de verzending bij.

              Kwaliteit van de service:
              matglas vervangen, ok
              foto genomen: kleine vlekjes onderaan de foto, sensor dus niet goed gereinigd

              Nu staat er op de factuur wel dat er 3 maanden garantie is op de herstelling.
              Ben nu aan het twijfelen of ik hem nog eens terug zou sturen, maar dan zal ik terug verzendkosten moeten betalen... ofwel tracht ik de sensor zelf eens te reinigen, maar dan zal ik ook het juiste materiaal moeten aanschaffen.

              Comment


              • #8
                Re: Matglas EOS 500D

                Ik denk niet dat ik het toestel terug zou sturen voor een sensorvlek; vrees dat je dan weer voor transportkosten mag opdraaien. Zelf de nodige spullen aanschaffen, of ergens naar een lokale fotoboer die het "tegen een prijsje" doet?
                D'er is pas nog deze draad van start gegaan; daarin misschien enkele nuttige tips:
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Matglas EOS 500D

                  Eigenlijk is dat toch van de pot gerukt. Je vraagt de sensor te reinigen. Ze doen het niet goed en in je garantieperiode draai je dan toch op voor de verzendingskosten om ze iets te laten doen dat ze de eerste keer zelf verprutst hebben.
                  Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                  Comment

                  Working...
                  X