Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnende fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnende fotograaf

    Hallo foto fanaten,

    Onlangs ben ik secretaris geworden van een natuurvereniging. Hierbij zou ik een website willen opstarten en documenteren met digitale foto's.
    Daarvoor ben ik op zoek naar een degelijk toestel waarbij in zeer in detail kan foto's trekken.vb meedraden van bloemen, ...
    Een kennis van mij raad me de NIKON D5000 aan. 18-55 en 55-200 lens.
    Kunnen jullie me raadgeven want collega's zeggen me dat er nog andere toestellen bestaan die even goed zijn.

    Thx voor alle info


    Ligulas

  • #2
    Re: Beginnende fotograaf

    het zal vooral de lens zijn die je kiest die zal bepalen of die meeldraden er goed uit zien...

    die d5000 met een f2.8 micro objectief zal erg mooie macrofoto's kunnen maken
    met een goedkoper sigma lens met close up mogelijkheden een pak minder
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: Beginnende fotograaf

      De body is niet het belangrijkste. Het gaat om het objectief, zeker als je foto's wilt maken van de onderwerpen die jij noemt. In die zin ben ik het ook eens met de opmerking van Aeri. Dat de Sigma's goedkoper zijn dan de Nikons ook nog wel maar dat ze een pak minder presteren is lichtelijk overdreven. Bijna elke macro lens (nikkor, sigma tamron of tokina zijn goed. En ja de ene is wat beter dan de andere maar de verschillen zijn niet zo groot.)

      Kijk eens hier Daar kun je lezen over camera's en objectieven. (Tip: kijk eens naar de Sigma 150 mm f2.8 macro.)
      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: Beginnende fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
        het zal vooral de lens zijn die je kiest die zal bepalen of die meeldraden er goed uit zien...

        die d5000 met een f2.8 micro objectief zal erg mooie macrofoto's kunnen maken
        met een goedkoper sigma lens met close up mogelijkheden een pak minder
        Een 2.8 micro objectief is niet bepaald wat iedere beginner moet proberen hé...
        Is ook helemaal niet nodig want bij macro ga je meestal op een hogere f-stop(kleiner diafragma) werken. Wil je 1:1 kunnen fotograferen, of wil je gewoon mooie foto's van bloemen nemen? Een 50mm 1.8 bij de body, en een setje extensionrings met contacten en een goede flash, geeft voor dezelfde prijs een veel breder inzetbare combinatie. Bekijk vooral even wat je vooral wil gaan doen. Indien je eerder vogels wil fotograferen, heb je al wat langere focus nodig, wil je panorama's van landschappen nemen, ga je een breedhoek(18-55 kitlens) nodig hebben.

        En vergeet een goed statief niet.... Zo zie je maar dat het veel geld kan gaan kosten wanneer je maar wat koopt. Dus zie eerst even wat je eraan wil/kan gaan uitgeven, en zie dan wat er mogelijk is met een dergelijk budget! Veel succes ermee!
        http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
        Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

        Comment


        • #5
          Re: Beginnende fotograaf

          Hier een artikel over macrolenzen.

          Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Beginnende fotograaf

            Aangezien dergelijke fotografie vooral eisen stelt aan de lens, overweeg zeker een tweedehands body.

            http://forum.belgiumdigital.com/f11/...dy-354886.html

            L.
            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Re: Beginnende fotograaf

              ale , vooruit zal mij ook lanceren , ben ook maar een amateur en juist een nikon aangeschaft met lens nikon 18-50 en tamron 70-300 nu lees ik hier sluiertijd , diafragma , voor mij is dit allemaal een beetje chinees he , kan of wil mij iemand zeggen waarom dit zo belangrijk is aub ? groetjes sandra

              Comment


              • #8
                Re: Beginnende fotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door david en sandra Bekijk bericht
                ale , vooruit zal mij ook lanceren , ben ook maar een amateur en juist een nikon aangeschaft met lens nikon 18-50 en tamron 70-300 nu lees ik hier sluiertijd , diafragma , voor mij is dit allemaal een beetje chinees he , kan of wil mij iemand zeggen waarom dit zo belangrijk is aub ? groetjes sandra
                klik hier....
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnende fotograaf

                  Hallo,
                  Ik ben Hedwige.

                  Ik ben redelijk gefascineerd door fotografie. Ik vind het écht mooi en ik erger er me blauw aan als ik iets zie dat ik wil fotograferen. Want ik weet: Ik kan het fotograferen, maar zonder echt goede kwaliteit, waardoor alle 'harmonie' wegvalt.

                  Vrienden rondom me kennen ook niets van professionele camera 's,
                  daarom dat ik een forum op zocht voor fotografie.
                  Kan iemand me helpen met een camera te zoeken?
                  Ik heb enkele voorkeuren:
                  Nikon
                  + extra Lens (details van die lens weet ik niet aangezien ik écht nieuw ben hier in)
                  + Hij moet kleine opnames kunnen maken
                  De prijs kan tot 1.000 euro, mag er ook iets boven zijn natuurlijk.

                  Groetjes & hopelijk kunnen jullie mij helpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnende fotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door david en sandra Bekijk bericht
                    ale , vooruit zal mij ook lanceren , ben ook maar een amateur en juist een nikon aangeschaft met lens nikon 18-50 en tamron 70-300 nu lees ik hier sluiertijd , diafragma , voor mij is dit allemaal een beetje chinees he , kan of wil mij iemand zeggen waarom dit zo belangrijk is aub ? groetjes sandra
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wiesjuu Bekijk bericht
                    Hallo,
                    Ik ben Hedwige.

                    Ik ben redelijk gefascineerd door fotografie. Ik vind het écht mooi en ik erger er me blauw aan als ik iets zie dat ik wil fotograferen. Want ik weet: Ik kan het fotograferen, maar zonder echt goede kwaliteit, waardoor alle 'harmonie' wegvalt.
                    ....

                    Groetjes & hopelijk kunnen jullie mij helpen
                    waarom gijzelen jullie een draadje van een ander? je kan gratis je eigen draadje opstarten... Dit draadje was nog niet eens afgelopen...


                    on topic: koop een instapcamera en kitlens... zoek daarnaast nog naar een macrolens...
                    alle bestaande macro lenzen zijn goed, let wel dat je een 1:1 verhouding koopt.
                    Voor bloemen en planten heb je met een goedkopere 60mm, 90mm of 105mm genoeg...
                    sigma, nikon, tamron
                    Last edited by d_oracle; 24 maart 2011, 21:09.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnende fotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      waarom gijzelen jullie een draadje van een ander? je kan gratis je eigen draadje opstarten... Dit draadje was nog niet eens afgelopen...


                      on topic: koop een instapcamera en kitlens... zoek daarnaast nog naar een macrolens...
                      alle bestaande macro lenzen zijn goed, let wel dat je een 1:1 verhouding koopt.
                      Voor bloemen en planten heb je met een goedkopere 60mm, 90mm of 105mm genoeg...
                      sigma, nikon, tamron


                      dit is de camera die me momenteel het meest interesseert, maar ik weet gewoon niet of hij goed is :S
                      Wat voor lens kun je daar op zetten?
                      Welke andere accessoires zou ik er op zetten?
                      Ik ga nog enkel domme vragen stellen :
                      Zit er een handleiding bij?
                      Zit er zo 'n (weet de benaming niet) 'touw' bij dat je aan de camera kan bevestigen zodat je de camera rond je nek kan hangen?
                      Hoeveel GB geheugenkaart neem ik het best?
                      Grtjs Hedwige
                      Last edited by Guest27; 24 maart 2011, 19:47.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnende fotograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wiesjuu Bekijk bericht
                        http://www.fotokonijnenberg.be/produ...7000-body.html
                        1. dit is de camera die me momenteel het meest interesseert, maar ik weet gewoon niet of hij goed is :S
                        2. Wat voor lens kun je daar op zetten?
                        3. Welke andere accessoires zou ik er op zetten?
                        Ik ga nog enkel domme vragen stellen :
                        4. Zit er een handleiding bij?
                        5. Zit er zo 'n (weet de benaming niet) 'touw' bij dat je aan de camera kan bevestigen zodat je de camera rond je nek kan hangen?
                        6. Hoeveel GB geheugenkaart neem ik het best?
                        Grtjs Hedwige
                        1. De D7000 is de laatste nieuwe camera van nikon en een zéér goed toestel (zeker voor een beginner).
                        2. alle lenzen die je nodig hebt
                        3. hangt af wat je wil doen
                        4. ja
                        5. ja er zit een strap bij
                        6. 8 GB is voldoende ( een extra kaartje kan nooit kwaad).
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnende fotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door david en sandra Bekijk bericht
                          ale , vooruit zal mij ook lanceren , ben ook maar een amateur en juist een nikon aangeschaft met lens nikon 18-50 en tamron 70-300 nu lees ik hier sluiertijd , diafragma , voor mij is dit allemaal een beetje chinees he , kan of wil mij iemand zeggen waarom dit zo belangrijk is aub ? groetjes sandra
                          Sluitertijd, diafragma, iso en witbalans zijn de belangrijkste parameters van een fototoestel.

                          De combinatie van bovenstaande bepaald de belichting en uitzicht van je foto.

                          Beschouw het als de bloem, boter, gist en baktijd nodig voor het maken van een brood
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnende fotograaf

                            Kijk, ik wil hier niet de doemdenker zijn, maar ik heb dit al zo dikwijls gezien ... het is niet omdat je een dslr koopt dat je ineens foto's kunt maken hé, zelfs niet met de beste lenzen.

                            Je gaat ook nog eens een site opzetten om die dan als portfolio voor je club te gebruiken ... het is allemaal niet zo simpel hé. Ik heb vorige week nog de vraag van een model gehad : ik wil een site om mijn foto's op te zetten en zo geld wil verdienen ... zo werkte het niet hé.

                            Nu on topic, volgens mij zal eender welke huidige dslr zeker goed genoeg zijn, zet er een 50mm 1.8 lens op en koop je een degelijk statief en een draadontspanner ... klaar !

                            Ik heb met mijn oude 350D met 50mm 1.8 'plastic fantastic' op een Walimex statief van 100 Euro met Canon draadontspanner al duizenden product foto's voor online presentatie gemaakt ... je hebt echt geen 5dII met 100mm L IS macro lens op een Carbon statief hiervoor nodig hoor, dus gewoon de basis kopen en beginnen ... en véél ervaring opdoen, dat is wat telt.

                            Heb het al dikwijls gezegd, iedereen kan snapshots maken ... sommigen kunnen ook foto's maken (en ik leer nog elke dag bij hoor, iets wat elke iets of wat zichzelf relativerende fotograaf ook zal toegeven)

                            Ik ben in elk geval zeer benieuwd naar de lancering van je website met je eerste foto's, vergeet zeker geen link te posten hier als het zover is ... kan je me bewijzen dat ik de bal volledig mis geslagen heb in het begin van mijn post hier

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnende fotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door ligulas Bekijk bericht
                              Hallo foto fanaten,
                              Hallo Ligulas.....bent U er nog!
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X