Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoge sluitertijden (sync)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoge sluitertijden (sync)

    Beste,

    Stel, je wilt op een zonnige dag vol open schieten met je lens, pak als voorbeeld F2,8.
    Dan loop je dus tegen een probleem aan dat je sluitertijd gewoon niet snel genoeg kan zijn (of dat je je flitser niet genoeg kunt terugdraaien).

    Nu is dit op te lossen door bijvoorbeeld een SB 900 of 50Bex te monteren op de camera en die op hyper sync speed te zetten MAAR hoe werkt dit met strobist?

    Ik had gelezen dat pocketwizards je toelaten te syncen op eender welke sluitersnelheid, klopt dit en is dit mogelijk met elke type pockterwizard? En is dit dan mogelijk met bijvoorbeeld Yongnuo flitsen, of enkel flitskoppen of merkgebonden flitsers (SB 900 en 580 ex bijvoorbeeld).

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Hoge sluitertijden (sync)

    Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
    Beste,

    Stel, je wilt op een zonnige dag vol open schieten met je lens, pak als voorbeeld F2,8.
    Dan loop je dus tegen een probleem aan dat je sluitertijd gewoon niet snel genoeg kan zijn (of dat je je flitser niet genoeg kunt terugdraaien).
    gewoon een ND filter voor je objectief. en je kunt terug werken met 1/250 of 1/125 ste. en een grote opening van je diafragma.
    Enne je flitser terugdraaien op een zonnige dag ? Dan heb je pas je power nodig, waardoor je met reportage of strobist flitser vaak te weinig vermogen hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Hoge sluitertijden (sync)

      Enkel met de mini/flex van pocketwizard en in combinatie met flitsers die FP (focal plane) of HSS kan je werken op kortere sluitertijden.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Hoge sluitertijden (sync)

        Zoals Paly al aangaf kan je enkle HSS flitsen met de laatste nieuwe PW's (Flex TTI's) en HSS flitsers.
        Probleem gaat zijn dat je flitsers het niet gaan aankunnen.

        Om de omgevingslicht gaan te evenaren met flitsers ga je krachtige flitsers nodig hebben.

        Fotofolio gebruikte in dit topic 400Ws Quadra's op vol vermogen (reportageflitsers kun je vergelijken met 60Ws)

        Op een zonige dag gebruik ik meestal geen flitsers maar refectorschermen

        zie ook de buitenfoto's van SD waterschei waar Kerenza en Maxine samen op staan (heb ik opgelicht met een CS micro-mini)
        Last edited by zunoel; 23 maart 2011, 08:31.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Hoge sluitertijden (sync)

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Fotofolio gebruikte in dit topic 400Ws Quadra's op vol vermogen (reportageflitsers kun je vergelijken met 60Ws)
          Deze beelden zijn genomen met HS (De eerste met 1 SB900 de andere met 3):





          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoge sluitertijden (sync)

            Die foto's hierboven zijn dus inderdaad hetgeen ik zou willen proberen, tegen de zon in fotograferen. Dus dan moet ik pockterwizards gaan aankopen en minimaal een 580ex?

            Echte flitskoppen heb ik ook wel interesse in, maar aangezien ik nog met net begonnen ben moet ik niet vooruitlopen op de zaken. Heeft er hier trouwens iemand ervaring met Paul C Buff alienbees of einsteins? Dat zijn nog redelijk goedkope flitskoppen met 800ws en zelfs 1600ws helaas alleen verkrijgbaar in de USA en de enige europese leveraar is ermee gestopt geloof ik.

            Comment


            • #7
              Re: Hoge sluitertijden (sync)

              Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
              Dat zijn nog redelijk goedkope flitskoppen met 800ws en zelfs 1600ws helaas alleen verkrijgbaar in de USA en de enige europese leveraar is ermee gestopt geloof ik.
              Ze hebben een winkel in Engeland
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoge sluitertijden (sync)

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Ze hebben een winkel in Engeland
                Dat wist ik niet, helaas wel 500 pond, tov de 500 dollar daar.
                De alienbees hebben wel een zeer aantrekkelijke prijs vind ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoge sluitertijden (sync)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                  Die foto's hierboven zijn dus inderdaad hetgeen ik zou willen proberen, tegen de zon in fotograferen. Dus dan moet ik pockterwizards gaan aankopen en minimaal een 580ex?

                  Echte flitskoppen heb ik ook wel interesse in, maar aangezien ik nog met net begonnen ben moet ik niet vooruitlopen op de zaken. Heeft er hier trouwens iemand ervaring met Paul C Buff alienbees of einsteins? Dat zijn nog redelijk goedkope flitskoppen met 800ws en zelfs 1600ws helaas alleen verkrijgbaar in de USA en de enige europese leveraar is ermee gestopt geloof ik.
                  Of werken met IR (heeft wel zijn nadelen, maar is een stuk goedkoper dan PocketWizards). Ik bezit sinds kort de Yongnuo ST-E2 en moet zeggen dat het apparaatje prima zijn werk doet. Het enige waar je dan wel rekening moet houden is dat de ST-E2 zicht heeft op de IR sensor van de flitser. Je kunt de kop van de ST-E2 van Yongnuo wel draaien (de orginele Canon met dezelfde naam kan dit niet) zodat je het IR signaal beter naar de flitser kunt sturen. Of effen wachten totdat Pixel en Phottix met hun e-TTL radio triggers op de markt komen (Pixel heeft al een e-TTL radio trigger zie hier).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoge sluitertijden (sync)

                    Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                    gewoon een ND filter voor je objectief.(...) Dan heb je pas je power nodig, waardoor je met reportage of strobist flitser vaak te weinig vermogen hebt.
                    Inderdaad en een ND filter reduceert àl het licht dat binnenkomt op je sensor, dus inclusief dat van de flits - die in volle zon al vaak op 1/1 moet knallen. Slecht idee dus.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoge sluitertijden (sync)

                      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      I.... Slecht idee dus.
                      Inderdaad slecht idee, maar het werkt.
                      Dus toch zo geen slecht idee,
                      Neem nu een outdoorscene met tegenlicht (lucht en zon) en we willen hiervoor een model fotograferen? Om de omgeving (lucht en zon) wat correct te belichten heb ik bv een meting van 1/1000s bij f22 ! Nu wil ik in de uiteindelijke foto de lucht zelfs donkerder, dus 1 stop onderbelichten. Zit ik dus aan 1/1000s bij f32. Dit valt natuurlijk niet binnen de range van mijn flitssynchronisatie. Om deze terug te brengen naar een bruikbare waarde dien ikdus de belichtingstijd te reduceren van 1/1000ste naar 1/250ste dus 2 stops en mijn diafragmawaarde van f32 (niet alle objectieven hebben deze diafragmawaarde) naar pakweg f16. In totaal zijn dit 4 stops.
                      Nu gebruik ik een Ndfilter met een reductie van 4 stops (bij genoeg flitsvermogen kan dit zelfs een 8 stops zijn, hierdoor komen diafragmawaarden van 4/ 5,6 binnen handbereik)om de outdoorscene correct (-1 stop) te belichten binnen de synchronisatierange van mijn camera . Dus camera instellen op 1/250ste met een diafragma f16. Nu moet ik het model nog uitlichten, dus plaats ik de flitser ( gebruik wel 400ws met accupack) en zoek een belichting van f16 op dmv de flitskop te varieren in afstand of zeker bij voldoende vermogen door de kracht te reduceren. En in zo'n situatie gebruikt ik nooit softboxen maar steeds relectoren 7”, 18” of beautydish 70cm met eventueel grids. Voila, een trekjeplan praktijkervaring welke effectief werkt, zodat ik HSflits situaties aankan met normale synctijden.
                      grt,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoge sluitertijden (sync)

                        Draadloos flitsen met Nikon verloopt anders wel gemakkelijk: sb 900 op remote , de camera ook niet vergeten instellen op High speed flits synchronisatie . via de pup-up flitser kan je de SB 900 afvuren.
                        commander modus , stel de juiste groep en kanaal in op camera en flits .
                        Ik flits in volle zon meestal op volle kracht (manueel) of soms op DDL
                        Dit weekend F 22 -1/750 Iso 200 , werkt perfect ....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoge sluitertijden (sync)

                          In volle zon kan je perfect met zware reportageflitsen gaan werken op full power.
                          (gisteren nog gedaan trouwens)
                          Wel rekening houden ook met de duurtijd van je flitslicht ook want op snelle sluiter zou je wel eens een witte band in beeld kunnen hebben.
                          Een ND filter is dan zeker aan te raden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoge sluitertijden (sync)

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            In volle zon kan je perfect met zware reportageflitsen gaan werken op full power.
                            (gisteren nog gedaan trouwens)
                            Wel rekening houden ook met de duurtijd van je flitslicht ook want op snelle sluiter zou je wel eens een witte band in beeld kunnen hebben.
                            Een ND filter is dan zeker aan te raden.
                            Je bedoelt een zwarte band?

                            En er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen direct flitsen en flitsen vanuit softbox of door een paraplu. Beide zorgen voor niet te onderschatten lichtverlies.

                            Comment

                            Working...
                            X