Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen

    Af en toe lees ik een topic waarbij er iemand iets verteld over "minde rhard flitsen".
    Is dit enkel van toepassing met een externe flitser of ook bij een ingebouwde flitser?

    Ik heb enkel een ingebouwde flitser maar gebruik die enkel automatisch.

    groetjes
    canon 500 D /18-55mm IS, tamron 28-75mm

  • #2
    Re: Flitsen

    Ook van de ingebouwde popup flitser kun je de flitskracht verlagen of verhogen d.m.v. een instelknopje op je camera, maar mogelijk werkt dat niet in de automatische stand van de camera.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen

      Oorspronkelijk geplaatst door Marijkeb Bekijk bericht
      Af en toe lees ik een topic waarbij er iemand iets verteld over "minde rhard flitsen".
      Is dit enkel van toepassing met een externe flitser of ook bij een ingebouwde flitser?
      da's een redelijke vage vraag... wat bedoel je concreet? welke omstandigheden? met welk doel?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen

        Minder hard flitsen kan slaan op 2 zaken:
        - de kracht van je flits
        - de omvang van je lichtbron

        Meestal bedoelen ze de kracht van je flits, dit kan je bij een ingebouwde flits matigen door flash compensation te doen (opzoeken in je handleiding van je camera hoe dat moet)

        Bij een uitwendige flits kan je iets gelijkaardig gaan doen op de flits zelf maar veel is dan ook afhankelijk in welke mode je flits werkt.

        Het zal ervoor zorgen dat je onderwerp minder de neiging geeft tot overbelichten.
        Een typisch voorbeeld is fotos van babys. Fotograaf komt te dicht en flitst de baby dood (totaal overbelicht dus)

        Tweede luik is de hardheid van je licht of het contrast van je licht. En dat heeft vooral te maken met de omvang van je lichtbron en de afstand van je lichtbron tot je model.

        Daarom werken we bv met paraplus die het licht difuus maken (meer verstrooien) en ook de lichtbron groter maken, dan krijg je minder harde schaduwen naar gelang je de lichtbron dichter bij je model gaat plaatsen.
        Bij een paraplu is NIET de flits je lichtbron meer maar de paraplu zelf.

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen

          Voor flitsbelichtingscompensatie Zie pagina's 17 & 85 van je handleiding(begin vanaf 81 tot 85 en eigenlijk moet je die eens volledig doornemen)
          Never resist temptation or it could go away...
          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen

            Ik gebruikte tot nu toe 's avonds steeds mijn volledige flits zal beginnen experimenteren om die niet steeds op automatische stand te zetten :-)
            canon 500 D /18-55mm IS, tamron 28-75mm

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen

              Een wit plastiek drankbekertje over de inbouwflits zetten maakt de flits al wat diffuser, Eventueel een wit copierblad, witte serviette of keukenrol (niet de hele rol hé )voor de flitser kan soms ook wat helpen.
              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

              Comment

              Working...
              X