Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen op reis

    Ik vertrek binnenkort voor drie weken naar Zuid-Amerika. Ik vroeg me af of jullie je camera en extra lenzen in de handbagage meenemen of inchecken?

    Daarnaast nog een praktisch vraagje. Ik heb, sinds kort nog maar, een tweede lens aangeschaft. Het is wel het interessants als ik die tijdens de dag bij me heb denk ik. Kiezen jullie dan voor een fototas? Voor één lens? Of zijn er andere mogelijkheden? Inpakken en in een gewone rugzak steken? Of zijn er lensvriendelijke tassen zonder dat het semi-professionele lowe-pro rugzakken zijn.Of bepalen jullie op voorhand welke lens je die dag gaat gebruiken, afhankelijk van het soort uitstap, en laten de andere thuis/op hotel?

    groeten

    Sven

  • #2
    Re: Lenzen op reis

    Oorspronkelijk geplaatst door Lebowski Bekijk bericht
    ...........Of bepalen jullie op voorhand welke lens je die dag gaat gebruiken, afhankelijk van het soort uitstap, en laten de andere thuis/op hotel?
    yep, zo doe ik het.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen op reis

      ik heb altijd mijn camera in handbagage meegenomen.

      Ik sleur altijd alles mee op vakantie. Ik reis geen 1500km om dan een lens niet op zak te hebben.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen op reis

        Je weet wellicht wel dat er met je koffers (of rugzak) gegooid wordt op de luchthaven. Vraag je zelf af of je daar je dure spullen in wil steken
        Als je een kijkje neemt bij de betere fotografie winkel, zal je een breed scala aan cameratassen vinden. Zo ook de rugzak modellen waarbij je onderaan een compartiment hebt voor je camera en extra lens (of meer), en bovenaan een compartiment voor de spullen die je gebruikt bij een daguitstap (reisgids, koekje, traangas ). In Zuid Amerika is het geen slecht idee die tas op je buik te dragen ...
        Andere optie is, een gewoon rugzakje kopen en daar je lens los insteken, bijvoorbeeld in een washandje gedraaid. Maar je zal ook een reserve batterij nodig hebben, en een lader, en een reserve kaartje, misschien een kaartlezer, materiaal om je camera te poetsen (doekje, blaasbalg of beter materiaal). Misschien toch maar beter meteen een fatsoenlijke tas te kopen. Voor 50 of 60€ heb je al iets praktisch. Een slingshot is ook een optie, maar uit veiligheidsoverwegingen zou ik dit niet aanraden voor een bestemming als Z Amerika.
        Ik weet niet welke lenzen je hebt, maar als ze een aansluitende range hebben in zoom bereik, is het alleen maar verstandig ze beiden mee te nemen aangezien je op zo'n bestemming vaak niet op voorhand weet wat je voor je camera krijgt. En dit geldt of dit nu in een stad of in de natuur is.
        Zelf ben ik (als rugzaktoerist) in Ecuador, Peru en Bolivia geweest. Dus als je meer info nodig hebt ...

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen op reis

          Bedankt voor jullie advies. Gezien hun bereik, een 17-50 en een 70-300, neem ik de lenzen waarschijlijk mee op uitstap. Ik zal eens naar de betere fotowinkel gaan en een subtiele tas zoeken....

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen op reis

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            ik heb altijd mijn camera in handbagage meegenomen.

            Ik sleur altijd alles mee op vakantie. Ik reis geen 1500km om dan een lens niet op zak te hebben.
            me too..
            equipment: camera's, lenses & some imagination

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen op reis

              Ik ga ook voor de eerste keer met DSLR op reis (aankoop januari)
              ik heb me gisteren een lowepro 202 AW slingshot gekocht.



              Ik neem al m'n lenzen mee op reis

              50mm 1.8
              18-55
              55-250
              10-22

              Overdag/avond neem ik 18-55 en 10-22 mee
              indien museum + 50 mm
              1x gaan we naar basket gaan kijken en dan neem ik enkel 55-250mm mee


              BTW handbagage --> wat als valies kwijt is??
              flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen op reis

                Je neemt maar twee lenzen mee, waarvan vermoedelijk eentje op je camera zit?
                Ik zou ze in het vliegtuig in handbagage meenemen en op reis in een gewone degelijke rugzak.
                Je moet eens rondkijken bij de niet-fotorugzakken, dan heb je veel meer keus (voor minder geld). Je kan letten op degelijkheid, hoe voelt het aan op de rug als je hem draagt, eventueel riempjes voor rond de borst nog dicht te doen,....
                Er zijn er ook die redelijk goed "gewatteerd" zijn..of hoe moet ik dat uitdrukken....dat het toch iets meer is dan gewoon een dun laagje stof.
                Voordeel je hebt een veel groter compartiment voor niet-fotografiespullen, wat interessant kan zijn wanneer je veel onderweg bent en vanalles anders nodig hebt.
                Steek gewoon je andere lens in iets zacht (een handdoek ofzo, of koop een lenscase), zorg ook dat je camera met lens eraan ergens goed kan zitten, maar wat heb je meestal voor de rest bij, regenjas, extra trui???, handdoek????, petje, wat eten, kaarten, zakdoeken...meestal niet veel dingen waar je je camera mee kapot kan maken, kleine prullen zoals een zwitsers zakmes, zonnemelk, lippenbalsem,extra batterijen, filters of weet ik veel kan je in een apart vakje wel kwijt.
                Dan zou ik er nog enkel op letten dat je je drinken ergens anders kan steken, aan de buitenkant in een zakje ofzo, dat is het enige dat ik niet bij het fotomateriaal zelf zou steken (zonnemelk best ook afgeschermd). Wij hebben wel van bij de Adventure zo'n waterdichte zak, als het gaat regenen dan gaat daar alles nog eens voor de zekerheid in (of stop daar eventueel je drinken in zodat het bij een lek niet bij je fototoestel komt), wij hebben niks voor de rugzak tegen regen te beschermen, maar bij die "gewatteerde" moet het al serieus regenen vooraleer het erdoor gaat.

                Enig mogelijk nadeel, het zit allemaal niet zo geordend als bij een echte fototas, maar daar heb ik geen probleem mee, en bij een camera en twee lenzen zie ik daar eerlijk gezegd al helemaal geen probleem.

                Lenzen in het hotel achterlaten..dat hangt van je slaapplaats af, dat zal je gezond verstand ook wel zeggen wanneer het ok is en wanneer niet. Als je elke dag verder trekt is het geen mogelijkheid natuurlijk.

                Een echte fotorugzak is voor mij interessant als ik hier ergens naar een specifiek doel ga en niet teveel andere dingen nodig heb..een echte foto-uitstap.
                Maar bij een reis komt zoveel meer kijken dan alleen foto's maken, dan is voor mij persoonlijk(!) een fotorugzak te beperkend.

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen op reis

                  Hoe je je materiaal mee op reis neemt is minder belangrijk, zolang je maar zorgt dat je het als handbagage meeneemt en best in een gewatteerde tas. Ik zou wel alles meenemen wat je denkt eventueel nodig te hebben.
                  Voor uitstappen ter plekke zou ik je een degelijke heuptas aanraden (vanaf 50 €). Deze zijn zeer vlot te dragen, je hebt er echt geen last mee en je rug wordt niets belast.

                  Persoonlijk neemt ik op reis alles mee (statief,flitser, camerahuis en al mijn lenzen).
                  Voor uitstappen ter plekke zet ik steeds mijn 17-55 op de bodie (hangt rond mijn nek) en een tweede lens (welke dat is, is afhankelijk van mijn gemoedstoestand en de soort uitstap) in de heuptas.
                  Werkt perfect.

                  Groeten,
                  Geert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen op reis

                    Denk dat het voor ieder verschillend is wat hij/zij mee neemt en hoe dit word mee genomen. Het is en blijft lastig wat neem je mee op reis.

                    Zelf ben ik een paar dagen terug van een rondreis door Sri Lanka. En ik had hier twee body's en drie lenzen bij me. (7D & 550D en 17-55 & 70-200IS en 24-105)

                    Wat ik die dag niet gebruikte liet ik achter in het hotel (safe) Dit was nagenoeg altijd de 24-105.

                    Nagenoeg alle dagen had ik wee camera's bij me. 7D-17-55 & 550D-70-200IS. Bij mij vorige rondreis (half jaar terug) was wisselen niet altijd even handig. Heb er geen spijt van dat ik twee body's bij mij had. volgende rondreis in augustus gaan er weer twee body's mee.

                    Nadeel van de spullen die ik bij mij had. Het gewicht. Zat op zo'n 13 kilo handbagage (camera's, lenzen, MacBook Pro en iPad)

                    Voor in het vliegtuig en overige reisbewegingen de trolley gebruikt die ik normaal gebruik voor mijn werk en voor de excursies gebruik gemaakt van National Geographic 2475.

                    Comment

                    Working...
                    X