Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Makro lens

    bESTE


    Ik heb een Nikon d60 reflex
    Ik zou mij graag een macro lens aanschaffen
    Ik vind het een belangrijke aa koop
    Heeft iemend ervaring met de Nikon macro lenzen en wie kan mij een bepaalde aankoop/ type adviseren ?


    Dank

  • #2
    Re: Makro lens

    Wat wil je fotograferen en wat wil je eraan besteden.
    Je kan gaan van een voorzet lensje €30 tot CZ high-end Makro-Planar T* 2/100 ZF.2 with CPU 1,649.00 €

    YMMV

    Ik persoonlijk zou de laatse nemen
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Makro lens

      Heb al wat geexperimenteerd met macro.
      Zowel met een echte macrolens, als met voorzetlens, omgekeerde lens, balg, enz.
      Wil je meer dan 1:1 vergrotingmaatstaf, zoals dat heet, dan heb je weinig aan een echte macrolens, de meeste gaan maar tot 1:1.
      Het is dan veel goedkoper om een andere werkwijze toe te passen.

      Wil je wat beestjes of wat bloemetjes fotograferen,
      dan ben je beter af met een echte macro lens.
      Ook hier moet je dan kiezen tussen de verschillende brandpuntafstanden,
      het hangt ervan af wat je wil bereiken.

      Opgelet: fabrikanten van objecteiven noemen een 1:2 vergrotingmaatstaf, ook macro.
      Laat je hier niet aan vangen, macro fotografen hanteren over het algemeen 1:1 en hoger als macro,
      1:2 wordt meer gezien als close-up.
      Het hangt er van af, wat je zelf voor ogen hebt.

      Succes bij je keuze.
      Als je de kans hebt probeer eerst één en ander uit vooraleer te kopen,
      hetzei bij handelaar, hetzei bij een bevriend iemand met kennis van macro fotografie.

      Heb zelf een Nikon 60mm. macro, micro noemt Nikon dit, maakt niet uit.
      Heb ook een heleboel ander gerief waar ik mee experimenteer, en waar ik macro mee haal,
      in veel gevallen beter dan met de dure macrolens,
      al verkies ik voor gewoon close-up en bijna macro, want je haalt met een macrolens zelden 1:1 macro,
      toch mijn macro lens van Nikon.
      Andere merken zouden even goed presteren volgens sommige bronnen,
      een macro lens is namelijk relatief makkelijk, en goedkoop te bouwen.

      Je mag altijd eens langs komen, om te kijken hoe één en ander werkt.
      Last edited by pacha; 20 maart 2011, 14:14.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Makro lens

        De Nikon 200mm f4 is zowat de ultieme macrolens maar kost al gauw 1200euro... Ze geeft je wel een zeer aangename werkafstand. Ik heb sinds een weekje terug een nikon 105mm vr micro en ben zeer tevreden. Die kost je bijna de helft en is zeer scherp. Werkt ook zeer aangenaam als korte tele lens, aangezien hij op een crop body een beeldweergave van 150mm op fx weergeeft! Snelle autofocus, goede coating(christal nano toestand)... Natuurlijk hebben ook andere merken degelijke lenzen.
        http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
        Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

        Comment


        • #5
          Re: Makro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door ja117pl Bekijk bericht
          bESTE


          Ik heb een Nikon d60 reflex
          Ik zou mij graag een macro lens aanschaffen
          Ik vind het een belangrijke aa koop
          Heeft iemend ervaring met de Nikon macro lenzen en wie kan mij een bepaalde aankoop/ type adviseren ?


          Dank
          Even de laatste paar pag. lezen en je komt zeer zeker deze vraag terug. Wekelijks wordt deze vraag gesteld en steeds met onvoldoende omschrijving er een antwoord te kunnen op geven.
          Mijn welgemeende beste raad is eens de zoekfunctie te gebruiken en zoeken bij objectieven met sleutelwoorden "macro nikon sigma". Lezing en antwoorden gegarandeerd ')

          Comment


          • #6
            Re: Makro lens

            Hoe de macro foto eruit komt te zien hangt af van het gekozen diafragma en van de brandpuntafstand. In dit artikel zie je wat concrete voorbeelden daarvan.

            Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment

            Working...
            X