Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adapter voor oude lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adapter voor oude lens?

    Dag BD'ers,

    ik kreeg vanmiddag van mijn vader een oude groothoeklens die van zijn grootvader geweest is (écht oud dus!). Nu, op de nieuwste moderne camera's past dit systeem niet. Er zat een klein briefje bij waarop stond dat je een adapterring nodig had om de lens te gebruiken op een camera. Ik vroeg me af of iemand van jullie wist van het bestaan van een soort adapter voor dit soort lenzen zodat ze ook op de nieuwe digitale toestellen passen en zo ja, wat het prijskaartje daarvan is? Dit is de informatie die ik van de lens heb gehaald: "Solarvision super wide macro 0.42x".

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Adapter voor oude lens?

    Ja, ik weet van het bestaan van een adapter voor oude lenzen op moderne camera's.

    Ik heb een bruin vermoeden dat het door jou genoemde ding helemaal niet zo oud is en een voorzetlens die op de filterdraad geschroefd wordt.
    Kijk of er op staat welke draad er aan de achterzijde zit (vaak 49 52,55,58 mm) en kijk welke draad je eigen lens heeft.
    Misschien past ie direct, anders het je een filteradapter nodig zodat xx aangepast wordt op yy van je eigen lens.

    Comment


    • #3
      Re: Adapter voor oude lens?

      Bedankt Keeskanon!

      Ik heb inderdaad het idee dat je gelijk hebt Er staat alleen niet op welke draad het is, maar hij past in elk geval niet op mijn eigen lens. Dus ik zal eens naar de winkel moeten gaan om te horen wat er ter beschikking is denk ik...
      Je hebt me in elk geval al een stuk verder geholpen.
      En wat betreft de leeftijd: dit was de informatie die mijn vader me gegeven heeft, het kan net zogoed fout zijn...

      Groetjes!

      Comment


      • #4
        Re: Adapter voor oude lens?

        Ik ga niet gokken wat het is. Als het inderdaad een lens is die van je overgrootvader is geweest, dan is ze wél echt oud. Dat ze schroefdraad heeft wil absoluut niet zeggen dat het een voorzetlens is.
        Welke aanduidingen staan er vooraan op de lens (merk, focale lengte, maximumdiafragma, ..) ?
        Heb je al eens op internet rondgekeken of je ze terugvindt ?
        Misschien kan je een foto nemen en deze plaatsen, dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.

        Groet,

        Rob
        Canon 550D; TokTok, TamTam

        Comment


        • #5
          Re: Adapter voor oude lens?

          Google eens op Solarvision super wide macro 0.42x , dan wordt veel duidelijk.....

          Comment


          • #6
            Re: Adapter voor oude lens?

            Een geval van back to the future?
            Of je overgrootvader is nog in leven en in goede doen en nog volop van zijn (pre) pensioen aan het genieten en de rommelzolder opgeruimd?
            Of is het alweer bijna 1 april?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Adapter voor oude lens?

              Oeps

              Er over gelezen. Is wel degelijk een voorzetlens.
              Canon 550D; TokTok, TamTam

              Comment


              • #8
                Re: Adapter voor oude lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Een geval van back to the future?
                Of je overgrootvader is nog in leven en in goede doen en nog volop van zijn (pre) pensioen aan het genieten en de rommelzolder opgeruimd?
                Of is het alweer bijna 1 april?
                Het is zéker geen 1 april-grap! Mijn vader had de kelder opgeruimd en daar kwam een lens uit van zijn grootvader (althans dat zei hij toch, het kan uiteraard een menselijk foutje zijn...), die hij nu aan mij doorgegeven heeft.

                In elk geval heb ik gezien dat de diameter van de voorzetlens 46mm is en die van mijn lens 58mm. Ik veronderstel dus dat ik een soort tussenstuk nodig heb dat dit oplost?

                Comment


                • #9
                  Re: Adapter voor oude lens?

                  Waarschijnlijk onbruikbaar omdat de diameter te klein is, zal zware vignettering geven....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adapter voor oude lens?

                    Is echt niet de prijs van een ringetje waard.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X