Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

    Ik begrijp er niets van...
    Ik heb een nieuwe lens gekocht nl de 70-300 F/4-5.6 VC
    echt een super lens maar ....
    de foto's zijn altijd te donker.
    wat doe ik:
    camerastand op A (diafragmavoorkeur) diafragma op 5,6 focuslengte op 70mm
    matrix lichtmeting
    camera geeft mij 1/400/sec zonder belichtingscomensatie
    foto is gewoon te donker.

    Ik wissel mijn lens door een andere en op op 70 mm en zonder aan de instellingen te veranderen geeft deze mij 1/160 en natuurlijk exact dezelfde cadrage.
    foto is nu mooi belicht.
    gebruik ik terug mijn tamron dan moet ik met de belichtingscompensatie gaan tot +1,7 om visueel op dezelfde uitkomst te komen .

    Hoe kan dit nu ?
    Is er iets mis met de lens ?
    het is toch de camera die de lichtmeting doet en daarop de tijd uitrekend, of heeft de lens ook een invloed ?
    Met VC of zonder VC maakt allemaal geen verschil.



    update 21-03:
    ik heb de winkel waar ik deze lens heb gekocht een e-mail gestuurd, even afwachten dus.
    hieronder 2 dezelfde foto's, de donkere dus van de nieuwe lens, alle instellingen laten staan andere lens op en klik... wat een verschil ..


    Update 12-04.
    Lens na het opsturen terug ontvangen, met de nota dat er geen probleem is gevonden....

    Update 15-04.
    Opnieuw een test gedaan , camera D90, stand A, richten naar een egaal wit vlak schermvullend , wat zie ik... als ik de lichtmeetmethode verander veranderd de sluitsnelheid drastisch.
    matrix1/400 deelmeting 1/160 centrum 1/100 ?? kan wel iets schelen maar zoveel ?
    Zelfde test gedaan op een D40 , daar geeft deze op alle 3 de lichtmetingen 1/160 .
    zelfde test nogmaals gedaan met een andere lens op de D90 , daar geen verschil in sluitersnelheid.(dus het is wel degelijk die tamron lens in combinatie met D90)

    Conclusie:
    De Tamron is een goede lens en de D90 een goede body , maar samen heeft dit een ernstig conflict.
    firmware update gedaan op D90 , zonder resultaat.
    het enige wat ik nu kan doen is manueel een belichtingscorrectie doen naargelang de lichtmeetmethode.
    het gaat allemaal over deze lens: TAMRON 70-300MM F/4-5.6 SP Di VC USD http://www.fotokonijnenberg.be/produ...usd-nikon.html
    Last edited by Crispyn; 15 april 2011, 15:02.

  • #2
    Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

    Ik heb deze lens vorig weekend ook gekocht. Bij het proberen viel het mij ook dadelijk op dat de foto's te donker zijn, verder vorige week geen aandacht aan geschonken. Vandaag na het lezen van uw post op dit forum nog wat testjes gedaan en inderdaad, deze lens geeft de foto's bijna altijd te donker weer.
    Ik werk met nikon, jij met canon dus zal het niet direct een probleem van 1 objectief zijn.

    Heeft hier iemand een verklaring voor? Verder is het wel een haarscherpe lens op alle brandpuntafstanden en een goed werkende stabilisatie.

    Comment


    • #3
      Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

      Ik zoyu zeggen, maak een paar testfoto's met verschilende lenzen. Documenteer alles goed, zoals je al gedaan hebt, en ga zo spoedig mogelijk naar de winkel.

      Het komt vaker voor dat een objectief niet goed communiceert met de camera en omgekeerd.

      Contactpuntjes, zijn die schoon??
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

        @ Vince , Ikheb geen Canon maar ook een Nikon, model D90. vandaag nog verder getest ,en het verschil zit tussen zoals eerder bemerkt rond 1,7 stops, niet weinig dus.
        Ik heb mijn lens gekocht in cameraland.nl, toen ik daar ter plaatse was viel mij tijdens de test direct op dat de gekozen sluitersnelheid veel hoger was dan dat ik verwachte (afgaande van mijn ervaring)
        maar ik lette niet zo op de donkere foto die dit als resultaat gaf. verder was ik super tevreden van de uitleg in de winkel.
        Ik had deze tamron gekocht na de tests die ze gedaan hadden in Chips foto&video waarin deze tamron van rond de 400€ met een verbluffende eindscore kwam die gelijk stond met de eindscore van Nikon die dan een veelvoud koste.

        Comment


        • #5
          Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

          Ik denk dat die niet de juiste brandpuntsafstand doorgeeft aan de camera. Op 70mm en 1/400s, dit zou op 300mm wel eens kunnen kloppen nl s=1/brandpuntsafstand*1.5.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Ik denk dat die niet de juiste brandpuntsafstand doorgeeft aan de camera. Op 70mm en 1/400s, dit zou op 300mm wel eens kunnen kloppen nl s=1/brandpuntsafstand*1.5.
            In de Exif staat wel het juiste brandpuntafstand. vreemd allemaal

            Comment


            • #7
              Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

              Blijkbaar heeft Tamron wat problemen met de Nikon-vatting. Even op het internet gesurfd: je vindt hier en daar topics over de Tamron 70-300 VC en over/onderbelichting. Steevast gaat het over lenzen met Nikon-mount. Ik denk dat Tamron zijn koppelingen nog steeds maakt op basis van reverse-engineering, en dat daar wat "bugs" in zitten.
              Een vraagje: komt de fout terug bij alle types lichtmeting ? (spot, matrix, ...)
              Ik ga deze week een aantal testfoto's maken om te zien of ik ook bij Canon een afwijking kan vaststellen. Heb wel het voorbije weekend wat foto's gemaakt tijdens een voetbalmatch van mijn zoontje, op verschillende focale lengtes, in de "sport"-stand, en daar zaten qua belichting geen afwijkingen tussen
              Canon 550D; TokTok, TamTam

              Comment


              • #8
                Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                Ik denk dat die niet de juiste brandpuntsafstand doorgeeft aan de camera. Op 70mm en 1/400s, dit zou op 300mm wel eens kunnen kloppen nl s=1/brandpuntsafstand*1.5.
                Sinds wanneer houdt een camera rekening met de gebruikte brandpuntsafstand voor het bepalen van de sluitertijd??? (in Av weliswaar)
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hostamill Bekijk bericht
                  wat "bugs" in zitten.
                  Een vraagje: komt de fout terug bij alle types lichtmeting ? (spot, matrix, ...)
                  even de test gedaan (verschillende) een zelfde egaal belichte oppervlakte gefotografeerd:
                  Op matrix meting: ong 1,7 Stops onderbelicht
                  op deelmetingt: ong 1 kleine stop onderbelicht
                  op centrum: goed belicht.

                  er zit dus een probleem.

                  bedankt voor uw opmerking !

                  Comment


                  • #10
                    Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                    Sinds wanneer houdt een camera rekening met de gebruikte brandpuntsafstand voor het bepalen van de sluitertijd??? (in Av weliswaar
                    Toch sinds ik mijn camera heb gekocht ...
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                      speciaal model dan

                      Comment


                      • #12
                        Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                        Mijn 70-300 gaat nooit onder de 1/400s ong. als ik op 300mm ben. Als meer licht nodig is gaat die de ISO waarde verhogen ipv de sluitertijd te verlagen. Kom nu niet zeggen dat dit uitzonderlijk is.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                          in P of automatische stand misschien :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                            Neen, in AV.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: HELP..Probleem Tamrin 70-300 foto's te donker

                              vreemd lijkt me ongebruikelijk (ken je toestel zijn extra functies niet), dan ligt daar de oorzaak volgens mij.

                              Comment

                              Working...
                              X