Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35mm 50mm en crop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 35mm 50mm en crop

    Goeienavond,

    Ik wens met fotografie te beginnen en ben alvast begonnen met mij te verdiepen in de theorie. Hier en daar kom ik wat tegenstrijdig lijkende informatie tegen, vandaar dat ik wat verduidelijking vraag.

    Regelmatig lees ik zaken zoals:
    een 35mm op een crop is zoals een 50mm op een full frame.

    Dan denk zo van, huh ? Hoe kan dat ? zoals ik die zin interpreteer betekent het dat beide foto's identiek zullen zijn in identieke omstandigheden als enkel de lens en sensorsize veranderen.

    zoals ik het begrijp: een 50mm op een crop of een full frame geeft dezelfde foto, maar dan met de randen weggesneden. 35mm verandert wel degelijk het perspectief ! Dan klopt het zinnetje "een 35mm op een crop is zoals een 50mm op een full frame." toch helemaal niet ?
    (behalve dan dat de boom aan de rand nog steeds aan de rand zal staan)



    alle verduidelijking is welkom !

  • #2
    Re: 35mm 50mm en crop

    Met dezelfde lens krijg je meer in beeld als je een full frame gebruikt ipv een crop camera.

    See for yourself:
    Er komen steeds meer zogenoemde full-frame camera's op de markt. Voor iedereen die zich afvraagt wat dat nu precies in houdt en wat de voordelen zijn sommen we ze in dit artikel voor je op. Full-frame camera's zijn overigens nog best prijzig, maar worden steeds betaalbaarder.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: 35mm 50mm en crop

      Het probleem is dat men alles probeert te vergelijken met het analoge 135 formaat (wat een commerciele zet is maar uiteraard voor de nodige verwarring zorgt), derhalve wordt alles in functie van brandpuntsafstanden uitgedrukt. Beter zou de term beeldhoek zijn. Als je met gelijk welke sensor/film dezelfde beeldhoek krijgt heb je uiteraard dezelfde foto.
      bv. Een lens op mijn Sinar 8x10 TC camera = 300mm, wat voor deze camera een groothoek is.
      Het is aan de TS te onderzoeken wat men dan een normale lens noemt in functie van de brandpuntsafstand met een film/sensor van een willekeurig formaat. YMMV
      Last edited by Nerdifant; 18 maart 2011, 22:49.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: 35mm 50mm en crop

        Hier staat een linkje, misschien interessant voor je. Dan zie je de verschillen.
        Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: 35mm 50mm en crop

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Het is aan de TS te onderzoeken wat men dan een normale lens noemt in functie van de brandpuntsafstand met een film/sensor van een willekeurig formaat. YMMV
          TS hoeft dat niet te onderzoeken. Hij mag gewoon elke lens die als brandpuntafstand ongeveer gelijk is aan de diameter van zijn sensor/film een normale lens noemen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: 35mm 50mm en crop

            Oorspronkelijk geplaatst door Photoshot Bekijk bericht

            zoals ik het begrijp: een 50mm op een crop of een full frame geeft dezelfde foto, maar dan met de randen weggesneden. 35mm verandert wel degelijk het perspectief ! Dan klopt het zinnetje "een 35mm op een crop is zoals een 50mm op een full frame." toch helemaal niet ?
            Het klopt wel degelijk.....
            We vergelijken dezelfde beelduitsnede op dezelfde onderwerpafstand met een cropcamera met 30mm en een fullframecamera op 50mm.
            Hieruit resulteert een identieke opname, m.u.v. de scherptediepte.

            Comment


            • #7
              Re: 35mm 50mm en crop

              35mm verandert wel degelijk het perspectief !
              geen enkele lens verandert het perspectief. Enkel het standpunt doet dat.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: 35mm 50mm en crop

                dat verheldert een hoop

                bedankt!

                Comment

                Working...
                X