Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen - Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen - Macro

    Hallo
    ik heb een NIKON D90 en ben op zoek naar een goede tussenring voor macro-fotografie...
    welk type raden jullie aan en via welke webshop kan ik die bestellen (heb er al een paar overlopen maar vind niet direct iets passends)
    bedankt !

  • #2
    Re: Tussenringen - Macro

    Kijk eens voor een setje tussenringen (met electronica contactpunten) van Kenko of Soligor...kost je ongeveer 120 Euro. Te verkrijgen bij o.a. Kamera-express.nl.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen - Macro



      Kwaliteit weet ik niet!
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen - Macro

        Passen deze ringen (zie hieronder) op alle Nikon-toestellen?
        Ik heb een D90

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen - Macro

          natuurlijk passen ze erop.
          De vraag is eerder op welke lens moeten ze passen.
          Hoe groter de focus-afstand van de lens hoe minder de impact van de tussenringen. Hoe korter hoe groter de impact.
          Bovendien verkleint de afstand tussen het onderwerp en je lens (niet ideaal voor insecten, ...); dat is de manier waarop tussenringen werken. Tussenringen vergroten je beeld niet. Maar omdat je dichter bij je onderwerp fotografeert, is je onderwerp groter.

          (heb nu geen tussenringen meer, vroeger met mijn analoog toetsel had ik tussenringen en omkeerringen)
          Paul
          Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen - Macro

            hallo
            dit zijn mijn huidige lenzen:
            AF-S Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6
            en/of
            AF-S Nikkor 18-105mm 1:35-5.6
            zou dit lukken met die tussenringen om goede macro-opnamen te maken?

            Comment


            • #7
              Re: Tussenringen - Macro

              Met de 18-105 mogelijk wel.
              Beter is een 50 of 80mm prime.

              Comment


              • #8
                Re: Tussenringen - Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door MAC1 Bekijk bericht
                Passen deze ringen (zie hieronder) op alle Nikon-toestellen?
                Ik heb een D90

                http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...set-nikon.html
                Je zou bij Foto Konijnenberg moeten informeren of deze ringen elektrische contacten doorkoppelen. Zo niet, kun je geen G-type lenzen gebruiken, zoals de 18-105mm. Deze heeft geen aparte diafragmaring.

                Groet Hans.

                Comment


                • #9
                  Re: Tussenringen - Macro

                  Kan iemand me nog eens simpel uitleggen wat een tussenring doet?
                  En welke gevolgen dit heeft qua minimale scherpstelafstand?
                  Maak je er vb van een 50 mm prime een macro lens van?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tussenringen - Macro

                    Ik heb zo'n setje tussenringen van Kenko...
                    Mijn advies : weggegooid geld, geef iets meer uit en koop een echte macrolens. Mijn tussenringen zijn 1 keer gebruikt en daarna in de kast beland.
                    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tussenringen - Macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                      Kan iemand me nog eens simpel uitleggen wat een tussenring doet?
                      En welke gevolgen dit heeft qua minimale scherpstelafstand?
                      Maak je er vb van een 50 mm prime een macro lens van?
                      Naarmate je dichterbij scherpstelt, plaats je de lens verder van de sensor. Standaard beperkt de fabrikant dit om mechanische en optische redenen. Een 50 mm lens zal standaard tot bv 45 cm instelafstand zijn beperkt.
                      Met een tussenring vergroot je de afstand tussen lens en sensor, waardoor je dichter op je onderwerp kunt komen. Een "gewone" 50 mm lens kun je zo als macrolens inzetten.
                      Echter: optisch is zo'n lens niet ontworpen voor deze veranderde afstandverhoudingen en zul je waarschijnlijk stevig moeten diafragmeren om bv. je beeld tot in de hoeken scherp te krijgen.
                      Een specifieke macrolens is hiervoor wel ontworpen, zal een beter beeld geven en zal bruikbaarder zijn bij volle lensopening.

                      Uiteraard verandert de minimale instelafstand. Wat belangrijker is is hoeveel vrije ruimte voor de lenstuut overblijft. Bij een Sigma 50mm macrolens op 1:1 is dit plm 43 mm. Dat is niet veel. Moet je ook nog licht tussen zien te krijgen.

                      Tussenringen en ook voorzetlenzen zijn wat goedkopere alternatieven om dichtbij- en macrofotografie te doen. Resultaten hangen af van de gebruikte lens.

                      Groet Hans.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tussenringen - Macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
                        Ik heb zo'n setje tussenringen van Kenko...
                        Mijn advies : weggegooid geld, geef iets meer uit en koop een echte macrolens. Mijn tussenringen zijn 1 keer gebruikt en daarna in de kast beland.
                        Tussenringen zijn vooral leuk als aanvulling op een macrolens
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tussenringen - Macro

                          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          Naarmate je dichterbij scherpstelt, plaats je de lens verder van de sensor. Standaard beperkt de fabrikant dit om mechanische en optische redenen. Een 50 mm lens zal standaard tot bv 45 cm instelafstand zijn beperkt.
                          Met een tussenring vergroot je de afstand tussen lens en sensor, waardoor je dichter op je onderwerp kunt komen. Een "gewone" 50 mm lens kun je zo als macrolens inzetten.
                          Echter: optisch is zo'n lens niet ontworpen voor deze veranderde afstandverhoudingen en zul je waarschijnlijk stevig moeten diafragmeren om bv. je beeld tot in de hoeken scherp te krijgen.
                          Een specifieke macrolens is hiervoor wel ontworpen, zal een beter beeld geven en zal bruikbaarder zijn bij volle lensopening.

                          Uiteraard verandert de minimale instelafstand. Wat belangrijker is is hoeveel vrije ruimte voor de lenstuut overblijft. Bij een Sigma 50mm macrolens op 1:1 is dit plm 43 mm. Dat is niet veel. Moet je ook nog licht tussen zien te krijgen.

                          Tussenringen en ook voorzetlenzen zijn wat goedkopere alternatieven om dichtbij- en macrofotografie te doen. Resultaten hangen af van de gebruikte lens.

                          Groet Hans.
                          Bedankt voor de heldere uitleg!
                          Ik denk dat ik dan toch maar kijk voor een "echte" macrolens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tussenringen - Macro

                            Als je nog niet weet of je echt wil doorgaan in het macrogebeuren:
                            Heel aardige resultaten kan je krijgen met een Pentacon 50 F1.8 met P-draad en 50mm tussenringen = M42 adapter, kosten hooguit 40€ ofzo.
                            Macro bij volle lensopening ? Nergens voor nodig, bovendien spelen onscherpe hoeken absoluut geen rol bij de doorsnee macro-opname.....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tussenringen - Macro

                              heeft er iemand positieve ervaringen met die tussenringen?
                              En wat is het verschil tussen het gebruik van tussenringen en converters voor macro?
                              Op Konijnenberg vind ik bv dit: Hama Macro Lens + 10, 58,0mm terug...

                              Comment

                              Working...
                              X