Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

    Sinds enige tijd heb ik een tweedehands canon EF 100-400 mm waar ik erg veel plezier aan beleef. De lens is al een aantal jaren oud maar werd door de vorige eigenaar weinig gebruikt en is in zeer goede staat. Onlangs merkte ik dat er af en toe enkele donkergrijze papierachtige schilfers loskwamen uit het schuifgedeelte van de lens. Na wat googelen heb ik meerdere soortgelijke ervaringen van andere gebruikers gevonden. Dit zou een teken zijn dat de “remvoeringen” van het frictiesysteem waarmee je de lens in een bepaalde zoomstand kunt vastzetten, aan vervanging toe zijn. Blijkbaar is het belangrijk om deze vervanging tijdig te laten doen, als je de zaak te ver laat escaleren krijg je ook schade aan de lagers van het schuifsysteem en dan wordt de zaak er uiteraard niet beter op. Daarom mijn vraag naar ervaringen:
    Heeft iemand van jullie een dergelijke reparatie of vervanging al laten uitvoeren?
    Waar werd de reparatie gedaan? Tevreden over de service?
    Hoeveel koste de reparatie?
    Hoe lang heb je je objectief moeten missen?
    Andere bedenkingen in dit verband?

    Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen,
    Guy Janssens
    Canon EOS 550D - Canon EF 28mm F2.8 - Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC Macro - Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM - Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Canon G5
    http://www.flickr.com/photos/guyj/ - http://lichtgeschreven.wordpress.com/

  • #2
    Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

    Ik heb het ook gehad
    Kan niet meer blokkeren op 100mm
    Maar ik gebruik de lens al 4 jaar zo en de toestand blijft stabiel

    De herstelling schijnt niet zo duur te zijn (een rubber ring + werkuren), maar blijf er zelf af want heel die buis zit vol met kogellagers

    Comment


    • #3
      Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

      Bedankt voor de info.
      Niemand anders ervaring hiermee?
      Of meer algemeen met de reparatie van een Canon objectief? Adressen? Goede of slechte ervaringen?
      Canon EOS 550D - Canon EF 28mm F2.8 - Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC Macro - Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM - Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Canon G5
      http://www.flickr.com/photos/guyj/ - http://lichtgeschreven.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

        Vraag gewoon aan de reparatiedienst van Canon (via je photshop) hoeveel de herstelling kan kosten; meestal wordt er een vaste prijs aangerekend. Ik heb zelf ooit een 2de hands camera bij een Canon shop binnengegeven voor herstelling en dat is netjes gebeurd én ik heb gewoon de prijs van Canon betaald (dus geen 'marge' voor de winkel). Succes er mee.

        Comment


        • #5
          Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

          Oorspronkelijk geplaatst door Guy J Bekijk bericht
          Bedankt voor de info.
          Niemand anders ervaring hiermee?
          Of meer algemeen met de reparatie van een Canon objectief? Adressen? Goede of slechte ervaringen?
          Ik heb goede ervaringen met TechRepair ..

          Comment


          • #6
            Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
            Ik heb goede ervaringen met TechRepair ..
            Ik ook, maar ben toch een beetje bang dat ze minder scherp terugkomt

            If it ain't broke ...

            Comment


            • #7
              Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

              Zo, dat is het dus.
              Ik heb de lens nog geen jaar, en zag enkele maanden geleden ook van die zwarte ultradunne stukjes papier ?, die ik gemakkelijk wegveegde.
              Dacht dat het kwam door de enkele druppels regen die op de uitgeschoven lens waren gevallen en iets losgeweekt had.
              Het is dus zeker niet van ouderdom, maar van de kwaliteit van de lens.
              Ben overigens best tevreden van het ding, maar het zou zeker niet mogen!
              Imac en Canon... de max

              Comment


              • #8
                Re: Reparatie Canon EF 100-400 mm – frictie ring – iemand ervaring?

                Ik ben er nog niet uit. Enerzijds heb je de ervaring van Palombian, die al 4 jaar met een min of meer defecte ring werkt, anderzijds heb ik al een paar ervaringen gelezen van mensen waarbij het probleem escaleerde, met schade aan de lagers en die dan met een kostenplaatje van +/- 600 € zaten.

                Wat betreft Canon reparatie centra, er zijn er blijkbaar geen in Belgie maar er zijn er 2 in Nederland namelijk Techrepair in Bergen op Zoom en Digital Service Point in Nederweert.
                Ik heb ze beide gecontacteerd, Techrepair wist me te zeggen dat ze 65 € zouden aanrekenen om de lens te onderzoeken, over de reparatie-kost wou men zich niet uitspreken, wat ik een beetje vreemd vind omdat dit toch geen uniek probleem schijnt te zijn. Ondertussen zijn er wel al enkele mensen op het forum die goede ervaringen hadden met deze hersteller.
                Digital Service Point had ik gecontacteerd via het contactformulier op hun website, nooit antwoord op gekregen. Ik heb ze nu nog eens een rechtstreekse mail gestuurd.

                Ik blijf het moeilijk vinden, vooral omdat ik verder erg tevreden ben over de lens en ze eigenlijk niet "defect" is, dus ja, if it ain't broke... Van een dilemma gesproken...
                Canon EOS 550D - Canon EF 28mm F2.8 - Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC Macro - Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM - Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Canon G5
                http://www.flickr.com/photos/guyj/ - http://lichtgeschreven.wordpress.com/

                Comment

                Working...
                X