Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communiefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Communiefoto's

    Hallo,

    Tijdje geleden kreeg ik van kennissen de vraag of ik hun kinderen (1 1e communie, 1 plechtige communie) kon fotograferen om de uitnodigingen te maken. Nu zaterdag of woensdag zou het dan zover zijn.

    Aanvankelijk had ik gedacht van mijn Canon 70-200mm f4 te gebruiken om de achtergrond mooi onscherp te krijgen. Als eerste zouden ze graag foto's hebben met op de achtergrond een oude elektriciteitsfabriek. Hier zou ik, afhankelijk van de drukte van de achtergrond, werken met mijn 70-200 of mijn 18-55 kitlensje.
    Ook hadden ze graag foto's gehad van hun kinderen in mijn oude Mini Cooper. Hierbij zou ik ook de 70-200 gebruiken maar dan zorgen voor een iets scherpere achtergrond, zodat het klassieke van de auto ook duidelijk is.
    Nu stelde een vriendin van mijn moeder ook voor om haar flitser te gebruiken. Dit is een Metz Mecablitz 48. Is dit een meerwaarde voor deze fotoshoot of zou ik dit best achterwege laten? Ken nog niet echt veel van flitsers, dus zou er wel een goede automatische functie moeten zijn om dit wat succesvol te laten verlopen.

    Zijn dit goede ideeën of heb ik bij bepaalde zaken toch wat sturing nodig?

    Mvg, Jelle.
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

  • #2
    Re: Communiefoto's

    ga gewoon voor je 70-200 moet je achtergrond scherper, kies je toch een groter diafragma-getal!!!!
    das basismaterie
    Last edited by david_ve; 18 maart 2011, 17:57.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Communiefoto's

      Als je niet gewoon bent met flits te werken kan je dat beter niet doen.
      70-200 is imo ook de betere keus.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Communiefoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Als je niet gewoon bent met flits te werken kan je dat beter niet doen.
        1+!!
        ja kan die wel op je camera zetten op TTL maar het beste resultaat is nog steeds met de flits los van de camera
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Communiefoto's

          Als je foto's buiten maakt dan heb je toch geen flits nodig? En zoals hierboven gezegd. Als je geen ervaring hebt met een flits dan kan je het beter niet gebruiken. Want een platgeflitste foto is echt niet mooi.

          Laat hem gewoon wat spelen en rondlopen, en probeer hem "in actie" vast te leggen. Met uw 70-200 op 200mm (op f4) gaat ge al zeker mooie resultaten krijgen.
          Last edited by hung; 18 maart 2011, 14:10.
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Communiefoto's

            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            ga gewoon voor je 70-200 moet je achtergrond scherper, kies je toch een groter diafragma!!!!
            das basismaterie
            basismaterie is wel dat je met een KLEINER diafragma (= kleinere opening in de lens = groter f-getal) meer scherpte krijgt he David

            Hier ook eentje +1 voor de 70-200
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Communiefoto's

              Ok, vooral de 70-200 dus. Ik weet hoe het gaat hoor met de scherptediepte en de relatie met het diafragma, wou gewoon nog eens checken wat mijn mogelijkheden zouden zijn met mijn kitlens.

              Dank voor de reacties
              Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
              You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

              Comment


              • #8
                Re: Communiefoto's

                Ik weet niet of ik als beginner hierop iets kan zeggen, maar jullie moeten mij maar verbeteren als het nodig is.
                Misschien kan er buiten wel gebruik gemaakt worden van de flits, dit dan als invulflits als er te donkere schaduwen zijn op het model (bij fel zonlicht , als dat ooit nog eens wil lukken natuurlijk )

                Catherina
                Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                Comment


                • #9
                  Re: Communiefoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  basismaterie is wel dat je met een KLEINER diafragma (= kleinere opening in de lens = groter f-getal) meer scherpte krijgt he David

                  Hier ook eentje +1 voor de 70-200
                  damn nice gezien hans! moest nog getal achter!! bij deze aangepast!
                  groter diafragma gaat inderdaad gene vetten zijn als je meer scherpte wilt
                  watzijnweweergoedbezig
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Communiefoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
                    Ik weet niet of ik als beginner hierop iets kan zeggen, maar jullie moeten mij maar verbeteren als het nodig is.
                    Misschien kan er buiten wel gebruik gemaakt worden van de flits, dit dan als invulflits als er te donkere schaduwen zijn op het model (bij fel zonlicht , als dat ooit nog eens wil lukken natuurlijk )

                    Catherina
                    je hebt absoluut gelijk Catherina, doch we raden de TS niet aan om teveel te experimenteren tijdens de shoot... want dan moet je niet met je camera bezig zijn, doch met je onderwerp... dus beter geen flash als de ervaring er niet is...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Communiefoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      je hebt absoluut gelijk Catherina, doch we raden de TS niet aan om teveel te experimenteren tijdens de shoot... want dan moet je niet met je camera bezig zijn, doch met je onderwerp... dus beter geen flash als de ervaring er niet is...
                      En het is ook beter schaduw op te zoeken bij fel zonlicht. Bijflitsen zou ik enkel doen indien je het model niet kan verplaatsen. Bijvoorbeeld een ceremonie e.d. Maar is het een shoot dus zoek een leuke plek met mooi licht en schieten maar.
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Communiefoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        je hebt absoluut gelijk Catherina, doch we raden de TS niet aan om teveel te experimenteren tijdens de shoot... want dan moet je niet met je camera bezig zijn, doch met je onderwerp... dus beter geen flash als de ervaring er niet is...
                        ben ik het mee eens... flitsen wordt vaak overschat als zijnde lampje op de camera, opzetten en flitsen maar het is meer dan dat en je moet inderdaad weten waar je mee bezig bent op dat ogenblik.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Communiefoto's

                          Idd.: met flitsers kan je buiten van een zonnige dag een donkere avond maken, maar je moet het juiste materiaal hebben in de juiste opstelling en vooral de juiste afstelling. En aangezien je zelf aangeeft geen eraring te hebben daarmee: afblijven! Je gaat het jezelf alleen maar moeilijker maken.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Communiefoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                            Idd.: met flitsers kan je buiten van een zonnige dag een donkere avond maken, maar je moet het juiste materiaal hebben in de juiste opstelling en vooral de juiste afstelling. En aangezien je zelf aangeeft geen eraring te hebben daarmee: afblijven! Je gaat het jezelf alleen maar moeilijker maken.
                            maar als je op voorhand ergens een paar uurtjes kan gaan oefenen kom je al ver. De basis daarvan is relatief eenvoudig.

                            als je altijd alleen maar doet wat je al kan...
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Communiefoto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                              Als je foto's buiten maakt dan heb je toch geen flits nodig? En zoals hierboven gezegd.
                              Daarvan zou ik nog niet zo zeker durven zijn hoor...

                              Heb onlangs ook een communie fotoshoot gedaan en ik was heel blij dat ik met mijn flits kon werken.
                              Omdat er een aantal foto's tegen het zonlicht in werden gemaakt kwam de flits bijzonder goed van pas.
                              Uiteraard had een Sunbounce veel beter van pas gekomen maar soit, die heb ik (nog) niet
                              in mijn verzameling.
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment

                              Working...
                              X