Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 3100D Canon eos D550?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 3100D Canon eos D550?

    Hoi allemaal,

    Aller eerst even mijn excuus. Hoe vaak is dit nu al gebraagd. Ik zelf ben een amateur fotograaf die lerend is in de fotografie! Heb dus nog geen ervaring. Ik zelf heb nu een sony dsc-h50 en speel regelmatig met belichting en diafragma. Helaas merk ik dat ik hier te weinig speelruimte mee heb en de foto's zijn vaak bewogen! Nu wil ik een nieuwe camera kopen en twijfel tussen 2 type! De canon eos 550D en de nikon d3100?

    Ik zit nu al een uurtje op dit forum en je leest van alles. Beide camera's zouden uiteindelijk even goed zijn. Ik heb heel internet al afgestruind en er is niet een 1-duidig antwoord te vinden! Ik hoop dan ook dat jullie me over de streep kunnen trekken. Ik zelf heb op dit moment een sony dsc-h50. Op zich een prima camera maar is niet altijd even scherp bij inzoomen en is traag in zijn scherpstelling!

    Ik ben al naar een fotozaak geweest. Daar adviseerde ze mij de samsung nx10 kit met 2 lenzen. Na zoeken op het internet zijn de canon en de nikon toch beter. Of zijn er die daar anders over denken?

    Mijn eisen zijn:
    Snel foto's kunnen nemen, inclusief scherpstellen en opslag
    Scherpe foto's zonder flits ook in schemer licht.
    Ik wil minstens 10x zoom hebben en eigenlijk 15x. Is de eos dan de betere met als kit de 18-55 + 55-250 of toch de nikon met de 18-155 + 55-300 (meer zoom)
    Voornamelijk gezinsfoto's (Kinderen van 0,5 en 2,5 jaar)+ vakantie (Veel uitzicht foto's en inzoomen op dieren!)
    Ik ga er niet mee filmen!!!
    Als ik de alleen de body koop welke lensen zou ik dan moeten kopen. Bestaan er lensen met 18-300?

    Of als jullie andere adviseren heel graag! Ik ben nieuw en kan dus nog alle kanten op!

    Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen!

    Groeten, Dennis

  • #2
    Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

    De genoemde reflexcamera's zijn aardig aan elkaar gewaagd. Ga naar de winkel en kijk welke camera in jouw handen goed vallen. En met welk menu jij handig kan werken.

    Hoe groter het zoombereik hoe lager de kwaliteit. Je geeft aan dat je scherpe foto's wilt hebben. Dat zal je nader moeten specificeren. Scherp voor een printje van 10 x 15 cm? Of scherp A3 voor A2? De eisen die je stelt bepalen sterk de lenskeuze.

    Kortom, kan je je kwaliteitseisen duidelijker maken?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

      Met scherp bedoel ik foto's die niet wazig zijn. Dit is uiteraard een vaag begrip. het grootste formaat wat ik ooit heb afgedrukt is een A-3 en dat is maar 1 keer voorgekomen. Tegenwoordig maken we digitaal fotoboeken en dan worden de foto;s niet groter dan 30x30cm. Verder croppen we foto's wel eens om een stuk hiervan te vergroten. Dit hoeft dan uiteraard niet op een A-3 te worden afgedrukt!

      Wat we nu regelmatig zien is als we ingezoomd hebben dat de foto's erg wazig worden en daar wil ik vanaf, zelfs als er genoeg licht is! Verder wil ik meer gaan spelen met sluitertijd en dergelijke.

      Ik lees inderdaad overal dat je zelf moet voelen wat het beste in je hand ligt. Nu maakt mij dat persoonlijk weinig uit. Er zal voor mij vast een betere uitleg mogelijk zijn. ZOals gezegt filmen intressert mij niets met een fototoestel daar heb je een video camera voor!

      Ik zit er ook aan te denken alleen de body te kopen en dan een lens los te kopen. Een lens die kan zoomen van 0-12/15x. ZIjn die lensen er en zo ja zijn ze kwalitatief goed en wat kosten ze.

      Iemand ervaring met de nieuwste sony A33?

      Wat een vragen allemaal! Ik hoor dan ook graag jullie reacties/advies!

      Groeten, Dennis

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

        Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Eerst begon je met twee toestellen, dan kwam er
        via de winkel nog een bij. En nu doe je er zelf nog een Sony bij. Vergeet Pentax niet,
        die maken ook prima toestellen. Puik materiaal. ALLEMAAL.
        Maar of je daarmee dichter bij huis komt? Zoals al gezegd: ga eens naar een winkel die
        de toestellen voorradig heeft en neem wat tijd om te wikken en wegen hoe ze aanvoe-
        en en in de hand liggen. Neem ook de tijd om door het menu te bladeren. Ieder toestel
        is anders, en het ene ligt je al beter dan het andere.
        Dan ben ik zeker dat je een goede keuze zult maken. En dat is jouw keuze. En niet die
        van iemand die het ook maar heeft van horen zeggen of vind dat zijn eigen merk zalig
        is. Daarbij zul je het soms ook opnemen tegen de mening van een winkelier, maar doe
        dat dan maar. Jij betaalt, jij bent de baas en jij moet er mee verder.

        Door de regel geldt hoe minder een lens zoomt, hoe beter ze is van kwaliteit. Meestal 3
        x zoom. Hooguit 4 X. Mega-zooms gaan tot 10 x of zelfs nog meer, met een heel leuk
        bereik. 18-200 of zelfs 18-270.
        Maar daarbij heb je zowel op 18 mm als op 200 mm veel vervorming. Bovendien zou het
        contrast in veel gevallen ook wat beter mogen.
        Veel mensen kopen ze toch omdat het een fijne all around of vakantie-lens is. Je hoeft
        niet te wisselen. En je hebt toch dat bereik bij. In hoeverre zoiets voor jou belangrijk
        is, moet je zelf uitmaken. Met twee afzonderlijke lenzen ben je qua kwaliteit beter af.
        Een 18-55 en daarbij een 55-200. Dan heb je een hele mooie set om mee te beginnen.
        Dat laatste heeft mijn voorkeur. Maar heel echt maakt het me niet uit, het is per slot
        van rekening mijn geld niet, en smaken mogen best verschillen.
        Zoals gezegd; het is jouw geld en jouw keuze... maak het alleen niet moeilijker dan het is.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

          Het wordt je als beginner ook niet makkelijk gemaakt. iedereen heeft een mening en de fotozaak wil alleen maar verkopen. Ik denk dat ik er voor mezelf 2 overhou. Dat zijn de de eos 550D Kit (18-55 + 55-250 lenzen) of de nikon 3100D kit (18-55 + 300 lenzen). Dat beperkt mijn keuze weer tot 2. 1 van die moet het toch worden. Mijn voorkeur vooraf is denk de canon maar dat is een gevoel omdat deze toch iets beter staat aangeschreven en iets beter zou zijn voor de toekomst. Wat vinden jullie van deze conclusie?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

            Prima keuze. Niks op aan te merken. Veel plezier ermee... en niet blijven twijfelen.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

              Je hebt je keuze intussen terug beperkt tussen 2 toestellen + bijhorende lenzen.
              Zoals al eerder gezegd kan je met geen van beide een verkeerde koop doen.

              Ik heb regelmatig zowel canon (500d) als nikon (D5000) in handen.
              Zelf heb ik het eerder voor de ergonomie (vooral plaatsing knoppen) + menu-structuur van de canon. Maar dat is en blijft een persoonlijke smaak.
              En elk merk heeft zijn voorkeur.

              Wat een extreme-all-in-one-zoomlens betreft heb ik ervaring met tamron 18-270 VC.
              Dit is een lensje met een extreem groot bereik.
              Deze heeft natuurlijk nadelen. (dit is steeds zo met zoomlenzen met groot bereik)
              Deze lens komt steeds op mijn camera wanneer ik het gevoel heb dat ik te weinig tijd ga hebben om snel lenzen te wisselen maar wanneer ik wel veel bereik nodig heb.
              Ik denk aan daguitstappen naar bijvoorbeeld de zoo ofzo.
              Op dat ogenblik doe je een compromis en geef je een beetje kwaliteit af.
              Voor mijn persoonlijk gebruik merk ik hier eigenlijk niets van.
              De fotos gemaakt met die lens zijn nog steeds stukken beter dan de foto's met mijn compacttoestel. (scherper/mooiere kleuren/minder bewogen,......)
              Ondanks de vele commentaar op die extreme zoomlens blijft ze toch één van mijn favorieten.
              Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Door de regel geldt hoe minder een lens zoomt, hoe beter ze is van kwaliteit. Meestal 3x zoom. Hooguit 4 X. Mega-zooms gaan tot 10 x of zelfs nog meer, met een heel leuk bereik.
                Ik voeg daar graag aan toe: tenzij je naar de duurdere lenzen gaat...dan kan je hele goede lenzen hebben, maar met een dito prijskaartje natuurlijk .
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                  Op Hebbes.be is er nu een wedstrijd waarbij je een NIKON D3100 kan winnen!
                  Nikon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                    Ik heb uiteindelijk de eos 550D gekocht inclusief 18-55 en 55-250 lens. 2 UV glaasjes, 2 zonnekappen en een 8gb SD kaart (snelste die er is) voor 980 euro. Een goede deal zou ik zeggen.

                    De camera is erg snel. Alleen bijna al mijn foto's zit een wazige gloed overheen, vooral bij de 18-55 lens! Ik dacht eerst dat het lag aan de TV, AV en de M stand dat ik iets niet goed instel. Maar zodra ik hem op automatisch zet blijven de foto's wazig. Kan iemand aangeven wat het probleem kan zijn. Ligt dat aan mijn kwaliteiten als fotonemer (oefening baart kunst). Als ik de 55-250 lens gebruik en ik zoom niet in dan zijn de foto's redelijk scherp maar ik val nog niet achterover van mijn stoel!

                    Please help me!

                    Groeten, Dennis

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gentieno Bekijk bericht
                      dan zijn de foto's redelijk scherp maar ik val nog niet achterover van mijn stoel!
                      Leuning eens demonteren, denk ik.
                      Maar alle gekheid: heb je al eens foto's proberen te trekken zonder die filters. Ik probeer
                      nog te snappen dat iemand op een lens van 1000 euro zo'n prul wil voor zijn gemoedsrust.
                      Maar toch niet op een kitlens. Een goede filter is trouwens duurder.
                      Probeer het maar eens zonder. Kun je verder eens van iemand een andere, betere lens
                      lenen? Bijvoorbeeld een 50 1.8. Daar zou je toch scherpe foto's mee moeten kunnen trek-
                      ken. Of anders eens een foto posten hier. Dat zegt soms meer dan u weet wel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                        Ga naar de winkel en kijk welke camera in jouw handen goed vallen. En met welk menu jij handig kan werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                          Oorspronkelijk geplaatst door caaraa Bekijk bericht
                          Ga naar de winkel en kijk welke camera in jouw handen goed vallen. En met welk menu jij handig kan werken.
                          Dat doe je meestal op voorhand, maar de topic starter is al met zijn winkelmandje naar
                          huis en volop aan het experimenteren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                            Zie http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ml#post3065327

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 3100D Canon eos D550?

                              Hallo

                              ik twijfel eigenlijk tussen net dezelfde toestellen.
                              Ben jij uiteindelijk tevreden over je aankoop?
                              Men zei me dat een nadeel van de Nikon is dat je niet in RAW kan fotograferen. Is dat iets om mee rekening te houden?

                              Bedankt voor de reacties!

                              Comment

                              Working...
                              X