Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze lens studiofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze lens studiofotografie

    Ik zit al dagen te zoeken op internet maar geraak er niet uit en ik wil graag een goede keuze maken.

    Ik bezit een Canon EOS 300D met de standaardkitlens 18-55. Nu wil ik een nieuwe lens aanschaffen om betere kwaliteit foto’s te krijgen. Over ongeveer een jaar wil ik een nieuwe body aanschaffen (om de kosten te verspreiden). En dan denk ik aan een EOS 550D. Dus mijn nieuwe lens moet ook ‘voorbereid zijn op de toekomst’. En mijn oude 300D camera+lens wordt dan later als back-up gebruikt.

    Mijn huidige standaardkitlens is prima voor privé gebruik. Een nieuwe lens gaat gebruikt worden in mijn fotostudio. Mijn fotostudio is ongeveer 4x4m (in de toekomst nog uit te breiden naar 4x5m) en ik fotografeer voornamelijk baby’s en kinderen, zowel full-body als close-up. Met mijn huidige lens fotografeer ik gemiddeld tussen 20-50mm. Voor close-ups moet ik wel heel dicht op mijn modelletje gaan zitten dus dat bereik zou groter mogen zijn. Voor full-body of groepsfoto’s moet ik ver naar achteren, waar ik eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor heb. Het diafragma staat gemiddeld op f/11 (witte achtergrond) tot f/18 (zwarte achtergrond).

    Wie kan mij helpen om een goed objectief te kiezen die echt heel wat meer toe te voegen heeft aan mijn huidige kitlens?

    Richtprijs tot 400/500 euro?? Mag ook tweedehands zijn.

    Alvast bedankt!
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

  • #2
    Re: keuze lens studiofotografie

    kijk eventueel voor een 50 f1.8 levert kwaliteit en zal je wel kunnen gebruiken.
    denk dat een 85 f1.8 te "lang" gaat zijn.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: keuze lens studiofotografie

      Bedankt voor je reactie! Maar red ik het dan wel met groepsfoto's? Ik ben bang dat ik met een lens met een vast brandpuntsafstand heel erg veel heen en weer aan het lopen ben. En dat is lastig want ik zit ook vaak nog eens op mijn knieën. En een lichtsterke lens lijkt me heel fijn maar toch niet nodig in de studio? Ik heb juist begrepen dat de lens je voorstelt ideaal is voor binnen fotograferen zonder flitsers. Of zie ik dat verkeerd?
      life is short, enjoy it
      __________________________________________________ __
      Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

      Comment


      • #4
        Re: keuze lens studiofotografie

        die f1.8 is leuk, maar de lens is ook zeer scherp!!

        das toch hetgeen belangrijk is!

        groepsfoto's in je studio lijkt me moeilijk, daarvoor is die wat krap (mijns inziens toch)
        dan gaat een groothoek nodig zijn (met waarschijnlijk de nodige vervorming van de personen aan de buitenkanten.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: keuze lens studiofotografie

          de 50mm is leuk voor portretfoto's te maken maar praktisch onbruikbaar voor full body in een studio van 4x4, zeker als je overweegt op termijn om een andere body aan te schaffen

          waarom zeg ik je dit, de 300d is bij mij het back-up toestel nu ik een 40d heb
          het grote verschil zit hem vooral in de scherpstelpunten
          de nieuwere hebben een 9-punts AF in diamond-schap waar de 300d een 7-punts kruis-type heeft

          als je wat meer bereik wilt om te zoomen, denk ik voor binnen en allround eigenlijk aan de 15-85, iets breder dan de kitlens die je nu hebt
          lichtsterkte heb je binnen toch niet nodig als je nu al op F8-F11 werkt
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: keuze lens studiofotografie

            Voor een wat sterk gekaderd portret vind ik 50 mm bij een APS-C camera wat te krap. Neus en kin worden wel eens te sterk weergegeven.

            Je kan ook denken aan de 60 mm/2.8 macro van Canon. Of enventueel een 70 mm/2.8 macro van Sigma.

            Een studio van 4 of 5 m lente blijft krap. Maar dat wist je al.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: keuze lens studiofotografie

              Sigma 24-70/2.8 HSM of Tamron 28-75/2.8.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: keuze lens studiofotografie

                De 17-55mm 2.8 is een mooi EF-S lens
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: keuze lens studiofotografie

                  Bedankt voor al jullie reacties .

                  Met groepsfoto's bedoel ik eigenlijk foto's van 3 of 4 kinderen samen:

                  Of foto's van vader en/of moeder met kids. Sorry dat dit een beetje onduidelijk was. Het gaat eigenlijk precies. Bovenstaande foto is bijvoorbeeld genomen op 25mm dus dat heb ik minimaal echt wel nodig. Groepsfoto's van volwassenen maak ik in mijn studio niet, ik maak ze wel eens, maar dan zoek ik een buitenlocatie op. En dan heb ik alle vrijheid .

                  Ik ga de genoemde lenzen eens goed bekijken. Verder zijn alle reacties nog steeds welkom!
                  life is short, enjoy it
                  __________________________________________________ __
                  Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze lens studiofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Sigma 24-70/2.8 HSM of Tamron 28-75/2.8.
                    hier is ze niks mee, heeft ze veel te weinig breedhoek

                    ook snap ik niet waarom jullie hier allemaal de lichtsterke lenzen aanhalen, ze zegt zelf da ze veelal bezig is vanaf F8 dus heeft ze de nodige belichting

                    hierbij de lenzen die ik bedoel trouwens:

                    de Canon EFs 17-85 en ligt perfect in je budget, je kan zelfs nog de aangehaalde 50mm f1.8 aanschaffen (de zogenaamde fantastic plastic)

                    wil je nog iets meer breedhoek, dan is er de Canon EFs 15-85

                    desondanks de variabele lichtsterkte zijn dit toch degelijke lenzen aangezien deze veelal in kit verkocht werden met de xxD reeks en ook de 7d

                    ze zijn wel niet bruikbaar op een FF-toestel
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze lens studiofotografie

                      Een groothoek voor portretten

                      Lange armen, grote voeten en een klein hoofd als ze zitten;
                      Groot hoofd en kort lichaam als je iets van boven fotografeert;
                      Bij close-up een grote neus en een eivormig hoofd.

                      Tja, er zal wel een markt voor zijn zeker

                      Om te zien welke invloed brandpuntafstand heeft op je foto bekijk dan eens onderstaande link

                      http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze lens studiofotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Een groothoek voor portretten

                        Tja, er zal wel een markt voor zijn zeker


                        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                        hier is ze niks mee, heeft ze veel te weinig breedhoek
                        Hoever ga je om een groep op een foto te krijgen in een te kleine studio ? Misschien meteen maar een Sigma 8-16 kopen dan ?
                        Als de studio te klein is voor een groepsfoto, dan zou ik hem eerder ergens anders gaan maken ipv met een breedhoek te werken.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze lens studiofotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht


                          Hoever ga je om een groep op een foto te krijgen in een te kleine studio ? Misschien meteen maar een Sigma 8-16 kopen dan ?
                          Als de studio te klein is voor een groepsfoto, dan zou ik hem eerder ergens anders gaan maken ipv met een breedhoek te werken.
                          OT heeft aangegeven dat het gaat om kleine groepen en zelfs een voorbeeld gepost.
                          Ik denk dat de 17-55 een goede keuze blijft.
                          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                          website: http://www.hung.be
                          facebook - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze lens studiofotografie

                            55mm was ook te kort bevonden.

                            Dan maar een 17-85 zoals hierboven al aangehaald waarschijnlijk hé.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze lens studiofotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Een groothoek voor portretten [/URL]
                              25mm zoals de foto hierboven gaat toch wel? Ik zie daar minimale vervorming. Veel lager hoef ik ook niet te gaan hoor. Dus eigenlijk moet het wel lukken met een vanaf 24mm lens. Mocht ik een beetje groothoek nodig hebben (voor andere doeleinden), dan kan ik altijd nog mijn kitlens gebruiken.
                              En tja groothoek voor portretten is niet mooi nee.

                              Ik zoek vooral een lens die kwalitatief een stuk beter is dan de lens die ik nu gebruik. Die dus echt in de kwaliteit van mijn foto's iets kan toevoegen. Als het bereik ongeveer hetzelfde is, dan is het prima. Iets meer close up (dus tot 70) zou wel fijn zijn. Maar een vaste brandpuntsafstand lijkt me niet prettig werken omdat ik vooral kinderen fotografeer en zijn in beweging en daar wil ik snel op kunnen reageren.

                              De volgende lenzen zijn nu genoemd:

                              - 17-55mm 2.8 EF-S (ligt wel boven mijn budget en ik zou graag iets meer dan 55mm hebben)
                              - Canon EFs 17-85
                              - Sigma 24-70/2.8 HSM (de Macro?)
                              - Tamron 28-75/2.8
                              - Canon EF-S 24-85mm f/3.5-4.5 USM (kwam ik zelf nog tegen)
                              - Canon EF-S 15-85 mm f/3.5-5.6

                              Ik ga weer even lezen over deze lenzen en ik ga dit weekend ook even naar de fotozaak om wat rond te neuzen tussen de verschillende lenzen.

                              Bedankt voor al jullie reacties.
                              Last edited by Lonika; 21 maart 2011, 09:34.
                              life is short, enjoy it
                              __________________________________________________ __
                              Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

                              Comment

                              Working...
                              X