Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alles-in-1 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alles-in-1 lens

    Hallo,

    ik ben nieuw in de fotografie wereld en ken bitter weinig van lenzen. Binnenkort koop ik mijn eerste spiegelreflex en vroeg me af of ik niet beter enkel body aankoop en even investeer in een goeie lens ipv de kitlens aan te kopen. Ik weet niet of er 1 lens is die voldoet aan mijn eisen, want rondzeulen met verschillende lenzen is nu ook niet meteen iets waar ik veel zin in heb...

    Waarvoor gebruik ik mijn toestel?
    1) honden (mijn passie) en hun baasjes op wandeling in natuur, maar ook tijdens wedstrijden
    2) reizen: cultuur, stadsbezoek
    3) packshot fotografie (héél af en toe waarschijnlijk)

    Is er een lens die aan alle voorwaarden voldoet? Of moet ik noodgedwongen meerdere lenzen overwegen? Kan een kitlens of beter toch investeren meteen in een goeie lens?

  • #2
    Re: Alles-in-1 lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Erinyes Bekijk bericht
    ............ want rondzeulen met verschillende lenzen is nu ook niet meteen iets waar ik veel zin in heb...
    koop geen DSLR!!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Alles-in-1 lens

      Een alles-in-één lens is iets dat wel bestaat, maar altijd een compromis is. Ze zijn vaak niet echt scherp, niet lichtsterk, met veel abberaties.

      Wil je goede kwaliteit, raad ik je ze af, wil je de eenvoud en ben je bereid daar wat kwaliteit voor op te offeren, dan kan het een goede keuze zijn.

      Verwacht geen betere beeldkwaliteit van een dergelijke alles-in-een lens dan van een kitlens.

      Comment


      • #4
        Re: Alles-in-1 lens

        Ja dit is een beetje hetgeen ik al gelezen heb over lenzen. Wil je gemak, moet je kwaliteit opofferen, wil je haarscherpe kwaliteit, dan moet je bereid zijn verschillende lenzen mee te nemen...

        Ik denk dat ik het misschien toch eerst bij een kitlens zal houden om zo het toestel te leren kennen. Bedankt voor uw reactie Teun_2

        En bouk, bedankt alweer voor uw bijdrage

        Comment


        • #5
          Re: Alles-in-1 lens

          -goedkoop
          -breed inzetbaar
          -goede kwaliteit


          kies twee...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Alles-in-1 lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Erinyes Bekijk bericht
            ......

            En bouk, bedankt alweer voor uw bijdrage
            ach...tis goed bedoelt hoor en alleen maar om teleurstellingen te voorkomen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Alles-in-1 lens

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              -goedkoop
              -breed inzetbaar
              -goede kwaliteit


              kies twee...
              Goede samenvatting. Daar komt het eigenlijk wel ongeveer op neer.

              L.
              http://lievendevlaminck.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Re: Alles-in-1 lens

                met de kitlens en een goede telezoom geraak je een heel eind. weet je al iets over het merk en model van camera?

                je moet ook niet altijd al je lenzen meezeulen he. Vaak heb ik enkel mijn camera met 35mm lens bij.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Alles-in-1 lens

                  Kijk eens op www.pixel-peeper.com/ en voer eens wat alles-in-1 lensen in.
                  Dan kun je zelf beoordelen of de kwaliteit voor jou voldoende is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alles-in-1 lens

                    Oh bedankt voor de link. Die kende ik nog niet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alles-in-1 lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      koop geen DSLR!!!
                      grt,bouk.


                      Zeer gevat en eigenlijk de beste post dat ik tot nu toe las op vele fotografiefora.
                      Ik moet je gelijk geven bouk (én Teun_2).

                      All-in-one en DSRL is even zinvol als een sportwagen op alle-terrein-banden. Je koopt toch geen duur toestel met veel mogelijkheden om dan meteen de optische prestaties te vernauwen tot een compromis op alle vlakken?!
                      Pentaxian in hart en nieren...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alles-in-1 lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht


                        Zeer gevat en eigenlijk de beste post dat ik tot nu toe las op vele fotografiefora.
                        Ik moet je gelijk geven bouk (én Teun_2).

                        All-in-one en DSRL is even zinvol als een sportwagen op alle-terrein-banden. Je koopt toch geen duur toestel met veel mogelijkheden om dan meteen de optische prestaties te vernauwen tot een compromis op alle vlakken?!
                        Mag ik je uitnodigen om eens op het forum rond te kijken of er misschien nog meer redenen zijn om een DSLR te kopen.
                        Één linkje krijg je van me cadeau klik.
                        De rest mag je zelf opzoeken.
                        Als je tijd hebt tenminste want ik denk dat je het best druk hebt om alle bestuurders van een terreinwagen er van te overtuigen dat ze niet op de weg maar ernaast moeten gaan rijden.
                        Je koopt immers toch geen terreinwagen om op het asfalt te rijden?!

                        Ik denk dat voor sommige mensen een alles-in-1 lens best een goede keuze kan zijn en vind dat deze optie erg vaak erg snel van tafel wordt geveegd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alles-in-1 lens

                          Vind ik toch een beetje eenzijdig bekeken.....
                          De meeste beginners geloven niet dat er relevante kwaliteitsverschillen zijn tussen
                          superzooms en duurdere met beperkt bereik.
                          Na de aankoop kan het 2 kanten opgaan:
                          1-Men is al snel uitgekeken op het "ver inzoomen met bescheiden kwaliteit" en koopt zich 2 of meer betere, en houdt dan nog een vakantielens over.

                          2-Men is tevreden met de superzoom , eind goed al goed.....

                          Ervaring is per definitie iets wat opgedaan moet worden en niet via een forum kan verkrijgen.

                          Bovendien heeft een DSLR body nog wel andere voordelen boven een kompakt met groot bereik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alles-in-1 lens

                            Hallo,

                            bedankt alvast iedereen voor de nuttige reacties.
                            Ook al ben ik beginner, ik begrijp en geloof wel degelijk dat er verschil zit op goedkope en duurdere lenzen. Zo'n sul ben ik nu ook niet

                            Verder wil ik nog even duidelijk maken dat mijn enige camera tot nu toe de Canon Powershot S50 was, dateert al van 2003 dus eigenlijk al een dinosaurus intussen. Mijn S50 was me zeer dierbaar en daar kon ik allerlei instellingen opgeven naast de vooringestelde programma's, ook mijn diafragma en sluitertijd. Dat heb ik ook altijd gedaan en zoveel mogelijk mee gespeeld, maar ik voelde wel al snel dat dit toestel me beperkte. Inzoomen duurt een tijd, waardoor hét moment bijna altijd voorbij was, of ik kon niet dicht genoeg inzoomen, afdrukken met automatisch scherpstellen was compleet verkeerd, maar manuele focus is zo omslachtig dat ik me er nooit aan gewaagd heb op dit toestel. M.a.w. dit zijn een aantal redenen waarom ik voor een DSLR kies.

                            Op het gebied van DSLR ben ik een ware beginner, ik ken mijn toestel nog niet en van lenzen heb ik ook weinig kaas gegeten. Ik verwacht geen supertopklasse kwaliteit en wil er ook geen fortuin aan spenderen, dit is ook niet nodig aangezien ik nog aan het begin sta. Een instapmodel zal momenteel wel voldoen.

                            Moest het jullie nog interesseren, ik heb een 500D gekocht met kitlens 18-135mm, stond in uitverkoop. Kreeg er nog een gratis Canon tas en geheugenkaart bovenop!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alles-in-1 lens

                              Ik houd het graag ergens in het midden. Alhoewel ik nu na 6maand dslr gebruik al een 5-tal lenzen heb aangekocht, waaronder 3 primes, kan ik me best voorstellen dat het voor anderen ideaal is om bv. de 18-200 aan te kopen en daar 5jaar mee te fotograferen.

                              De kwaliteit is natuurlijk nooit gelijk, maar ik heb in die 6maanden al meer dan eens een foto gemist omdat ik te laat was met lenzen wisselen... Dus dat is dan weer een nadeel aan primes.

                              Ik denk dat voor de casual gebruiker de zoom lenzen of "allesprobeerder" interessanter is en voor de fanatiekelingen of professionelen de primes altijd voorrang krijgen.
                              Geef mij maar het gezeul met lenzen(ik ben dus eerder fanatiek)!

                              Iedereen is vrij in z'n keuze en de voordelen van een dslr zijn gewoon legio. Je kan achteraf nog steeds opteren voor de prime's en de zoomlens als kiekjes- of vakantielens gebruiken!

                              PS: Sorry, ik had dus de laatste post niet gelezen, proficiat met de aankoop. Zal zeker wel bevallen! Denk niet dat goede lenzen duur zijn. Mijn lens die ik bij m'n body had gekocht was de 50mm 1.8 voor 116euro. En 't is zowieso bij de betere!
                              http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
                              Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

                              Comment

                              Working...
                              X