Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

    Even een vraagje (misschien een heel domme maar ik stel hem toch), is het normaal dat het beeld in de zoeker (of op het lcd scherm als ik liveview gebruik), niet stilstaat terwijl ik de ontspanknop half ingedrukt houdt? Dit is enkel zo als IS opstaat. Het beeld in de zoeker of op het scherm beweegt heel langzaam naar links en rechts (ook boven en onder) en weer terug maar staat nooit echt helemaal stil... Is dit de normale werking van de IS of scheelt er iets met mijn objectief?
    Ik heb nogal wat moeite om echt scherpe opnames te maken, maar ik ga ervan uit dat dit vooral aan de fotograaf ligt. Maar wie weet scheelt er ook iets aan mijn lens en dan kan ik blijven oefenen 'op niks' natuurlijk...
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

    op 400mm is het heel normaal dat je bijna ziek wordt van het gebibber als je uit de hand fotografeert. IS zal dat iets verminderen, maar niet stilzetten.

    vuistregel voor een scherpe foto uit de hand is voor FF een sluitertijd van 1/brandpunt (1/400 dus) voor cropcamera's mag je daar al de cropfactor bij rekenen* (1/600) en dan mag je voor je IS 2 stops aftrekken. Als je dan op 1/125 een scherpe foto maakt ben je heel goed bezig, ik zou het toch zeker op 1/250 houden.

    * ze hebben hier 5 of 6 pagina's discussie nodig gehad om mij daarvan te overtuigen.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      op 400mm is het heel normaal dat je bijna ziek wordt van het gebibber als je uit de hand fotografeert. IS zal dat iets verminderen, maar niet stilzetten.
      Ik denk dat ik het slecht heb uitgelegd. Ik zet mijn camera op statief en toch blijft het beeld langzaam bewegen. Ik gebruik dan ook een afstandsbediening, dus het is zeker niet de camera die beweegt. Het is dus wel degelijk de stabilisatie die zorgt voor het bewegende beeld. Als ik de IS uitzet is het immers gedaan met bewegen. Ik weet wel dat ik IS beter uitzet als ik op statief werk (niet?), maar toch vraag ik me af of deze bewegingen wel normaal zijn???
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        Ik denk dat ik het slecht heb uitgelegd. Ik zet mijn camera op statief en toch blijft het beeld langzaam bewegen. Ik gebruik dan ook een afstandsbediening, dus het is zeker niet de camera die beweegt. Het is dus wel degelijk de stabilisatie die zorgt voor het bewegende beeld. Als ik de IS uitzet is het immers gedaan met bewegen. Ik weet wel dat ik IS beter uitzet als ik op statief werk (niet?), maar toch vraag ik me af of deze bewegingen wel normaal zijn???
        ah ja. op statief MOET de IS UIT! staat dat niet in de handleiding? De IS, VR, OS,... is op zoek naar beweging en maakt er dan zelf maar als er geen is.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          ah ja. op statief MOET de IS UIT! staat dat niet in de handleiding? De IS, VR, OS,... is op zoek naar beweging en maakt er dan zelf maar als er geen is.
          Dit klopt helemaal voor de oude generatie(s) IS zoals toegepast in de 100-400 IS; de nieuwere IS-versies zijn "statiefdetecterend" zodat de IS niet uit hoeft als je een statief gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
            Dit klopt helemaal voor de oude generatie(s) IS zoals toegepast in de 100-400 IS; de nieuwere IS-versies zijn "statiefdetecterend" zodat de IS niet uit hoeft als je een statief gebruikt.
            En zou die IS dus werkelijk voor minder scherpe foto's kunnen zorgen als je hem toch laat opstaan? En wat doe je als je werkt met een niet minder stevig statief, een eenpootstatief of een rijstzak oid?
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              En wat doe je als je werkt met een niet minder stevig statief, een eenpootstatief of een rijstzak oid?
              Hetzelfde alsof de camera op een statief staat.....

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

                Dus alleen de IS gebruiken vanuit de hand.

                Dat van die rijstzak wist ik niet. Zal dat eens uittesten vanuit de wagen op rijstzak.
                Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

                  Als je dus een lens koopt van 500 - 600 mm, heb je eigenlijk geen IS nodig, gezien je deze dan toch vanop statief, monopod, rijstzak zal gebruiken.
                  Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

                    Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                    Dus alleen de IS gebruiken vanuit de hand.
                    Nee, soms ook op statief, bijvoorbeeld als het waait en je hebt toch wat trilling.

                    Citaat van Canonwebsite:
                    "However, using a tripod in high wind or with super telephoto lenses, often results in some camera movement, and the IS system can be invaluable."

                    Het hele artikel staat hier, best interessant om eens te lezen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

                      Dat klopt, ik heb al genoeg mensen gehoord die op een airshow een 600mm gebruiken ...en wel degelijk uit de hand hoor. Moest je nu 1200 mm f/5.6 of een 800mm f/5.6 zeggen ...
                      Last edited by JorisVdB; 17 maart 2011, 19:04.
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje over beeldstabilisatie canon 100-400

                        Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                        Als je dus een lens koopt van 500 - 600 mm, heb je eigenlijk geen IS nodig, gezien je deze dan toch vanop statief, monopod, rijstzak zal gebruiken.
                        Nog nooit op een spottersdag rondgelopen dan denk ik. 400mm is daar al 'klein' en 99% schiet uit de hand.
                        Op Fairford trok ik op 400mm zelfs pannings op 1/100s...
                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

                        Comment

                        Working...
                        X