Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 300 mm f2.8 EX DG APO HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 300 mm f2.8 EX DG APO HSM

    Hey allemaal,

    Is er iemand die dit objectief gebruikt en er mij zijn bevindingen over wil geven. De reviews zijn wel goed maar info uit eerste hand is toch altijd beter.

    Even schetsen waarvoor ik ze zou willen gebruiken :
    ik maak regelmatig sportfoto's, dikwijls in voetbalstadions met niet al te beste lichtomstandigheden. Maar ook natuurfotografie houdt mij wel bezig.

    Na de aankoop van de Canon 7D heb ik nu besloten om wat beter glas te kopen.
    Ik wil kiezen uit de Sigma omwille van de hoge lichtsterkte (en ik kan ze aan een degelijke prijs (1.700 €) overnemen) of voor de Canon 300 mm f4.0 L IS USM (nieuw aan te kopen).

    Is die IS bij de Canon echt zo nuttig (voor snel bewegende onderwerpen) ? Of heb ik misschien met f4.0 en de hogere ISO die de 7D aankan wel genoeg licht in minder goede omstandigheden ?

    Wat als ik binnen afzienbare tijd overschakel op fullframe ? Gedragen deze objectieven zich dan nog goed ?

    Vragen genoeg, nu nog de antwoorden

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Sigma 300 mm f2.8 EX DG APO HSM

    ik ben zelf tevreden over mijn 300mm f4 IS, op 5D II en op 450.
    het grote verschil als je naar FF overstapt zal zijn dat je ineens een veel 'kortere' lens krijgt. Op je 7D is geeft je 300 je immers een beelduitsnede die overeenkomt met 480mm op een FF. Je zou dus om dezelfde vergroting te hebben een 500mm f4 moeten kopen. Daardoor zijn cropcamera's dikwijls interessanter voor tele-werk.

    Over de IS, ik heb met de 300 mm al beeldjes gemaakt op 1/30, en als je een goede steun hebt is 1/15 soms ook nog goed. De nieuwe IS generatie presteert natuurlijk wel beter dan deze in de 300, die al behoorlijk wat jaartjes meegaat. Voor snel bewegende onderwerpen is de IS vooral nuttig in zijn 2de stand, waar bewegingen in één richting worden gecompenseerd.
    Als licht een groot probleem is zou ik wel goed de reviews bekijken, en eventueel toch de Sigma kiezen, maar ik heb geen weet of dat een scherpe lens is. Ook zal de AF wellicht wat trager zijn dan bij Canon.

    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 300 mm f2.8 EX DG APO HSM

      In een voetbalstadion kan je wel een f2,8 lens gebruiken. Die 300mm f2,8 kan je dan wel best op een éénbeenstatief zetten.

      Ik heb geen ervaring met de Sigma 300mm f2,8 maar hier krijgt die toch een aantal goede reviews:


      De 300mm f4 L IS gebruik ik zelf wel, maar ik denk dat dat niet de beste keuze is voor voetbalfotografie als er niet veel licht is. Voor dat soort fotografie is een zo lichtsterk mogelijke lens altijd beter.

      Die Sigma is niet zo'n populaire lens, waarschijnlijk omdat Sigma nog een 120-300 f2,8 heeft tegen een iets lagere prijs. Binnenkort komt er ook een gestabiliseerde versie van die 120-300.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 300 mm f2.8 EX DG APO HSM

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De 300mm f4 L IS gebruik ik zelf wel, maar ik denk dat dat niet de beste keuze is voor voetbalfotografie als er niet veel licht is. Voor dat soort fotografie is een zo lichtsterk mogelijke lens altijd beter.
        Daar kan ik nog wel aan toevoegen dat ik de AF-snelheid van de 300 mm F/4 IS niet zo geweldig vind; in combinatie met een 7D (1.6 crop) lijkt mij, voor amateurwedstrijden tenminste waar je veelal de vrijheid hebt om dicht op het veld te staan, een 70-200 F/2.8 lens een betere keuze. Voor minder geld dan de 300 F/4 IS kost, kan je de non-IS versie kopen en beschik je over een F/2.8 objectief. Geen luxe hoor, zeker wanneer de verlichting te wensen overlaat .....

        Comment

        Working...
        X